ik houd alles altijd gewoon bij. Ik laat niks slingeren maar ruim het meteen op en elke dag pak ik 1 of 2 kamers aan (heb veel kamers), elke dag een wasje of het nou een kleine of een grote is. Netjes na het eten de tafels schoonmaken, speelgoed opruimen als de kids op bed liggen. Ik ben veel bezig, maar heb wel een schoon en opgeruimd huis.
Hier is het gewoon nooit netjes helaas. We zijn hierheen verhuisd en een paar maanden later moesten wij eruit omdat ze gingen renoveren. Toen we net 1 dag weer terug waren ben ik bevallen en nu is alles nog niet helemaal opgeruimd. Vrijdag gaan ze nog schufpuien plaatsen en na de bouwvak gaat onze gallerij eraf, komt er een trap, nieuwe deur en raamkozijnen enz.... Eind van het jaar zijn ze pas klaar. Maar hopelijk krijgen wij snel wat orde in de chaos..
Hier ook zo, als ik het een keertje wat laat slabakken, dan is het net alsof hier een bom is ontploft Inderdaad niet met lege handen lopen. ik zet altijd vanalles onderaan de trap en op de tredes om mee te doen naar boven als ik boven moet zijn maar die kerel van mij die slalomt overal door :x nu fluit ik hem terug hij zal het hopelijk wel een keer leren.
Mijn dochter moet altijd even helpen met opruimen, als ze ergens niet meer mee speelt dan moet dat even aan de kant. En ik las net dat iemand zei "niet met lege handen lopen" dat werkt hier ook heel goed. Als Robyn naar bed gaat ('smiddags en 'savonds) dan ruim ik (met hulp) even op. Ik vind het mooie weer altijd wel een voordeel, dan zijn we niet zoveel binnen, scheelt een hoop troep in huis. Zelf ruim ik altijd meteen alles op, post verwerk ik, tijdschriften gaan gelijk in de mand, spullen die naar boven moeten leg ik meteen op de trap zodat ik ze niet vergeet mee te nemen, vuile vaat gaat meteen de vaatwasser in.
Idd, bijhouden. 2 dagen de boel laten voor wat het is, gebeurt hier echt nooit. Er zijn dingen die dagelijks moeten gebeuren omdat het anders gewoon een zooitje wordt. Ik kan niet tegen die rotzooi, word ik stikchagrijnig van, dus hier is het altijd netjes. Ook het speelgoed van dochterlief, is ze klaar met spelen, ruim ik het meteen op en zij helpt me daar bij. Dus ook voor haar middag slaapje of voor dat we gaan eten of voor we weg gaan ergens heen. Ookal maakt ze er daarna weer een rotzooi van, dat maakt niet uit. Dat ruim ik dan later weer op. Als je het bij houdt is het ook echt geen werk. Op dagen dat ik alleen even snel de nodige dingen doe ben ik in een uurtje (max) wel klaar met alles.
Hihi ik wordt ook stickchagerijnig van rotzooi, vreselijk, grrrr, afgelopen zondag moest ik werken en ik kwam thuis, het leek wel of er een bom ontploft was, en ze waren mooi vertrokken met zijn tweetjes, nou dan wordt ik helemaal kriegelig en moet ik het eerst opruimen, en het ergste is nog, dat doe ik zelfs allemaal nog met mijn jas aan...
Alles bijhouden werkt voorlopig goed, zelfs nog net als ik een dagje oversla of wat minder goed bijhou. Zal wel veranderen als de baby er eenmaal is denk ik. Enne, het ging toch over opgeruimd huis he want sommige kasten trek je bij mij liever niet open
savonds als de kleintjes op bed liggen een goed rondje door huis. niks lekkerder als je in een opgeruimd huis de dag begint.
Bijhouden inderdaad. En als het een keer een flinke zooi is, dan pak je iets op en leg je het direct op de goede plek. En het volgende ook. Klinkt simpel, is het ook. Gewoon doen, niet gaan tobben dat er zoveel ligt. Ik ben blij dat ik inmiddels zelf weer wat kan na de zwangerschap. Mijn vriend slaat bij alles wat hij moet doen een diepe zucht, hij ziet een glas naar de keuken brengen al als een grote taak. Tsja... dan blijft het dus een troep. Ik ben nu bezig het hele huis weer op te ruimen, daarna een kwestie van dagelijks bijhouden. Succes!
Ik heb eigenlijk het idee dat ik (wij) amper iets aan het huishouden doe, maar toch ziet het er hier over het algemeen wel netjes uit. Schoonmaken gebeurt hier standaard in het weekend (man doet boven, ik beneden) en dan zijn we in een paar uurtjes helemaal klaar. We hebben geen huisdieren, dat scheelt wel, net als het feit dat man 36 uur werkt en ik 32, waardoor we dus ook veel van huis zijn. Natuurlijk halen we wel even een dweil over de vloer als zoonlief zijn maaltijd weer eens op de grond heeft gegooid Verder ruim ik maar 1 keer per dag op en dat is 's avonds, zodra Sil op bed ligt. Vind ik meer dan genoeg. De rest van de dag schuif ik de zooi hooguit ff aan de kant. Voor het opgeruimd ogen helpt het vaak ook al als je zorgt dat je weinig 'rommeltjes' hebt staan. Ik merk dat vooral aan onze boekenkast. Die staat flink vol met boeken, natuurlijk, maar we hebben de gewoonte om ook ontvangen kaarten bijv. erin te zetten. Dat ziet er zooooo rommelig uit! En dat is voor een paar dagen niet erg, maar na een week heb ik het wel gehad en mik ik ze weg Heerlijk opgeruimd gevoel meteen
ik vind dat er verschil zit tussen opruimen ( van speelgoed wat ik dus geen rommel als zodanig vind) en het schoonhouden van je huis. dat laatste daar pak ik elke dag iets van aan. en de dagelijkse routine die ik elke avond doe. dat houdt in de keuken opruimen en aanrecht schoonmaken, de kinderstoel schoonmaken, dweilen beneden en de wc uitdoen. de post die binnenkomt gelijk opruimen, schoenen en tassen blijven in de gang.de oudste kinderen nemen s ávonds hun rommel mee naar boven of leggen op de planken die ervoor bestemd zijn. het eerste punt dat speelgoed, dat vind ik geen "rommel" dat is om te spelen en mag gewoon door de kamer liggen. bepaalde dingen moet hij opruimen alvorens iets anders te pakken en dat weet hij.de dingen die in zijn box staan liggen weleens door de kamer maar die worden s'avonds voor het slapen gaan opgeruimt samen met hem. als we in de tuin spelen gaat ook de zandbak dicht nadien als we naar binnen gaan en de spulletjes worden terug gezet waar ze horen. dat weet hij ook gewoon.als hij straks meer buiten gaat spelen ga ik dat ook s'avonds doen.( ehtzelfde als met het speelgoed) verder net wat MvS zegt, we hebben niet teveel tierlantijntjes meer staan. niet handig emt kleine kids ook.
Tja het blijft lastig met een huis vol kinderen. Beneden ligt speelgoed van de jongste, in de speelkamer de rest van de meiden. En dan die slaapkamers van die meiden, daar móet elke week opgeruimd worden anders zie je de grond niet meer. En verder elke dag stofzuigen, keuken steeds opruimen. Eigenlijk alles de hele dag steeds opruimen. De was bijhouden etc. Naja, succes, tis hier af en toe ook niet te overzien.
owhjee hihi.. ja meerdere mensen hebben er wel eens last van. Kan zeggen hier is het toch wel altijd netjes in huis, opgeruimd en al. Alles heeft een vaste plaats en ik laat mijn kinderen de speeltjes/speelgoed zelf opruimen. Moeten ze toch ook leren. Dus iedere dag is het hier in de ochtend zelfde ritueel eerst boven alle wasmanden boven op zolder bij de wasmachine. kids en mezelf verzorgen en dan ramen open, bedden opmaken, Badkamer aan kant maken ( shampoo flessen staan altijd overal ) en wc gloor in gooien en schoonmaken Dan naar beneden met zijn alle, eten/drinken, en dan ga ik eigenlijk beginnen, vaatwasser legen, keuken aan kant maken, wc beneden schoonmaken, stofzuigen, dweilen ( ene kind op de bank zetten andere in de box anders heb ik overal voetjes op de vloer) Speelgoed zit nog altijd in de speelgoed kist en anders leg het op de tafel voor ze om te spelen. En door de dag heen. vul ik de vaatwasser, draai ik een wasje, hang ik wasje op. Paar keer per week boven stofzuigen en dweilen , badkamer 2-3 keer per week goed schoonmaken, buiten en binnen ramen zemen 1 keer per week ( tenzij het -10 vriest buiten dan probeer ik het te verschuiven op een dag dat het ongeveer 0 graden is .. moet toch schoon zijn he ook buiten de ramen) Maar je loopt eigenlijk met kids hele dag gewoon op te ruimen, hier en daar een doekjes over de bank ( leer ) of tafels halen, aanrecht, vloer poetsen. Ik vind het geen probleem het schoonmaken en opruimen ik doe het graag ook ik heb wel eens een baaldag dat ik alles wil laten leggen en zeg dat ik niks ga doen de hele dag met schoonmaken. maar schaamme eigen helemaal rot als ene binnen komt en de vloer leg vol speelgoed, en er wat kommetje op de aanrecht staan doordat ik de vaatwasser niet geleegd heb. of dat ik de wc een dag overslaat.. oei oei nou word al gek als ik er aan denk... nee alles moet echt schoon en opgeruimt zijn anders voel ik me de hele dag niet lekker, en eigenlijk gewoon gestresst. wat tips is gewoon om het bij te houden, speelgoed kist halen voor de kids beneden en boven in eigen kamer, met eigen tafel of kleed zodat ze daar op spelen en niet overal speelgoed leg waar je dan vervolgens je nek over breekt. Regelmatig de badkamer en wc even poetsen, en de was wassen. En stofzuigen en dweilen zo vaak je kunt.ik vind als je vloer niet schoon is dat het er al meteen wat minder opgeruimt uit ziet. Een vaatwasser misschien aanschaffen als je die niet heb.. ben je de vaat en de rommel daar van op de aanrecht kwijt. Of in het kastje onder de wasbak een wasteil voor de vaat zodat je maar 1 keer op de dag hoeft af te wassen in de avond. De lades misschien van die bakjes in doen ( hebben we hier ook ) Zo;n klein laadje met batterijen, paperclips en alles, gummetje kleine prul. zo raak je het ook nooit kwijt . alle papieren die belangrijk zijn en post meteen in klappers doen en opbergen in een kast. en niet OP de kast laten leggen dat ziet er dan weer rommelig uit. en als je wat zoekt.. dan ben je het altijd kwijt of het is achter de kast gevallen. Veel kisten, kasten, opbergdozen voor de spullen die je niet vaak gebruikt ofgewoon even niet weet wat je er mee aan moet. Sticker er op plakken met wat er ongeveer in de doos zit. ( speelgoed,papieren, decoratie spul ,van alles en nog wat.. maak er maar iets van om er op te zetten) succes !! Je hebt gewoon eventjes de tijd nodig om alles onder de knie te hebben je hebt er opeens heel wat taken bij gekregen als je net op jezelf ga wonen. En dat duurt gewoon even je kan niet meteen alles perfect doen. en anders laat de troep voor wat de troep is afentoe en neem wat tijd voor jezelf. Zodat je daarna weer vol ertegen aan gaat.
Ik kan nooit stil zitten, dat is mijn probleem. Ben altijd wel aan het opruimen of schoonmaken. 's avonds moet ik wel van mijn man op de bank gaan zitten en dat doe ik ook wel, maar pas als alles aan kant is
Tja inderdaad bijhouden en niet te veel prularia op je kastjes e.d. hebben staan haha... Voor het speelgoed heb ik een mooie kist waar elke avond alles ingegegooid wordt en mooi in een hoek staat en elke avond even een bezem door het huis. Papieren die binnen komen, rommel, kleren, schoenen en dat soort dingen gelijk even opruimen, in de wasmand gooien dat soort dingen. Gewoon gelijk even doen, scheelt ook al heel veel
@TS ik vraag me precies hetzelfde af! Hoe doen mensen dat toch? Ik werk 3,5 dag per week en 's avonds als ik gekookt, gegeten (+zoontje), m'n zoontje op bed gelegd en afgewassen heb.. dan heb ik niet meer de puf om nog veel te doen. Er werd ergens gezegd 'dat kost maar een uurtje'.. ik zou niet weten waar ik dat uurtje moet vinden.. Speelgoed ruim ik wel elke dag op, stofzuigen zou ik vaker moeten doen, ook dweilen zou ik wel iedere dag kunnen doen maar daar heb ik echt geen tijd voor. Ik houd mn wc schoon en zorg dat de woonkamer er opgeruimd uit ziet, maar grote klussen als de koelkast schoonmaken enzo.. daar kom ik amper aan toe. En ook iets waar ik nooit aan toe kom: papieren opruimen! Alles ligt nu op stapeltjes op een bureau en in de laden van mn werkkamer, ik weet niet waar ik de tijd moet vinden om al die papieren in mn mappen te doen etc... echt niet normaal wat er wekelijks aan papieren op de deurmat valt..
Alles wat je gebruikt direct opruimen. Iig iedere avond zorgen dat je hele huis opgeruimt is en qua schoonmaken is bijhouden het sleutelwoord!