Hallo, Ik ben onlangs bij mijn ex en zijn vriendin geweest, en haar baby van ong 4 maanden heeft waarschijnlijk kinkhoest, wordt ie op getest....mocht ie het wel hebben kan dit kwaad voor mij en de baby, ben nu bijna 28 weken zwanger...en kan mijn zoon van bijna 10 jaar beter even daar niet meer naar toe gaan? Ben best wel bang nu. Gr mamatje
HOihoi, Indien het kinkhoest is dan is de besmettelijke fase al voorbij, de mensen in de directe omgeving zijn dan waarschijnlijk al besmet. Het heeft daarom geen directe meerwaarde om je zoontje er weg te houden, daarbij is hij al meerder keren er tegen ingenent en zal het een milder verloop hebben dan wanneer er geen inentingen zijn geweest. De volgende info heb ik gevonden op www.nhg.nl Kinderen worden in het eerste levensjaar vier keer tegen kinkhoest ingeënt, de eerste keer als ze twee maanden zijn. De inenting tegen kinkhoest (K) zit samen met de inenting tegen difterie (D), tetanus (T) en polio (P) in de DKTP-prik. De inenting tegen kinkhoest geeft een goede maar geen volledige bescherming gedurende vier tot twaalf jaar. Als een kind dat is ingeënt toch kinkhoest krijgt, verloopt de ziekte milder. Kinkhoest gaat vanzelf over, al duurt het soms maanden. Rust kan ervoor zorgen dat iemand wat minder hoestaanvallen krijgt. Maar in bed blijven is niet nodig. Laat een kind met kinkhoest gerust spelen als het daar zin in heeft. Op het moment dat iemand duidelijk kinkhoestbuien heeft, is de meest besmettelijke periode al voorbij. Mensen in de directe omgeving zijn dan vaak al besmet. Het heeft daarom weinig zin een kind met kinkhoest thuis te houden. Een kind met kinkhoest dat zich verder goed voelt, kan gewoon naar school of het kinderdagverblijf. Het is wel belangrijk om daar te melden dat uw kind kinhoest heeft. Dan kan de leiding van de school of het kinderdagverblijf andere ouders over de ziekte informeren zodat zij eventuele kinkhoest bij hun kind herkennen. Vrouwen die meer dan 34 weken zwanger zijn moeten zo mogelijk uit de buurt blijven van mensen met kinkhoest. Een vrouw die tijdens de geboorte kinhoest heeft, kan het direct overdragen op de baby. Ook voor kinderen jonger dan een jaar geldt: houd ze zo mogelijk uit de buurt van iemand met kinkhoest. Kinderen jonger dan een jaar zijn nog niet of nog niet volledig ingeënt tegen kinkhoest. Als er toch kans is op besmetting, moet u met de huisarts contact op nemen. Soms wordt een baby in een gezin waar kinkhoest heerst vervroegd tegen kinkhoest ingeënt. Normaal krijgen babys de eerste kinkhoestprik als ze 2 maanden oud zijn. Maar het kan al vanaf 4 weken. Imke
Oke, bedankt voor je informatie... Kan me zoon iig ook bij zijn vader blijven komen! En hoef ik me gelukkig geen zorgen te maken! liefs mamatje