Wat heeft je kind waardoor hij /zij naar speciaal onderwijs zou moeten? Is deze diagnose officieel gesteld? Hier kreeg onze zoon een cluster 4 indicatie na zijn diagnose (asperger), deze is zelf door de school (regulier onderwijs) met onze toestemming aangevraagd. Wij hebben toen gekozen voor het zogenaamde rugzakje waarmee hij op het reguliere onderwijs kon blijven. Vorig jaar liep het helemaal spaak en is hij (met spoed) overgeplaatst naar speciaal onderwijs. Dat hield in dat wij hem op een school hebben aangemeld (daarvoor moet je een cluster indicatie hebben, anders wordt deze aangevraagd). Daarna moest het bij de betreffende school nog beoordeeld worden door een commissie en pas als die het goedkeurt wordt je kind geplaatst. Sinds augustus is er veel veranderd en hebben reguliere scholen een zorgplicht voor 'speciale' leerlingen. Volgens mij houdt dit in (weet ik niet zeker) dat je kind eerst naar regulier onderwijs gaat en pas als dit reguliere onderwijs kan bewijzen handelingsonbekwaam te zijn, kun je stappen richting speciaal onderwijs nemen
SBO (Speciaal BasisOnderwijs) of SO (Speciaal Onderwijs)? Is nogal een verschil, dus wel belangrijk om te weten om welke het gaat. Voor SO heb je een indicatie nodig. In de regio waar ik woon wordt dat geregeld door Reactys. Hoe het precies zit met SBO weet ik niet. Ik zou als ik jou was gewoon eens even contact opnemen met de school waar je denkt dat je kind heen moet. Hoe meld ik mijn kind aan voor het speciaal onderwijs? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl
Hij heeft diagnoses ADHD en ODD. IQ is nog in onderzoek. Hij zit nu op een reguliere peuterspeelzaal maar dit gaat moeizaam voor hem. Hij wil eigenlijk niet meer heen om de andere kinderen. Heeft terugval in gedrag, ik mag ineens niet meer weg. De basisschool hier heeft combi klassen. Daarom willen we graag sbo
Ik zou een afspraak maken met de school die je voorkeur heeft. Ze kunnen je precies uitleggen wat ze van je willen zien.
Wat is zijn leeftijd nu? Mijn zoon zat tot 3,5 op een regulier kdv en toen de overstap gemaakt naar een kinderdagcentrum. Dat heeft hem zoveel goede gedaan. Met 4,5 is hij voor het eerst naar school gegaan (cluster 4). Dus nu net 1 maand. Leerplicht geld vanaf 5 jaar. Wat verdrietig dat je kind niet meer wil. Toevallig reden wij pas langs het oude kdv en zei mijn zoontje dat hij het daar nooit leuk vond omdat er zoveel kinderen waren. Dat is nu meer als een jaar geleden en toen kon hij nog niet praten. Vond het heel erg om te horen dat dat nu nog in zijn koppie zit.
Wie heeft de diagnose gesteld? Misschien dat je contact op kunt nemen met diegene en die je kan helpen met welke wegen je het beste kunt bewandelen.
Hoe oud is je kindje ? omdat je het over een peuterspeelzaal hebt. Bij zulke jonge kindjes kunnen er toch nog geen diagnoses gesteld worden en zeker geen ODD, dat is een hele heftige diagnose hoor voor jonge kindjes. Mijn zoon kreeg die diagnose toen hij 6 was maar ook dat klopte niet, pas toen hij 10 was kwamen ze erachter dat hij ass had.
Sorry ts geen ervaring maar las dit laatste en dat greep mij aan...wat sneu zeg..maar goed dat hij het nu onder woorden kan brengen.
Sinds augustus dit jaar meld je je kind aan bij het regulier onderwijs, de betreffende school heeft dan de plicht een passende plek voor je kind te vinden wanneer zij zelf de benodigde zorg niet kunnen bieden. Daarbij is het dus belangrijk om als ouders heel open te zijn. Maar als je zoontje al diagnoses ed heeft vanaf de psz, dan is er waarschijnlijk ook al een VTO team oid bij betrokken? Zij kunnen ook rechtstreeks de plaatsing regelen op een passende school. En anders zou ik aan de bel trekken bij de instanties die de onderzoeken hebben gedaan, zij weten ook welke wegen je moet bewandelen.
was vanmiddag via mijn telefoon dus lastig heel verhaal te typen. ik zal proberen overal antwoord op te geven. verhaal peuterspeelzaal: hij is daar vorig jaar gestart met 8 kindjes, 1 inval juf(de vaste kracht moest er 3 maand uit) en een vrijwilliger. tot aan de herfst vakantie heeft hij die samenstelling gehad. na de herfst vakantie is de inval juf weg gegaan en kwam de vaste kracht weer terug. de samenstelling van de groep veranderde wel maar bleef maximaal 8. na de vakantie in april kwam dezelfde inval juf weer vanwege zwangerschapsverlof van de vaste kracht. na de zomervakantie hebben ze twee groepen samengevoegd waardoor het totaal op 13 kwam en een extra vaste kracht bij kwam en de oorspronkelijke kracht ook weer terug kwam. van zijn oude klas waren er maar 4 over. nu heb ik gehoord van de coördinator dat na de kerst vakantie de boel weer op de schop gaat omdat ze naar aanleiding van klachten van andere ouders (dat alle VVE kinderen bij elkaar in zitten en zich niet aan elkaar kunnen optrekken qua leren) en ook door bezuinigingen ze alle klassen door elkaar gaan gooien en alles dus weer voor hem gaat veranderen. voor de zomervakantie kon ik hem brengen en eigenlijk zo weer weg gaan, hij zag mij niet eens meer staan. na de zomer vakantie moet ik hem naar binnen tillen en het lokaal in. hij klampt zich aan mij vast en huilt bijna elke keer als ik weg ga. thuis hoor ik hem vaak dat hij niet meer heen wil vanwege de kindjes die hij niet kent. wij twijfelen dus nog wat we gaan doen na de vakantie. stoppen tot hij 4 wordt(maart) over laten plaatsen naar een andere klas zodat hij bij zijn vriendinnetje in komt, juist in het zelfde lokaal laten. erg moeilijk. hij is nu 3,5 jaar. we zijn vanmorgen bij onze contactpersoon geweest en heb ik deze vraag ook gevraagd, zij wist het niet maar ging overleggen. deze diagnoses kunnen wel degelijk bij zulke jonge kinderen gesteld worden anders hadden we hem zeker niet gehad vto team ken ik niet, maar die is er bij ons niet bij betrokken zover ik weet. op dit moment wordt er een ouder cursus opgestart voor ons om ons te helpen want dit speelt al een hele tijd wij weten langzaam aan soms niet meer wat te doen met hem. daarnaast speelt er heel veel angst dus ook daar zijn ze nu over bezig om daar een onderzoek voor op te starten. en vanmorgen is er een IQ test gedaan om te kijken wat voor IQ hij heeft. romy1979 wat voor diagnose(s) heeft jouw zoon?
Ik zou in gesprek gaan met de peuterspeelzaal om duidelijk te krijgen hoe de groepen er na de vakantie uit gaan zien en hoe hun gaan handelen mbt je zoon. Ik zou ook in gesprek gaan met je zoon, uitleggen dat je snapt dat hij het heel moeilijk vind dat er nieuwe mensen/kinderen in de groep komen, maar dat dit wel iets is wat vaker voor zal komen (er worden tenslotte kindjes 4 en dan komt er een ander kindje voor in de plaats). Staat dit alles je niet aan (voelt niet goed ) vraag dan eens aan je contact persoon of hij niet in aanmerking kan komen voor het medische kinderdagverblijf (ja ik weet het klinkt heftig). Daar kunnen ze misschien meer voor hem doen en er zelfs voor kiezen om hem pas naar het onderwijs door te laten stromen als hij 5 is.
heb hem ook uitgelegd dat dit wel vaker gaat gebeuren maar het komt niet goed over denk ik, want telkens weer is het een probleem. denk ook dat het continu wisselen van juffen ook niet bepaald bevorderlijk is. nou het gaat na de kerst vakantie nog om 2,5 maand eer hij 4 is. het in gesprek gaan met de peuterspeelzaal is ook onze bedoeling maar willen eerst zelf goed bedenken wat wij denken wat goed voor hem is. en het wordt pas na de herfstvakantie gecommuniceerd met de ouders dus formeel weet ik nog van niks en de kans zit er ook in dat het verhaal toch weer net anders gaat worden als mij nu verteld is. moet wel zeggen dat ik ondertussen wel klaar ben met al die veranderingen daar. het is de enige klas die zo groot is en zoveel veranderingen heeft gehad.
Niet mee akkoord gaan hoor, tot de kerstvakantie is heel lang wanneer je niet lekker in je vel zit. Gewoon eerder een gesprek eisen met de leidsters.
Odd is best een heftige diagnose. Toch heb ik een keer eerder een kind in de klas (regulier onderwijs) gehad met die diagnose. Ik zou ook informeren bij een reguliere school om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Je komt er dan ook meteen achter of zij in staat zijn jouw kind te bieden wat hij nodig heeft. Ik zou ook zeker de weg van het sbo gaan bewandelen, maar vragen staat vrij toch? Heb je de uitslag van zijn iq test al? Als deze lager dan 80 is kun je er vrijwel zeker van zijn dat hij naar het sbo mag, zeker in combinatie met adhd en odd. Succes de komende tijd.
Om een kind op het speciaal onderwijs te krijgen, moet je stapels papier en handelingsplannen hebben. Dat gaat je echt niet zomaar lukken (was een paar jaar geleden al zo en met de wet passend onderwijs wordt het nog moeilijker). Het wisselen van juffen en groepen is zeker heel vervelend, maar geen aanleiding om je kind op het sbo te zetten. Waar is je kind getest? Ga hier het gesprek mee aan. Zij hebben verslagen en geven advies naar de basisschool. Ik ben bang dat de weg langer is, dan je zou willen.
Wie heeft de diagnose gesteld? En is daar ook het Intelligentie onderzoek gaande? Deze instantie zou je echt verder moeten adviseren in de verdere stappen maar onderwijs
het probleem met het basisonderwijs hier is dat het grote klassen zijn, rond de 30. dat is gewoon te groot voor hem, ik weet dit van mijn buurvrouw die haar dochter zit daar op school. andere scholen hier in de buurt hebben ook zulke grote klassen. hij is getest bij accare daar is ook het intelligentie onderzoek gedaan. de uitslag is er nog niet, het moet eerst verwerkt worden en besproken in het team. ik heb het daar al besproken maar ze moet eerst informeren hoe dat gaat binnen accare.
Mijn zoon heeft ass, via karakter gediagnosteerd. Wie heeft bij jouw zoon de diagnose gesteld? Misschien ook goed om daarmee contact op te nemen.