Hoeveel borstvoeding mee naar kinderdagverblijf

Discussion in 'Borstvoeding' started by Mykelti, Aug 31, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Vanaf volgende week gaat ons knulletje oefenen bij het kinderdagverblijf *slik*...hij drinkt al netjes uit een flesje, dus geen probleem.
    Hij lijkt alleen wel veel minder uit een flesje te drinken dan bij mij. Hij is wel tevreden nadat hij gedronken heeft.

Vanochtend bv dronk hij 80cc en daarna duwde hij de fles weg. Toen nog zo'n 20 cc weer uitgespuugd, maar hij was gewoon vrolijk en tevreden...ligt nu heerlijk te slapen. Vorige week heeft hij 1x 120 cc gedronken. Hij drinkt uit een avent fles/speen.
    Nu vind ik het zonde om 150 cc in eens mee te geven aan het kinderdagverblijf terwijl hij er mss maar 80 drinkt, dus ik denk erover om het op te splitsen zodat ze het in 2-en kunnen maken als hij nog honger heeft, dus bv 100cc per portie.

Hoe doen jullie dat en hoeveel drinkt jullie beebje per keer uit de fles?

2. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Oh ja, ons mannetje was bijna 2 weken geleden 6680 gram, dus zal nu richting de 7 kilo zijn.

3. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    2,152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoeveel voedingen per dag krijgt je kleintje? Ik heb hier wel eens gelezen dat je ongeveer kunt aanhouden: 150ml per kilo lichaamsgewicht per dag (dus delen door aantal voedingen)

Mijn meisje (7 maanden) weegt denk ik ook ongeveer 7 kilo (;)) en die krijgt van haar papa 150 ml als ik ben werken. Ze heeft 5-6 deinkmomentwwn (en ze is ook al met vast voedsel aan de gang)

4. Taliada

Taliada Actief lid

May 29, 2012
    366
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kunt gewoon vragen of ze het op het kinderdagverblijf in kleinere porties willen aanbieden. Doet mijn gastouder ook, maar komt vooral omdat Liam altijd zijn voeding in 2 delen doet, hier ook 150 per voedingsmoment in totaal

5. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Wat ik van de week op cursus bv hoorde is dat ze ook met bv per 24 uur 150cc X lichaamsgewicht in kilos drinken. Deel dat door het aantal voedingen die je normaal geeft. Vraag desnoods of ze het willen "opsplitsen".

(Oudste is een flessenkind, geen voldoende ervaring met bv. Maar dit vertelde men mij afgelopen woendag op de bv cursus)

6. Lyso

Lyso Fanatiek lid

Jul 3, 2009
    1,081
    2
    36
    wat ik deed, ik gaf zoveel mee als dat ik kolfde, wat heel wisselend was, en een leeg flesje. Ik heb nooit porties gemaakt. Als ik de eerste keer op een dag 60 cc kolfde, en de 2e keer 180, (bij wijze van ;)) gaf ik dat zo mee. kinderdagverblijf maakte porties in het lege flesje. Voornamlijjk gebasseerd op ervaring, dus als ze de laatste tijd 100 per keer dronk, deden ze dat. Zagen ze dat dl nog hongerig was? 40cc bij verwarmen. De rest bleef in de koelkast, en wat over was, ging de volgende keer weer mee. Ik sterileerde mijn flessen altijd, dus kon alles altijd minimaal een kleine week bewaren. dit ging heel goed, kinderdagverblijf hoefde zelden iets weg te gooien! MIjn tip is dus, geef een leeg flesje mee, en laat ze 80 cc opwarmen. Heeft de kleine nog honger, dan kunnen ze wat bij warmen. Op deze manier geef je het echt op verzoek! succes

edit, oh en de potjes nummerde ik (stukje schilderstape er op) zo wisten we zeker dat de oudste melk eerst op ging!

7. Lyso

Lyso Fanatiek lid

Jul 3, 2009
    1,081
    2
    36
    moet je dus geen kind hebben dat heel wisselend drinkt, wat de mijne dus deed:)

8. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Ja dat 'risico' heb je ook nog ja... denk dat ik tegen die tijd jouw tip mee neem:) veel makkelijker.

9. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    2,152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hoort vaak van bv kindjes die kleinere porties drinken... Nou die van mij is een gulzig ding hoor! Die heeft echt aan 80ml niet genoeg en die zou denk ik ook 300 ml wel opdrinken. (net zoals 's ochtends als m'n borsten gestuwd zijn. Dan drinkt ze ook echt meer dan 150 ml

10. Jessie80

Jessie80 VIP lid

Oct 3, 2009
    6,203
    266
    83
    Hier ook een gulzig kindje.. dronk vanaf het begin op het kinderdagverblijf (13 weken) 150ml per keer. Inmiddels al een tijdje 2 flessen van 200ml. Je moet er wel rekening mee houden dat de stroom uit een flesje anders is dan uit de borst. Bij de borst neemt de melkstroom langzaam af, uit een flesje niet, dus het kan ook zijn dat je kindje boos wordt als de fles leeg is omdat het zo abrupt gebeurt..

11. Beertje1986

Beertje1986 Fanatiek lid

Sep 9, 2011
    1,729
    0
    0
    Ik werk op een laboratorium in een ziekenhuis!
    Friesland
    Nog 1 die hierover tobt...!
    Vorige week moest ons manneke te wennen.. flesje mee...
    en volgens de berekening zou hij:

(Hij is een echt hollands welvaren knulletje...;) ) (weegt 7,5kg..)

150cc x 7,5kg delen door 5 (voedingen per dag..) zo'n 225cc moeten drinken!
    Had dus 230cc in fles gedaan... had hij maar 100cc gedronken.... de rest had ze dus weggegooid want jah dat mocht niet weer verwarmd...;)

Maar de keer ervoor op een verjaardag flesje gegeven met bv en toen dronk hij 190cc....

En ook sochtends zitten mijn borsten übervol... dus drink hij echt meer dan 190cc volgens mij..... ;)

Dus.... gelukkig kan ik hem op het kinderdagverblijf zelf voeden (zit bij mijn werk in gebouw..) maar als mijn moeder oppast wat moet ik nou meegeven?
    Echt moeilijk hoor.. wil ook niet teveel weg hoeven gooien...;)

12. All Mine

All Mine Bekend lid

Feb 22, 2009
    913
    0
    0
    NOP
    Weet niet of de tip al gegeven is, maar vraag even aan het kinderdagverblijf of ze een vriezer hebben. Waar je een reserve voeding in kan leggen. Dan hebben ze altijd, in geval van nood, nog wat borstvoeding in de vriezer.

13. Lyso

Lyso Fanatiek lid

Jul 3, 2009
    1,081
    2
    36
    nou 230 vind ik sowieso behoorlijk veel hoor, zou zelf nooit dat risico genomen hebben. Mijn moeder zegt altijd (ervaring met fles én bv kindjes) je moet een fles nooit groter maken dan +/- 200cc anders rekt dat maagje gewoon te veel op. Erg zonde inderdaad! Maar voor je moeder, zie mijn tip op de vorige pagina.... leeg flesje mee geven, en echt op verzoek voeden. Dus begin met 100, als de kleine nog duidelijk honger heeft, 50 bijwarmen enz... zo doorbreek je ook een beetje het doorzuig effect wat je toch meer bij een fles hebt dan bij de borst.

14. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

Mar 18, 2011
    4,859
    1
    0
    Hier bieden we altijd eerst 100cc aan en als ze dat echt gulzig drinkt, nog eens 50cc. Daar heeft ze eigenlijk altijd genoeg aan, de ene keer drinkt ze 100cc en is het goed, de andere keer drinkt ze de volledige 150cc.

15. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Goed om te horen hoe jullie het gedaan hebben.
    We gaan idd bij het kinderdagverblijf wat in de vriezer leggen, maar volgens mij waren we de eersten die het vroegen...apart.

Ga aangeven dat ze telkens maar 100 moeten klaarmaken, omdat hij zo wisselend drinkt. Dat doet hij aan de borst ook, soms een korte slok aan 1 borst, soms weer 2 borsten erg lang.

Dat vind ik het fijne aan Borstvoeding tov flesvoeding. Wij eten/drinken ook niet iedere keer net zoveel en dat moeten onze kindjes dan wel. Blij dat hij kan drinken wat hij wil...:)

16. Beertje1986

Beertje1986 Fanatiek lid

Sep 9, 2011
    1,729
    0
    0
    Ik werk op een laboratorium in een ziekenhuis!
    Friesland
    Nou.. mijn idee.. 230cc vond ik ook zoveel.. maar ach.. eerste keer flesje meegeven dus wilde ook niet te weinig meegeven..;)

Heb potjes van avent van 180cc.. de ene zit 180cc in.. andere 150cc.. dus ontdooi dat gewoon als voeding dan...;)
    En bij mijn moeder inderdaad gooi ik ook wat in de vriezer.. :D

kinderdagverblijf kan ik zelf lekker voeden... zo blij om!!:D

Maar... als ik dan met fles ook op verzoek voedt hé.. zoals je zegt.. dan kan ik het toch ook niet van te voren ontdooien?
    Want dan kan ik het alsnog weggooien als hij genoeg had aan die 100cc....;) Toch?

17. Mykelti

Mykelti VIP lid

Apr 3, 2010
    11,110
    3
    0
    Nou hij is nu wennen voor het eerst op het kinderdagverblijf van 9-12.30 (ik janken...) en heb totaal 220 ml meegegeven. Wat er over is, neem ik weer mee terug, want hij gaat woensdag pas weer. Ze gaan aanbieden in porties van 100 ml.

Nog iets: hij is gewoon het enige borstvoedingskindje in de babygroep!

18. Lyso

Lyso Fanatiek lid

Jul 3, 2009
    1,081
    2
    36
    voeden op kinderdagverblijf is wel ideaal inderdaad!! Over dat voeden op verzoek, dit was de reden dat ik standaard de boel steriliseerde. Hierdoor kon ik de melk een week bewaren, en omdat dl 3 dagen per week naar kinderdagverblijf ging, hoefde ik eigenlijk zelden te ontdooien. stel op maandag had ik 200 mee gegeven, en was maar 150 op. Dan gaf ik dinsdag 50 mee+ nieuw, met nummer 1 op de 50 en de nieuwe nr 2, dan ging de oude tenminste eerste op. En zo door. Als ik nou op op een gegeven moment gekolft had, en er stond nog behoorlijk wat in de koelkast, alles bij elkaar, dan vroor ik dat van die dag in. Dus een beetje inschatten. Een enkele keer hield ik wel een portie over die ik niet meer kon invriezen (want dat moet binnen 24 uur.) en dan gaf mijn man het savonds ofzo, en dan kolfde ik een keertje extra. MIjn man werkt partime, en had dus regelmatig een dag alleen met haar. Op de een of andere manier dronk ze thuis vaak wat meer, en kwam het dus wel eens voor dat hij te weinig had, dat ontdooide hij dna in de fleswarmer. Niet handig voor standaard, maar voor een keer niet erg. Hoevaak gaat de kleine naar ja moeder? Ik vroor trouwens ook geen grote porties in, dus 150 splitste ik naar 2x 75, of 1 keer 100 en 1 keer 50 ik zorgde dat ik verschillende hoeveelheden in de vriezer had liggen, en dus bij een keer wat weinig kolven, een klein beetje maar hoefde te ontdooien. Snap je wat ik bedoel?? denk dat je ook een beetje moet ervaren wat handig voor jullie is. En als het maar 1 keer per week is kun je dus ook beslluiten om je schoonmoeder 150 mee te geven (ik roep maar een dwarsstraat) en de rest ontdooit ze als nodig. Hier gaat de kwaliteit van je melk wel ietsje mee achteruit, maar is nog altijd goede voeding!

19. Lyso

Lyso Fanatiek lid

Jul 3, 2009
    1,081
    2
    36
    raar he, dat gevoel, niet fijn!! en de enige, is mijn dochter ook lang gweest hoor... gek he.. ik gluurde altijd even in de koelkas of ik meer zag, en daardoor weet ik dat op andere groepen ook wel bv kindjes zaten... maar helaas we zijn in de minderheid!

20. miss geul

miss geul Fanatiek lid

Feb 26, 2012
    2,587
    0
    0
    ik ben ook de enige die bv geet op ons kinderdagverblijf.
    ik geef vast per voeding 180cc mee en dat zuipt hij op.
    mijn zoon weegt ook 8 kilo en is 70 cm.

hij is echt een lekkere dikkertje dap;)

hij heeft altijd genoeg aan 180cc en laat soms wat staan maar niet vaak en niet veel.

groetjes

Share This Page