Opgezwollen voeten

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Boordevol, 20 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Dag dames,

Sinds een week houd ik veel vocht vast in mn enkels/voeten. Ik loop heel veel en ben de hele dag druk. Drinken doe ik wel slecht en let ik nu meer op. Maar ik ben bang voor een trombosebeen. Is er nog iets anders dat ik kan doen? Zodra ik thuis ben (na een lange werkdag) lig ik meteen met mijn voeten omhoog. Zo probeer ik ook te slapen maar ik ben drie degen per week van huis vanaf 07.00 uur tot 17.30/18.00 uur en omhoog met mn voeten kan dan niet.

Oh en ik voel mijn kuitspieren echt pijn doen bij het traplopen en lopen. Soms zo erg dat ik langzamer moet lopen omdat ik mn kuitspieren gewoon voel trekken.

Groetejs,

2. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.474
    6.089
    113
    Vrouw
    Ja voeten hoog en veel water drinken is goed! Lees even mee, ben niet zwanger maar hier ook snel last van vooral met warm weer.

3. NeverGiveUp2018

NeverGiveUp2018 Bekend lid

30 apr 2018
    550
    282
    63
    Vrouw
    Noord holland
    Hier helaas ook last van. Zeker nu het weer warmer is. Hou m'n hart vast voor aankomende week.
    Hier ook alleen de tips hoog houden wanneer mogelijk & goed blijven drinken.
    En hier helpt een voetmassage ook wel even aan het eind van de dag met een verkoelende gel.

4. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Je kung niet op je werk even als he achter de compu zit bijv of in je pauze met je vorten omhoog? Deed ik wel bij zwschap van mijn zoontje

5. burro

burro Lid

24 mei 2019
    38
    10
    8
    Vrouw
    Ook hier dikke voeten en enkels, en ook mn handen beginnen al op te zetten en pijn te doen. Dat wordt wat komende week....

Veel water drinken is echt heel belangrijk. Savonds lekker je voetjes omhoog, voetmassage en/of je voeten in een bak met koud water. En wat hierboven ook al is gezegd, kun je in je pauze wel met je voeten even omhoog? Elke paar minuten zijn meegenomen denk ik :)

Sterkte!

6. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.364
    2.822
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    Misschien niet de meest charmante oplossing, maar van die elastische kousen kunnen ook helpen. Steunkousen/reiskousen/compressiekousen... Hieft niet meteen die echte hele strakke te zijn, reiskousen kunnen al helpen.

7. liefsvanha

liefsvanha Niet meer actief

Jep precies wat @Suzy85 zegt. Als je er echt vanaf wil zijn compressie kousen echt de oplossing, want dit klinkt als klassieke lymfoedeem tijdens de zwangerschap :). Je kan ook eerst lymfe drainage therapie proberen bij een oedeemtherapeut. Kijken of je daar genoeg aan hebt. Helaas heb ik primair lymfoedeem (aangeboren) en draag ik die ellende kousen al vanaf mijn 18e. Ik kan me voorstellen dat je bang bent voor trombose. Vaak is het eerder gewoon lymfevocht vanwege drukkende baarmoeder. Ik wil je niet bang maken, maar als je lymfevaten door de vocht druk stuk gaan dan is dat helaas ook niet te repareren en zal je ook na de zwangerschap last houden van snel vocht in je benen. Maar bij veel vrouwen gaat het gelukkig ook weer over na de zwangerschap. Mocht je voor kousen willen gaan, ik adviseer je om via de huisarts naar een oedeemtherapeut (vaak huidtherapeut of fysiotherapeut) te gaan. Die meet ze helemaal op maat aan en ze worden vergoed door je basisverzekering. Ook oedeemtherapie wordt met doorverwijzing vergoed. Sterkte en succes!!

8. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Hier hetzelfde idd, kan ook niet te lang op mijn benen staan. Op mijn werk vooral zitten en veel drinken en thuis de voeten omhoog.

9. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Bedankt voor alle reacties.

Zal de huisarts zonder gedoe doorverwijzen of zal ze zeggen dat hoort gewoon bij de zwangerschap?

Ik sta voor de klas dus ben constant bezig en vaak trap op en af. Omhoog met mn benen gaat niet lukken ben ik bang.

Bij thuiskomst ga ik meteen plat met mijn benen omhoog. Drinken kan wel veel beter maar vergeet ik vaak.

10. liefsvanha

Neehoor, als je last hebt van oedeem is lymfedrainage vaak de eerste stap en de huisarts zal het denk ik ook wel meteen herkennen aan je benen :) Trouwens, ik weet eigenlijk niet of je uberhaupt wel een verwijzing nodig hebt. Vaak valt het onder fysiotherapie en kan je er zo een bellen. Het heet oedeemtherapie of manuele lymfedrainage en gaat vaak samen met fysio, mocht je gaan zoeken. Als je meer wil weten stuur me gerust een pb hoor! Als je voor de klas staat met staand beroep zijn kousen ook geen slecht idee. Daar heb je wel verwijzing voor nodig volgens mij maar dat kan de therapeut wel uitleggen. Maar met dit weer pffff veel te warm haha. Sterkte!

11. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Bedankt voor je uitgebreide reactie @liefsvanha

Ik heb telefonisch meteen een doorverwijzing gekregen en kan deze week nog terecht bij de huidtherapeut (daar valt het hier onder). Wat ik mij dan afvraag is of je steunkousen wel vergoed krijgt als je zwanger bent omdat het tijdelijk is.

12. liefsvanha

@Boordevol wat goed dat je gelijk actie genomen hebt!! :) gelukkig dat ik iemand heb kunnen helpen met mijn irritante rot benen die ik helaas al sinds m’n jeugd heb haha.

Steunkousen bij lymfoedeem zitten ongeacht de reden in het basispakket dus je krijgt sowieso 2 paar vergoed per 12 maanden :) Nou zal jij ze gelukkig niet meer hoeven te dragen na bevalling :) Maar daar kan de huidtherapeut waarschijnlijk alles over vertellen. Sterkte deze dagen met de hitte! :)

13. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    @liefsvanha, haha zo zie je maar weer.. Nee heel erg bedankt andeds was ik ermee door blijven lopen als zijnde dit hoort bij een zwangerschap. Ik krijg ook enorme pijn jn mijn kuiten als ik loop. Die spieren voel ik echt trekken waardoor ik moeilijk loop. Gelukkig niet altijd. Weet je of dit er verband mee houdt?

De huidtherapeute zei dat je ze niet vergoed krijgt bij zwangerschap. Daarom heb ik mijn verzekeraar gebeld en die zei van wel indd maar dat het wel van je eigen risico afgaat. Die staat nog behoorlijk open dus komt het toch voor eigen rekening. Heb je enig idee wat het kost?

14. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Nou ik heb de steunkousen aan. Eigenlijk is er niet gesproken over therapie maar ze heeft meteen mijn voeten en benen opgemeten en ze hadden mijn maat op voorraad dus kon ze daar meteen aantrekken.

15. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

14 dec 2017
    17.007
    9.931
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Hier ook eel vocht in benen, enkels en voeten, lopen is een ware hell..

16. Boordevol

Boordevol VIP lid

26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Je hebt niet lang meer te gaan.. Maar die steunkousen zijn wel een zegen nu. Ik heb ze gister ook weer aangehad en geen dikke voeten meer. Ik doe ze nu in de ochtend meteen aan. Het helpt echt.

17. Kimmetjuh90

Kimmetjuh90 VIP lid

14 dec 2017
    17.007
    9.931
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Heeft voor mij nu idd geen nut meer, ik ben donderdag aan de beurt, en dan hoop ik maar dat ikt vocht gauw kwijt ben:D

Deel Deze Pagina