opgezette lymfeklieren kind

Discussie in 'De lounge' gestart door aapje79, 2 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aapje79

aapje79 Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.712
    28
    48
    gelderland
    heeft een van jullie kinderen wel eens opgezette lymfeklieren gehad voor langere tijd?
    mijn zoontje van bijna 5 heeft dat wel in zijn hals.
    voor de zomervakantie ben ik er al mee naar de huisarts geweest en die zei dat het normaal is bij kleine kinderen en dat het eerder niet normaal is als ze het niet hebben.
    nu komt en gaat die bult steeds. van de week moest hij naar de osteopaat en die heeft de bult in zijn hals ook gevoeld en een heel kleintje in zijn lies.
    ook zij zei dat het bij kleine kinderen normaal is, maar ik zit er toch over na te denken om nog een keer naar de huisarts te gaan.

2. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik snap dat het je verontrust, maar als ze beide zeggen dat het normaal is, dan zal dat heus niet ineens anders zijn. ;)

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Vooral wanneer hij komt en verdwijnt lijkt het mij niet dramatisch, mijn dochter heeft het idd ook in dr nek.

4. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Want wat ik begrijp gaan de lymfeklieren opzetten als ze hard aan het werk moeten, ze zijn onderdeel van het immuunsysteem. Dus als ze hard werken en je kindje wordt niet ziek, doen ze goed hun werk :D

Kinderen zijn heel vatbaar voor bacteriën en virussen, dus daarom schijnt het vaak voor te komen dat die dingen flink aan de bak moeten en meestal opgezet zijn.

5. m1980

m1980 Bekend lid

6 apr 2008
    549
    0
    0
    In Een Huis......
    Mijn oudste heeft het ook gehad,het waren net knikkers.
    Hij heeft er verder nooit last van gehad.

6. aapje79

aapje79 Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.712
    28
    48
    gelderland
    bedankt voor jullie snelle reacties. ik ben altijd een beetje panies voor bultjes.

7. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hier ook een kind met opgezette klieren.
    Ik denk ook dat t geen kwaad kan hoor ;)
    Maar als je je echt zorgen maakt kun je altijd nog eens de huisarts raadplegen.

8. jara

jara Bekend lid

4 sep 2006
    878
    4
    18
    Mijn zoontje heeft het bijna continu, volgens mij een teken dat zijn lijfje aan het werk is. Hier is het eczeem dus daar is ie druk mee van binnen en dat zie je aan zijn klieren. Als hij heel fit is, dan zijn de bulten weg. Het kan iig geen kwaad voor zover ik weet. (en ik heb het ook meerdere keren gevraagd bij de artsen toen hij nog kleiner was... ;))

9. mama 1984

mama 1984 Fanatiek lid

20 apr 2007
    3.151
    0
    36
    Mijn jongste zoontje heeft het ook, ook ik ben hiermee naar de huisarts gegaan omdat het net knikkertjes zijn die ik voel.
    Zolang er geen groei in zit kan het geen kwaad.. groeien ze in een kortere tijd erg hard dan moet je het even laten controleren.
    Ook mij werd gezegt dat dit heel normaal is dat ze dat hebben en bij het ene kind voel je ze beter dan de andere.
    Geen zorgen meer maken als ze niet groeien dus ;)

10. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb het zelf vaak, en soms gaat het gepaard met keelpijn, soms niet. Niks aan de hand, zo reageert mijn lijf blijkbaar als de afweer 'aan' gaat.

Zoonlief heeft het vorig jaar ook gehad, maar vele malen erger dan ik ooit gehad heb. Met koorts, pijn, en zelfs zo veel pijn dat hij twee a drie weken zijn hoofd schuin heeft gehouden omdat het dan voor hem prettiger voelde. Er zat toen aan één kant een enorm dikke bult, die je niet alleen kon voelen maar ook overduidelijk kon zien.
    Hij had een lymfklierontsteking, die eerst met te lichte AB is behandeld en daardoor maar bleef doorduren. Tot hij 2,5 kilo was afgevallen (hij at en dronk haast niets meer) en tot overmaat van ramp bloed ging ophoesten. Bij de SEH is geconstateerd dat er écht niets ernstigs aan de hand was (dmv foto's en bloedprikken), maar dat hij een zwaardere AB-kuur nodig had. En toen knapte hij snel op, moest alleen echt weer aansterken (2,5 kilo kwijtraken op een lichaamsgewicht van 14 kilo is natuurlijk veel te veel).

Op basis van die ervaring zeg ik: zolang je kind er niet ziek onder lijkt, en de klieren niet groter en groter worden, is er niks aan de hand. Als je kind er wel ziek van wordt (veel pijn en koorts gedurende langere tijd), is het tijd om ermee naar de dokter te gaan.

11. aapje79

aapje79 Fanatiek lid

11 feb 2010
    1.712
    28
    48
    gelderland
    ik ben net met mijn zoontje bij de hap geweest omdat hij de hele dag al flinke koorts had, hij heeft een flinke keelontsteking nu.
    ik heb de arts gelijk naar de bult laten kijken en ook hij zei dat de bult normaal aanvoelde en het normaal was dat die dus al een paar dagen opgezet is. ik hoefde me er zeker geen zorgen om te maken. die klier doet gewoon zijn werk.
    bedankt voor jullie reacties

12. wannabemom24

wannabemom24 Bekend lid

26 jun 2010
    555
    0
    0
    Den Bosch
    Inderdaad zolang de bult niet groeit hoef je je geen zorgen te maken maar laat je niet zomaar naar huis sturen door de huisarts hoor. Bij mijn nichtje van 8 hebben ze haar ook elke keer naar huis gestuurd die had ook een bult tot die op een gegeven moment echt groot was, werd de bult op kweek gezet en uitslag Hodgkin!
    Gelukkig is ze nu weer vrij al een jaar nu. Wil je niet bang maken maar hou de groei in de gaten.

Deel Deze Pagina