Mijn zoontje is bijna 5 maanden, en slaapt 's nachts heel goed. (word echt nooit wakker) Hij slaapt door vanaf dat hij 3 weken was van 23.00 tot ongeveer 06.00 uur. Dit werd steeds iets langer, slaapt nu door tot 07.00 soms zelfs tot 07.30. Hij krijgt altijd om ongeveer 23.00 uur zijn laatste voeding, maar hebben hem altijd wakker moeten maken voor deze voeding. Maar tegenwoordig word hij zelf rond deze tijd wakker. Hebben wij hem dit aangeleerd? Om dit (aanleren) te voorkomen wil ik graag van die 23.00 uur voeding af. Kan ik die zomaar weglaten? Of is hij daar nog te jong voor? Of loop ik geen risico dat ik hem dat wakker worden aanleer? Ohjah, met de 23.00uur voeding erbij krijgt hij er nu 5 per 24 uur. Overdag leg ik hem om de 4 uur aan. Hoor graag jullie tips of ervaringen.
Ik zou tekenen voor zulke nachten . Bovendien is je kindje nog zo klein dat dit een prima ritme is. Ik heb M en T tot (ruim) 1 jaar nog meerdere nachtvoedingen gegeven en ook S die komt nog 2x-heel vaak. Zeker als je kindje zelf wakker wordt en goed drinkt dan heeft hij daar gewoon behoefte aan.
Als hij wakker wordt om te drinken zou ik het hem geven... En niet ervoor wakker maken. Hij regelt zelf wat hij nodig heeft.
Als hij komt voor voeding, zou ik het gewoon geven. Als hij niet komt, ook prima. Hij is oud genoeg om te slapen van 19:00 tot 07:00. Onze oudste meid sliep al vrij snel door en had opeens een fase/sprong/groeispurt met een maand of 5/6 dat ze ook weer wakker werd voor een voeding rond middernacht. Na een week of 2 was dit over en sliep ze gewoon weer door. Dus ik denk dat het bij jullie ook een fase is. Denk niet dat je hem al echt kan aanleren om wakker te worden om die tijd. Ik verwacht dat hij gewoon even een extra voeding nodig heeft en dat hij wakker wordt omdat hij honger heeft. Dus nu hij wakker wordt: gewoon geven. En slaapt hij lekker door: gewoon laten slapen
Hebben hem gisteravond laten liggen om 23.00 uur. Maar om 02.00 uur werd hij toch wakker. Wat kan ik nou het beste doen om richting 19.00 tot 07.00 te gaan Want daar heeft hij wel de leeftijd voor dat dat kan toch? Al ga ik die 23.00 uur voeding wel missen, vind het wel gezellig voor het slapen gaan. Wakker maken om 23.00 uur, en een volledige nacht maken. of Laten liggen en kijken wanneer hij komt, en wie weet word dit steeds iets later?
Misschien kun je de voeding elke keer iets eerder geven? Dus 22.30 uur ipv 23.00 uur en als dat goed gaat 22.00 uur en zo verder? Elk kindje is anders, wat bij de een werkt hoeft bij de ander niet te werken, het is dus echt uittesten of en wat helpt Heerlijk hoor zulke nachten! Mijn jongste slaapt sinds een maand ongeveer pas door (hij is anderhalf)
Ik zou hem laten slapen en dan om 2 uur geven... Mijn jongens kwamen nog tot 8-9 mnd 2x per nacht, om 2 uur en om 5 uur. Heb dus even geprobeerd door ze wakker te maken, het ritme te veranderen, maar dat werkte averechts en dan kwamen ze juist nog vaker... Ik voed op verzoek, en nu heeft onze dochter vannacht opeens van 21-5.30 geslapen terwijl ze gisteren om 1-4-6 uur kwam... Het kan dus nogal wisselen...
Ik 'stuurde' alleen die voeding rond 23/00uur, gaf dan de borst voordat ik naar bed ging.. Dan sliep ze muv die voeding de nacht door, anders kwam ze ook rond 2/3uur.
Wel een tijdje.. Van een maand of 7 tot 10 geloof ik. Daarvoor kwam ze nog 2x in de nacht en langzaam begon ze zelf te komen voor die late voeding, maar dan bijv al na een paar uurtjes slaap (21/22uur) en zo is hij langzaam steeds meer naar voor gegaan totdat hij dus wegviel. Heb bijv tussendoor ook nog weleens een clusteruurtje gehad of een paar rommeldagen/nachten, maar over het algemeen ging het erg goed met eerst zelf sturen van die laatste voeding.
Hier een super trotse mama. De tweede avond dat we hem hebben laten liggen om 23.00uur heeft hij gewoon doorgeslapen tot 06.30uur. Dus hij heeft geslapen van 19.15u tot 06.30 u. Wat een topper. Nu kijken wat er vannacht gebeurt. Bedankt voor al jullie reacties, maar zoals het nu lijkt was het simpeler dan ik dacht. Hopen dat hij het volhoud. Als mis ik het 's avonds voor het slapen gaan wel. Hoop ook niet dat mijn voeding nu gaat terug lopen.
Ik kan uit je verhaal eigenlijk niet opmaken waarom je nou persé wil dat hij zo lang doorslaapt? Ik bedoel het niet aanvallend, maar ben gewoon benieuwd naar de reden.
Ik wil niet persé dat hij doorslaapt. Maar vind het voor hem wel fijn dat hij richting een normaal slaap ritme gaat. En ook wel voor ons natuurlijk, iets was niet word aangeleerd, hoef je ook niet weer af te leren. Wij hebben hem vanaf zijn geboorte altijd voordat wij gingen slapen een laatste voeding gegeven, en was bang dat dat misschien een gewoonte zou worden. Dat was het voor ons inmiddels wel, voordat wij zelf gingen slapen hem wakker maken, schone luier, voeden en weer naar bed. En hierdoor konden we gewoon altijd een hele nacht doorslapen, dat is ook wel fijn. Maar het voelde niet natuurlijk, zo wisten we nooit wanneer hij de nacht door kon. Vandaar dat ik naar tips en ervaringen van anderen heb gevraagd. Maar nu hebben we heb 2 avonden niet wakker gemaakt om 23.00, en naar zijn ritme gekeken wanneer hij zelf om een voeding zou komen. De eerste nacht was dit om 02.00 uur, en de tweede nacht pas om 06.30 uur, dus de hele nacht doorgeslapen. En blijkbaar is hij daar dus toch wel aan toe. Dan klopte mijn gevoel dus wel dat we iets niet goed deden. Maar het hoorde gewoon bij ons avond ritueel. Maar bij het CB heb ik het daar wel eens over gehad en die zeiden gewoon wakker maken wanneer je gaat slapen. En dat zijn we steeds blijven doen. Bedankt voor jullie reacties. Wij gaan zo door, en kijken of hij het doorslapen blijft volhouden. Maar 's avonds wakker maken gaan we dus niet meer doen. We luisteren naar hem. Desnoods gaan we na 5 maanden ineens toch nog nacht voedingen geven. Al hebben we dat op de 3 weken na de geboorte na nooit gehad. Dus we mogen niet klagen, we kennen tot nu toe geen gebroken nachten.
Soms heeft je kleintje een aantal regeldagen, ik zou gewoon geven als hij erom vraagt, vaak met een paar dagen/weken zitten ze weer op het oude ritme. Mijn zoon heeft een tijd van 18.00 uur tot 24.00 uur geslapen en nadien a 4 uur (was toen 2 maand), maar slaapt nu van 19.30 uur tot 7.30 uur. Dus komt vanzelf. Niet teveel willen maar geduld hebben is het beste. Ik denk altijd maar zo, zo is iedere dag ook niet hetzelfde, eet immers zelf ook niet altijd op dezelfde tijd. liefs maud
Zit met hetzelfde dilemma. Onze kleine meid is nu 3 maanden en ze had eerst haar lange slaapperiode in de avond, zo van 20.00 tot 3. We voeden haar op verzoek, maar op advies van cb zijn we ze om 23.00 wakker gaan maken en nu wordt ze wakker tussen 5 en 7 (heel soms nog om 3 uur). In de vroege avond slaapt ze ook redelijk lang, zo van 18.30 tot 23.00. Het is nu misschien nog te vroeg met drie maanden, maar wanneer zou ze die voeding van 23.00 uur niet meer nodig hebben. Of is dat op een gegeven moment uitproberen met kans dat ze midden in de nacht weer wakker wordt??
Bij ons is het maar twee dagen goed gegaan, dat hij om 06.30u wakker werd. Daarna werd het steeds iets vroeger. En hij word nu al een paar weken om gemiddeld 04.00u wakker. Dan slaapt hij vanaf ongeveer 19.45u tot 04.00u. Ik hoop dat hij in de loop van de tijd steeds iets langer zal gaan slapen.
Mijn boy is 10 weken en slaapt sinds hij 8 weken is van de 1 op andere dag (daarvoor om de 3 uur) van 19 tot 7. Ik kolf wel vaak nog een voeding om 22:00. Lekker toch, vooral laten slapen. Als ze honger hebben worden ze wel wakker hoor, echt wel.
Ik heb mijn zoontje tot we met bijvoeding begonnen (6 maanden) wakker gemaakt 's avonds. Soms was hij al wakker (lag dan wat te spelen of te kijken in bed, nooit te huilen), maar vaak sliep hij. Hij dronk dan slaperig en sliep in bed meteen weer verder. Waarschijnlijk had hij wel eerder zonder die voeding gekund, maar ach, ik vond het wel gezellig die laatste voeding.. en eerlijk gezegd een stuk prettiger dan een nacht- of hele vroege ochtendvoeding.