Drugstest verloskundige??

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Ukkie1, 25 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.832
    2.255
    113
    Ik heb een vraag. Ik ben inmiddels 17 weken zwanger. Ik heb begeleiding gehad in het ZH om zwanger te worden en ben inmiddels over naar de verloskundige. Met 14 weken ben ik daar voor t eerst geweest en het was i.p. Allemaal prima en fijn. Maar nu vraagt.die dame mij of ik drugs gebruik of heb gebruikt.
    Voor mijn kinderwens heb ik wel een tijdje het e.e.a. Geprobeerd, o.a. Cocaine en een joint af en toe. Zeg 1 x per maand, tijdens t uitgaan of met vrienden op de bank.
    Ik ben gestopt zodra we voor kindjes gingen, ik heb bijna een jaar medicijnen gebruikt om zwanger te worden en zeker een jaar niks gebruikt. Maar ik dacht, beter open en eerlijk.
    Nu heeft de VK mij medegedeeld dat ik nu drugstest krijg tijdens mijn zwangerschap, onaangekondigd tijdens mijn bezoekjes daar. Opzich prima, ik gebruik niks meer... Maar ergens voelt t een beetje kwetsend. Ik heb toch duidelijk gezegd gestopt te zijn, a long time ago??
    Is dat niet iets om wat meer te overleggen?? Als ik het nou niet wil?
    Nogmaals, ze mogen van mij dagelijks testen, niks aan de hand. Maar ergens vind ik t toch een beetje kwetsend... Iemand ervaring??
    En zou je dan niet bij iedereen die wel een wijntje lust en zwanger wordt moeten testen? En mensen verplicht laten stoppen met roken? Nouja, ik hoor t ^^

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Ukkie1,

het is zeker heel goed dat je open en eerlijk bent geweest. Het is wel zo dat we uit de praktijk weten dat sommige mensen met een verleden met (gelegenheids) drugsgebruik soms niet helemaal eerlijk (kunnen) zijn. Ook omdat we weten hoe verslavend drugs zijn. Alcoholgebruik is toch anders dan drugsgebruik. De meeste mensen die wel eens drugs hebben gebruikt zijn eerlijk hoor en dat weten we ook, maar we weten ook dat we soms om de tuin worden geleid. En we hebben het beste voor met moeder én kind. Alcohol is niet goed (mochten we alcoholmisbruik vermoeden wordt daar ook zeker actie op ondernomen trouwens), maar drugs zeker niet. En volgens mij is het makkelijker om drugs op te sporen in urine voor de vk, dan alcohol in bloed. Dat kunnen wij volgens mij niet eens aanvragen. Dan zouden we dat via de huisarts moeten doen denk ik.
    Ik snap je punt dat alcoholmisbruik ook voor komt, maar we hebben daar geen protocol voor, wel voor mensen die in het verleden drugs hebben gebruikt.
    Dus probeer je niet vervelend eronder te voelen. We doen dat preventief en met goede bedoelingen. En wij vinden het ook vervelend om het bij mensen zoals jij te moeten doen hoor, maar we kunnen geen risico nemen. Drugs zijn echt heel schadelijk voor het kind.

Groetjes Brigitte

3. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.832
    2.255
    113
    Haaj, bedankt voor de reactie. Zoals k zeg, ik heb opzich geen probleem met de tests doen, alleen had ik het helemaal niet verwacht. En sta ik nu ergens geregistreerd?? Krijg ik later hier nog iets aan problemen/controles mee, al zijn de tests negatief? Groetjes!

4. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Ukkie,

alleen op je zwangerschapskaart zal staan dat je in het verleden verdovende middelen hebt gebruikt en dat daar een keer random op getest wordt. Als die verder goed is, is het goed. En als de test negatief is, komt er verder naar mijn weten nergens iets te staan.

Groetjes Brigitte

Deel Deze Pagina