Vanishing Twins

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Joyskuh, 15 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joyskuh

Joyskuh Actief lid

9 mei 2011
    448
    0
    0
    limburg
    Ik wil graag even van me afschrijven.

We hadden vandaag de eerste echo van ons 2e kindje.
    al snel bleek dat de vk 2 vruchtzakjes zag, we schrokken hier best van want hadden het natuurlijk niet verwacht.
    wat ons erna verteld werd schrokken we nog erger van.

er zat 1 kindje in een grote vruchtzak met weinig hartactie en 1 kindje zat in een eigenlijk TE kleine vruchtzak met een goede hartactie.
    de vk had dit nog nooit eerder meegemaakt en kon ons niet beloven of dit goed zou gaan.
    ze heeft ons meteen met spoed doorverwezen naar een gyn. hier konden we om 11:30 terecht.

echter kon deze gyn. ons niet veel meer vertellen dan onze vk al gedaan had.
    ze wist ons alleen te vertellen dat er verschillende opties zijn maar we de natuur zijn gang moesten laten gaan.

optie 1: of het kleine vruchtje heeft een latere start dus ( dubbele bevruchting)
    optie 2: er is sprake van een vanisching twins ( deze kans is t grootste )
    optie 3: het kleine vruchtje zal afkomen doormiddel van een miskraam
    optie 4: het normale vruchtje zal zich normaal ontwikkelen
    optie 5: het normale vruchtje zal zich ontwikkelen maar de vraag is hoe? ( omdat de vruchtzak zo klein is )
    optie 6: het normale vruchtje komt ook mee af.

we moeten over 2 weken terug naar de gyn. en kunnen tot die tijd alleen maar afwachten.

hoop dat er misschien meiden zijn die dit zelf ook al eens ervaren hebben of al eens van gehoord hebben.

groetjes Joyce

2. Muusje20

Muusje20 Actief lid

13 nov 2014
    264
    0
    0
    Heb hier geen ervaring mee. maar tjonge wat heftig! sterkte meid!

3. Joyskuh

Joyskuh Actief lid

9 mei 2011
    448
    0
    0
    limburg
    ja we weten totaal niet wat ons te wachten staat nu en dat frustreerd mij vooral heel erg.

Na 1 jaar raak je eindelijk weer zwanger en dan krijg je zulk nieuws te horen.

we blijven hopen.
    hoop doet leven zeggen ze!

4. sjak

sjak Niet meer actief

Beetje vergelijkbaar, maar toch anders.
    Ik ben/was ook zwanger van een tweeling, twee vruchtzakjes de eerste echo en maar éen kloppend hartje. De tweede echo, twee kloppende hartjes, maar één zwak en het vruchtje liep achter.
    De derde echo, nog steeds twee vruchtzakjes. Twee embryo's goed op maat, éen zwak kloppend hartje.
    Vrijdag de vierde echo en dan gaat het zeer waarschijnlijk één kloppend hartje zijn.
    Dit wordt ook een vanishing twin. Bij mij hebben ze wel gezegd dat het geen kwaad kan voor het tweede kindje. Ga niet bloeden (zeer onwaarschijnlijk) maar het tweede vruchtzakje wordt naar de zijkant geduwd en/of opgenomen door de placenta.

De onzekerheid is vreselijk dn het enige dat je doen kan is wachten op devolgende echo. Sterkte en ik hoop dat beiden goed door gasn groeien.

5. Doornroosje1987

Doornroosje1987 Bekend lid

25 okt 2014
    593
    1
    0
    Bij hoeveel weken was je echo?
    Bij ons was op de eerste echo bij 6 weken 1 leeg vruchtzakje te zien en 1 met dooier. Het was voor ons toen ook even afwachten wat er zou gebeuren. Maar bij de tweede echo bij 8 weken waren er gelukkig 2 goed kloppende hartjes.

Zoals ik het nu begrijp kan het bij jou idd verschillende kanten opgaan, wat spannend en frustrerend dat je niets anders kunt doen dan afwachten :(

Vanishing twins heb ik wel vaker van gehoord en schijnt nog best regelmatig voor te komen.

Ik hoop iig met je mee dat het kleine vruchtje een latere start heeft en/of dat het normale vruchtje zich normaal zal ontwikkelen ook al heeft ie een kleinere vruchtzak!

Sterkte!

6. Joyskuh

Joyskuh Actief lid

9 mei 2011
    448
    0
    0
    limburg
    Wat kan t toch raar gaan tijdens een zeangerschap
    De echo van vandaag kwam uit op 7+3 ik hoop zo dat de 2e echo ons meer nieuws zal brengen...maar ik vrees t ergste.

Sjak wanneer hebben jullie de volgende echo ik hoop ook voor jullie dat alles goed zal gaan

Wat een onzekerheid verschrikkelijk!

7. Liana84

Liana84 VIP lid

11 jun 2014
    6.243
    1.767
    113
    Vrouw
    Zwolle
    Ah bah, wat een slopende onzekerheid! Heb er gelukkig geen ervaring mee, maar wil jullie veel sterkte toewensen!

8. sjak

sjak Niet meer actief

Vrijdag hebben we echo nr 4 :)
    Wij zijn ook met één kindje erg blij hoor, we zijn er door de Gyn al van overtuigd dat dit in een eenlingzwangerschap gaat eindigen.

9. Maya1982

Maya1982 Actief lid

7 okt 2014
    140
    0
    0
    Hier ook soortgelijk verhaal en aan het afwachten... Afgelopen vrijdag met 7 weken echo: twee vruchtzakjes waarvan 1 goed op groei en met kloppend hartje. De ander achterstand in groei en zwakke hartactie. Volgende week woensdag terug voor echo 2 (dan 8,5 week)
    Lijkt erop dat 1 het niet gaat redden. Eigenlijk wel jammer, aan de andere kant weet ik niet of ik er 2 aankan (maar dat is meer onzekerheid en nieuwigheid...)

Gevoelsmatig heb ik het gevoel dat nr 2 er nog is. Nu al flink opgezwollen buik, grote opgezette borsten (nu al cupmaat meer) en veel last van maagzuur en misselijkheid

Rationeel gezien vermoed ik dat nr 2 het niet gaat redden of zelfs al gestopt is

Beide kan ik niet weten, maar wordt dus wel in m'n hoofd erg heen en weer getrokken. Kan een week nog lang duren!

Hadden jullie erg aanwezige symptomen trouwens?

10. Mandy3

Mandy3 Fanatiek lid

27 dec 2013
    3.658
    0
    36
    NULL
    Ik wil je veel sterkte wensen!

11. Joyskuh

Joyskuh Actief lid

9 mei 2011
    448
    0
    0
    limburg
    Vanaf de dg van de test had ik een eentje bloedverlies en heb ik tegen mijn man gezegt sjat het voelt niet goed en er klopt iets niet!
    Raar he dat je het al van het begin aanvoelt
    Vk gebeld en we kregen een vroege echo ( gisteren dus )
    Naarmate het naar de echo toe ging ben ik gewoon hele dagen misselijk dag in dag uit en ben verschrikkelijk moe!
    Ik herken dit niet van in mijn 1e zwangerschap maar he elke zwangerschap is anders zeggen ze.
    Mijn gevoel bleef me zeggen er klopt iets niet maar wat??
    Dit gevoel werd me gisteren dus bevestigd.

De dg voor de echo had ik vlak voor het na bed gaan verschrikkelijke buikpijn dus echte menstruatie krampen en toen acht ik nog neeeeee nu gaat t mis...maar bloedverlies bleef uit!

Mijn gevoel zegt ook dat beide hartjes nog kloppen nu maar idd zeker weten doen we het niet.

Als eentje dit al zou overleven en er gezond uit zou komen ben ik al heeeeel erg blij.

Ik dacht precies t zelfde 2 kan ik helemaal niet aan, maar wetende da er nu 2 kindjes nog in mij leven zou ik ze het liefste ook beide gezond oo de wereld willen zetten!

Ik vind 2 weken wachten op de volgende echo dan ook veeeeel te lang en ga contact opnemen met mijn vk of zei tussendoor no dreen kijkje wil nemen of er al veranderingen zijn!

12. sjak

sjak Niet meer actief

Idd twee weken duurt veel te lang! Ik mag elke week.

Ik heb idd al een behoorlijk dikke buik, grotere borsten en heel erg moe (geweest, dit gaat iets beter). Sinds twee dagen pas misselijk met spugen, vreselijk :(
    Maar er zitten wel tweevruchtzakken, dus neemt al meer ruimte in beslag in mijn buik (denk ik) en het is mijn tweedezwangerschap, misschien dat ik daarom al een dikkere buik heb?

sterkte meiden

13. Joyskuh

Joyskuh Actief lid

9 mei 2011
    448
    0
    0
    limburg
    Hier ook al te zien dat ik zwanger ben en dit is ook mijn 2e zwangerschap...dacht nog wow dit kan toch niet!

Maar alles komt er dubbel aan nu he...hoop dat t gewoon goed gat maar weet ook dat die kans erg klein is inkepend gek van de gedachtes die door mijn hoofd gaan en brn er ook echt kapot van!

Dikke borsten zijn hier ook een feit manlief vind t niet erg hoor :p

14. Kimberly 33

Kimberly 33 Fanatiek lid

19 mrt 2014
    2.080
    0
    36
    Hier zwanger van 1 na een vanishing twin.

5.3 weken en echo 1 was eigenlijk niks bijzonders , ja zwanger maar nog te vroeg voor hart actie. ( zwangerschapsring met iets erin)
    2 dagen later begon er een bloeding.
    Dus wist eigenlijk wel genoeg met 6 weken vrucht verloren.
    Omdat ik wilde weten of ik schoon was toch terug naar de gyn
    Was toen een week of 9? inwendige echo en :$ er zat er nog 1.

Dus voor ons was het weer een hele omschakeling.

Verder is het syndroom vrij "normaal"
    zeker 80% van de zwangerschappen binnen als 2ling, normaal zie je dit niet omdat echo's pas tegen week 11 gemaakt worden.

Maar hoevaak ik hier wel niet lees echo's vanaf een week of 5, ja dan is het logisch dat je het veel meer tegenkomt.
    medische rede snap ik nog ( had ik ook) maar een te vroege echo brengt zoveel onzekerheden mee. ..

15. Joyskuh

Joyskuh Actief lid

9 mei 2011
    448
    0
    0
    limburg
    Hier een vroege echo omdat er spotting was en ik t niet vertrouwde! Dus niet zomaar omdat ik t zelf zo vroeg wouw

Alleen het gekke ervan is dat het hartje van t 2e vruchtje blijft kloppen zeg ma terwijl het eigenlijk aant afsterven is en de afmeting heeft van een vruchtje van nog een 2 weken!
    Dus er zou eigenlijk geen hartactie meer moeten zijn

16. pattyxx

pattyxx Actief lid

12 dec 2014
    130
    0
    0
    Hier heeft ook een kindje het niet gered eerste echo 2 vruchtzakjes en maar 1 met al hartactie aangezien het vroeg was zei de vk kon 2 kanten opgaan of bij de volgende echo waren er 2 vruchtjes met hartactie te zien of 1 vruchtje kwam af.
    Helaas bij de 2de echo nog maar 1 vruchtje te zien

17. momo83

momo83 Bekend lid

17 jan 2015
    626
    0
    0
    pff heftig zeg. Sterkte de komende tijd

18. Maya1982

Maya1982 Actief lid

7 okt 2014
    140
    0
    0
    Mijn vroege echo met 7 weken was ook omdat ik na 6 weken een kleine bloeding had. Was dus controle om te kijken of het wel goed ging en toen bleken het er twee te zijn... Nou wist ok dat dat kon door dubbele terugplaatsing maar tot dan toe steeds alleen negatief nieuws (behandelingen die niet aan sloegen, laag AMH, slechte prognoses, etc.). Ik had daardoor niet gedacht dat deze ivf zou aanslaan, laat staan 2! Gek hoe je dan in je hoofd gaat bezig gaat. Opeens niet meer goed weten waar je nou op moet hopen, 1 of 2, waar rekening mee houden, etc. Best een achtbaan!
    En omdat ik nooit eerder zwanger ben geweest heb ik geen vergelijking, maar dat alles hard groeit is een feit en dat ken ik niet zo van mijn collega's of vriendinnen... Benieuwd naar ho het bij jullie zal verlopen, hou het topic ff in de gaten!

19. Joyskuh

Joyskuh Actief lid

9 mei 2011
    448
    0
    0
    limburg
    Wouw hey ook een hele achtbaan voor jullie zeg!
    Geniet wel van je zwangerschap want t is zo mooi
    ( bij onze 1e dan ;) nu nog geen minuut genoten )

Gisteren contact gehad met mijn vk en mag gelukkig woensdg avond bij haar langs om te kijken of beide hartjes dan nog steeds kloppen of dat t er nog maar 1 is.
    Hoop dat we na woensdag in elk geval al wat meer duidelijkheid hebben.

De stress is me op mijn voet geslagen en ben verplicht te rusten nu want lig met mijn pootje hoog haha

Gelukkig zijn ze op mijn werk wel heeeel begripvol en leven ze allemaal erg met ons mee!

Ook hebben we veel steun bij onze vrienden!

20. Shin

Shin Actief lid

24 jul 2014
    170
    0
    0
    heb het helaas ook meegemaakt...
    Eerste echo met 7 weken, 2 vruchtzakjes met kloppend hartje. Wel iets verschil in grootte. Ik had wel al het idee dat er 2 waren, had enorm hoog hcg, draaierig en misselijk. Wat waren we blij, zat al naar tweelingkinderwagens te kijken. Volgende echo met 10 weken, en helaas wat een schok er klopte nog maar 1 hartje. Was zeker een omschakeling voor mij, was bang of het wel goed met de andere baby zou gaan. Ik kreeg heel veel echo's erna en elke keer zag je het andere vruchtzakje kleiner worden totdat je alleen nog een soort randje bij de placenta zag zitten. Het was dus door mijn lichaam opgenomen, verder ook geen last lichamelijk van gehad. Met de andere baby ging alles gelukkig goed!
    Sterkte met wachten en fijn dat je woensdag al mag!

Deel Deze Pagina