Misschien dat er hier mede zwangeren zijn, die net zoals ik artrose hebben. Wellicht dat er tips en adviezen uitgewisseld kunnen worden. Ik zal aftrappen: 12 weken zwanger van 3e kindje en artrose in mijn nek. Mijn klachten zijn stijfheid, gespannen spieren, wat dagelijks voor veel spierpijn zorgt, en het gevoel alsof mijn wervels over elkaar schrapen. Ik krijg 1 á 2 keer per week fysio en 1 keer per 2 weken komt de ergotherapeut. Ik gebruikte voor mijn zwangerschap tramadol (voor het slapen gaan en alleen als de pijn niet te houden is) en max 8 pcm per dag. Doordat ik zwanger ben, mag ik geen tramadol meer gebruiken, en neem ik max 4 pcm op een dag. Enorm frustrerend, want de pijn kan soms ondragelijk zijn. Ik zit door de artrose al een aantal maanden ziek thuis, en kan ik mijn werk als verzorgende jammer genoeg niet meer uitvoeren, gelukkig kan/mag ik wel een aantal uurtjes per dag op therapeutische basis op kantoor werken (wat soms ook onhoudbaar is, door het langdurig in dezelfde houding zitten) Verder probeer ik goed te bewegen, oefeningen thuis te doen, en buiten wandelen. Hoe komen jullie de dag door, hoe gaat je werkgever en collega's met jouw ziekte om, vindt je enig begrip? Misschien tot schrijfs! Groetjes Leontine