Koopwoning eerst huren?

Discussie in 'De lounge' gestart door Elena22, 9 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Mijn man en ik willen graag verhuizen. In de gemeente waar wij nu wonen zitten wij eigenlijk vast. Koopwoningen zijn megaduur (3 a 4 ton voor een simpel rijtjeshuis), we verdienen te veel voor sociale huur en de vrije sector woningen zijn zo bizar duur omdat er hier veel vraag is door veel expats (denk aan 1300 euro minimaal per maand).
    Nu willen wij graag verhuizen naar een dorp ongeveer 30 minuten rijden hier vandaan. De huizen zijn daar betaalbaar en het is een fijn dorp, vlak bij het werk van mijn man waardoor de reistijd voor hem van 3 uur per dag naar 30 minuten per dag zal gaan. Nu kunnen wij op dit moment nog niet kopen omdat wij het benodigde spaargeld nog niet bij elkaar hebben dat tegenwoordig nodig is voor het kopen van een woning. Nu hebben wij wel een woning op het oog die al bijna een jaar te koop staat. Nu las ik op internet iets over een koop woning huren. Zijn er hier dames (of heren) die hier ervaring mee hebben en eventueel tips voor ons hebben.
    In theorie zouden we ook nog een paar jaar in de woning kunnen blijven zitten waar we nu zitten maar heel eerlijk, ik ben er wel een beetje klaar mee. De woningbouw is slecht in onderhoud, zomers wordt het ruim over de 30 graden (en in de winter veel te koud), eigenlijk komen we een kamer tekort (al is dit nu echt nog geen probleem) en doordat we genoeg verdienen is de huursverhoging jaarlijks echt bizar. Je krijgt gewoon geen waar voor je geld. Als het niet anders is is dat natuurlijk zo maar toen ik hierover las dacht ik niet geschoten is altijd mis.

2. Mjmw

Mjmw Actief lid

5 dec 2013
    221
    54
    28
    Thuis genieten van de meiden
    Winschoten
    Wij hebben ons huis verhuurd en ook direct de afspraak gemaakt dat deze huurster de woning zou kopen met daaraan bepaalde grenzen gesteld. Zij moest eerst haar vorige woning verkopen voordat ze een hypotheek kon krijgen.
    De afspraak was dat ze binnen een jaar de winning zou kopen anders zouden haar ouders garant staan. De verkopende partij moet daar dus mee akkoord gaan en dan moet hun hypotheek verstrekker daar ook mee akkoord gaan. Vervolgens moet er bij de gemeente ook nog een vergunning worden aangevraagd voor verhuur onder de leegstandswet.
    Maar er zijn dus inderdaad wel mogelijkheden.

3. EnBee

EnBee Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.147
    9
    38
    Heb je al een gesprek met een bank gehad? Vaak is spaargeld niet nodig, het wordt alleen zo omschreven. Wij hebben dit jaar een nieuwbouw woning gekocht, met 11.000 extra hypotheek & bouwdepot van 35.000 zonder eigen geld ervoor in te zetten.. Denk dat jij inzit over die 102%, maar die 2% hoeft niet van je kk af te gaan.

4. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb in het verleden een koopwoning gehuurd. Het is goed te doen maar uiteindelijk niet gekocht, die afspraak hadden we dan ook niet gemaakt. Als ik ooit een woning ga kopen zal ik hem eerst proberen te huren, in de tijd dat ik de koopwoning huurde heb ik echt alle gebreken ontdekt en zou er dus heel veel aan gedaan moeten worden daarom die woning dus niet gekocht.

Als je een koopwoning gaat huren, zorg er dan wel voor dat het echt officieel gebeurd. De bank wordt erbij betrokken en de gemeente want die moeten toestemming geven, ook wordt er een contract opgesteld. Ik vind het een groot voordeel om eerst te kunnen huren en daarna pas te besluiten of je het wilt kopen of niet.

5. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Nee, we hebben nog geen gesprek bij de bank gehad. Misschien toch maar eens plannen.

6. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.110
    1.795
    113
    Kraamverzorgende
    Heb je dit toen via de makelaar of de eigenaar van de woning geregeld?

7. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Als ik je een tip mag geven, plan een vrijblijvend gesprek bij een onafhankelijke adviseur!

Succes! Er is vaak meer mogelijk dan je van te voren denkt!

8. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wij hebben ook ons huis gekocht zonder eigen geld in te brengen, afgelopen zomer. Een gesprek met een adviseur kan je hierin helpen, ze moeten wel even creatief rekenen.

9. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Contact opgenomen met de eigenaar van de woning, die heeft toen alle vergunningen e.d met de bank en de gemeente geregeld. Contract opgesteld, samen doorgenomen, de meterstanden enz samen genoteerd, foto's gemaakt van de gebreken voordat wij er kwamen wonen en toen pas ondertekend. Nooit problemen gehad

Deel Deze Pagina