Hey allemaal, Ik zal even kort onze situatie proberen te schetsen. Ik ben 31 jaar en heb reeds een zoontje van 7 maand, nu 13 weken 3 zwanger van ons 2de kindje. Anderhalve week geleden de 12 weken echo gehad en bloedtest. Donderdagnamiddag belde de arts mij op met niet zo'n goed nieuws, de kans op een kindje met het syndroom van down is redelijk groot. Een slag in ons gezicht, wie had dat gedacht? Ze legde mij uit dat er 2 mogelijkheden zijn, de nipt test en een vruchtwaterpunctie. De nipt test is in België nog in geen enkel geval terugbetaalbaar maar aangezien een vruchtwaterpunctie pas vanaf 16 weken kan hebben we toch besloten maandagochtend naar de arts te gaan voor een nipt test, waar ik dan binnen een 2tal weken de uitslag zal van kennen. Bang bang afwachten is het nu! Zijn er hier mensen die dit ook meemaakten of ervaringen mee hebben? Alvast bedankt
Nippt is 100% betrouwbaar dus op dit uitslag kan je verder. Persoonlink als het positief blijkt dan zou ik afbreken maardat moeten jullir zelf weten. En tja zelfs 1:40 kans nekplooi wil niet zeggen dat het echt zo is, dus de kans is dan ook redelijk klein dat het positief is want je heb al gezonde kind en als niemand in familie dat hadis nog kans minder
Ik heb een nipt gedaan. Vorig jaar met verhoogde kans op down. Nipt is absoluut NIET 100% betrouwbaar dat is alleen vruchtwaterpunctie...ik had namelijk een slechte uitslag en er ligt nu toch echt een gezond meisje van bijna 8 maanden boven te slapen. Andersom is ook mogelijk! Maar dit terzijde. Nipt is een goede stap hoor! Want dit is ook wel zeldzaam en nipt is natuurlijk risicovrij dus ik zou dit ook weer opnieuw kiezen als ik de keuze nog een keer moest maken (hopelijk nooit meer) In ieder geval. Dit zijn geen leuke weken ik weet er alles van dus ik wens je veel sterkte met afwachten. Wat was de kansberekening? Ik hoop op een goede uitslag voor jullie!
Hoi, ik had bij de combitest een verhoogde kans op Down van 1:56. Ik ben 33, nekplooi was mooi dun, echo was prima. Vooral bloedwaarden niet goed blijkbaar. 2 weken later NIPT uitslag: niet afwijkend, wat positief nieuws is, maaaaaaar geen 100% garantie (wél een kans van 1:1000, dus een zichtbaar verschil). Succes!
Hey, bedankt voor de reacties. Kans is 1/32 wat ons vrij veel lijkt gezien ik nog maar 31 ben. Ik weet dat ik positief moet blijven maar toch, je denkt aan niets anders. We denken wel ook nog een vruchtwaterpunctie te doen maar weten het nog niet zeker. Morgen naar de gynaecoloog voor de nipt test, best bange spannende tijden. Ik hou jullie zeker op de hoogte, mss heb ik morgen wel nog wat details als ik van de dokter kom. Bedankt alvast voor jullie steun!
Wij hebben de nipt test laten doen zonder medische indicatie en moeten zelf de 590 euro betalen. Maar bij een slechte combinatie test van 1:200 of hoger hoef je hem in Nederland niet zelf te betalen, dan betaalt je zorgverzekeraar.. bel die even zou ik zeggen.
Liefje 13, Hier in België is de test jammergenoeg nog in geen enkel geval terugbetaalbaar, dus ook niet met 1/32. Wel is de prijs hier de 1ste mei gezakt van 650 naar 400 . Das wel veel maar als je dan weet wat je ermee te weten komt is dit niets e.
Ik laat morgen de test afnemen in het ziekenhuis in Torhout, bij m'n vaste gynaecologe. Ze zei me dat het mij 400 zal kosten, wat blijkbaar meevalt denk ik.
Veel succes vandaag! Wat een spannende tijd voor je! ik heb ook een NIPT gehad. Wanneer de uitslag negatief is, mag je op basis daarvan geen beslissingen nemen. Alleen een vruchtwaterpunctie is 100% betrouwbaar. Ze hebben ons daar goed op gewezen, dat we dan alsnog een punctie moeten doen. De NIPT is 97% geloof ik betrouwbaar. Maar wij hebben het gedaan omdat het ee test is zonder risico's die een punctie wel met zich meebrengt! Sterkte en ik hoop voor je een goede uitslag straks!!
Bedankt al voor de lieve reacties! Ik ga even douchen en dan naar de gynaecoloog. Ik breng nog wel verslag uit hoe het is geweest en dan nog 2 weekjes vol spanning. We zijn inderdaad denken we wel van plan om ook nog een vruchtwaterpunctie te laten uitvoeren, maar beginnen bij het begin, das al moeilijk genoeg.
Succes! De NIPT loopt in NL toch alleen binnen de TRIDENT studie? (NIPT en TRIDENT studie | Meer over NIPT) Dan zou je max je eigen risico kwijt moeten zijn De kosten - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
Net terug van het ziekenhuis. Nog eens een goede duidelijke uitleg gekregen. Deze namiddag gaan de stalen naar Antwerpen en vanavond of vannacht gaan die naar het lab in Amerika. Tegen eind volgende week, ten laatste na dat weekend komt de uitslag in de mail. Dan zullen we ook het geslacht weten, we zijn wel benieuwt maar das nu maar even bijzaak natuurlijk. Nu dus afwachten en ons niet teveel zorgen proberen te maken. Nogmaals bedankt al voor jullie fijne reacties!
Net een mailtje gekregen van het labo, wat snel want de test is exact een week geleden gedaan. Superblij zijn we te vertellen dat alles goed is met de test! En dat we een tweede zoontje krijgen! Nogmaals bedankt voor alle lieve reacties die we gekregen hebben.