Laat ik voorop stellen dat ik zowel fles- Als borstvoeding goed vind, dus ik hoef geen reacties zoals 'borstvoeding is het beste voor je kind'. Dat is ook niet de reden dat ik twijfel. Bij mijn oudste ben ik, door meerdere redenen, na 1,5 dag al flesvoeding gaan geven. Nooit spijt van gehad. Bij de 2e wilde ik het echt een kans geven. Helaas kreeg ik toen zelf complicaties, waardoor ik 2 weken na de geboorte, 1 week met kleine in het ziekenhuis heb gelegen. Ik kolfde fulltime, mijn productie liep erg terug en ik had niet de energie om hier wat aan te doen. Na 3 weken kreeg ze volledig flesvoeding. Bij de 3e had ik helemaal geen zin om het überhaupt te proberen, mede omdat ik nog 2 kinderen onder de 3 had. Dus zij kreeg meteen volledig flesvoeding. Maar nu...dit is als het goed ons laatste kindje en mijn laatste kans om borstvoeding te geven. Maar ik vraag me af hoe ik dat moet klaarspelen met nog 3 andere kleine kinderen in huis. Ik wil het zo graag nog 1 kans geven, maar hoe? Hebben jullie tips?
Bij twijfel niet aan beginnen zou ik zeggen. Heb in dezelfde situatie gezeten. Bij de eerste twee gelijk flesvoeding, bij de derde getwijfeld, heel erg zelfs. Uiteindelijk toch voor flesvoeding gegaan, omdat ik het gevoel had niet genoeg aandacht aan het voeden te kunnen besteden met al twee andere kids in huis. Nu bij de vierde gelijk voor flesvoeding gegaan. Het is prima zo!
Als de borstvoeding goed loopt, dan lijkt me dit juist het meest makkelijk met drie kinderen in huis! Ik zou het een kans geven, wie weet gaat alles nu heel soepel. Ik lees eigenlijk niet in je post dat je problemen hebt gehad met bv geven, eigenlijk heb je nooit een echte ervaring gehad. Stoppen kan altijd, je na een week bedenken en besluiten dat je toch wel bv wilt geven kan niet. En mijn advies zou zijn om een lactatiekundige in te schakelen als je ook maar enigszins het idee hebt dat het niet helemaal lekker loopt, en dan echt zo snel mogelijk. Dan heb je echt een goede kans op een goede bv ervaring!
Ik zou het gewoon proberen. Overstappen op flesvoeding kan altijd nog, andersom helaas niet. Veel wijsheid gewenst!
Ik zou het gewoon proberen. Ik heb heeel veel ellende gehad om de borstvoeding op gang te krijgen bij de eerste. Maar alsnog 5 maanden borstvoeding kunnen geven. Bij de tweede had ik wel meteen goed melk, maar hij hapte niet goed aan, had ongelofelijk veel pijn. Toen hij ongeveer een week oud was, is zijn tong riempje gekliefd, en wauw! Ik had geen pijn meer met het voeden en het liep als een trein! Helaas kreeg hij met 4 maanden al tanden en beet hij dus tijdens het voeden in mijn tepels, toen ben ik langzaam gaan afbouwen want dat bijten was geen pretje!! Al met al ben ik super trots dat ik ze beiden toch een aantal maanden borstvoeding heb kunnen geven. Ik vond het super makkelijk dat ik de melk ‘altijd bij me had’. En als dit echt jullie laatste kindje is zal ik het toch proberen om borstvoeding te geven. Het is ook zo’n bijzonder moment samen met je baby. Lekker veel huid op huid contact tijdens de voedingsmomenten. En weetje als het toch niet lukt, of je voelt je er niet meer prettig bij kan je altijd nog stoppen. En dan heb je er achteraf ook geen spijt van, dat je het niet geprobeerd hebt.
@Stakato nee, echte problemen had ik inderdaad niet. De eerste is 4 weken te vroeg geboren met een ks. Ze viel teveel af en ze zeiden in het ziekenhuis dat ze mee naar huis mocht als haar gewicht stabiel bleef. Dus ik wilde weten wat erin kwam en besloot flesvoeding te geven. Het kostte haar ook allemaal erg veel energie en ze had moeite met aanhappen. De 2e had hier ook moeite mee en toen ben ik op dag 4 gaan kolven. Meteen de 1e keer had ik al 60 ml, dus die productie was er wel. Maar het fulltime kolven, daarna met fles voeden en nog een dreumes en ook nog niks kunnen vanwege mijn eigen klachten (abces bij eierstok en dus vreselijke buikpijn) trok ik niet. Ik heb me wel voorgenomen dat, als ik besluit om bv te gaan geven, ik niet weer fulltime wil kolven. Het advies van de lactatiekundige vind ik wel een goede en ik denk dat ik ook nog wel naar een voorlichtingsavond in het ziekenhuis ga.
Ik zou zeggen: why not. Als t lukt is borstvoeding ideaal. Als t niet lukt stop je gewoon weer. Je kan beter spijt hebben van de dingen die je wel gedaan hebt dan van dingen die je niet gedaan hebt.
Hier niet aan begonnen. Reden: ik twijfelde en had er niet zoveel zin in. Nooit spijt gehad, mijn zoon doet het prima. Nu ga ik het weer niet doen. Vind flesvoeding ongelooflijk praktisch. Bij twijfel kun je het proberen, maar als je al weet dat je het waarschijnlijk niet wilt, zou ik het ook niet op gang laten komen. Dan is het makkelijker te stoppen.
Bij de eerste heb ik meteen fv gegeven, moest echt niet dénken aan borstvoeding. Bij de tweede het een week of 8 gedaan, daarna was ik het zó zat, eigenlijk om de reden die jij zei: veel te weinig aandacht voor de oudste. Dat was een ondernemende peuter, die zijn energie kwijt moest. Maar ik zat zo'n 10 keer per dag te voeden, en dan minimaal 3 kwartier. Dat was niet te doen vond ik met een peuter. Derde keer waren de andere 2 wat ouder, waardoor ik er helemaal voor ben gegaan. En het heeft de eerste weken echt wel energie gekost, en veel tijd, maar die had ik toen dus wel. De tweede was heel rustig en makkelijk, en zelfstandiger, dus ik kon me er helemaal aan over geven. Ook werkte ik toen niet. Ik heb het toen tot 8 maanden volgehouden, toen ging hij vreselijk bijten en ben ik gestopt. Dit keer sta ik er wat 'milder' in. Ik wil er weer voor gaan, maar niet ten koste van 'alles' zeg maar, wat ik bij de derde wel wilde, gewoon om het eens meegemaakt te hebben hoe het loopt na die beruchte 4 maanden. Dus ik zie het wel. Ik begin er wel mee, en zie wel waar het schip strand. Ik vond het zelf dus in combinatie met kinderen onder de ruim 3,5 zeg maar echt niks, maar het was wel heel mooi om een keer meegemaakt te hebben.
Waarom denk je dat fv makkelijker zou zijn icm de 3 andere kinderen? Ik heb er ook 4 en vond het bij de 4e over het algemeen heel fijn dat ik bv gaf. Natuurlijk weleens irritant dat ik het niet kon uitbesteden. Maar ook een heel goed excuus om extra lang te blijven zitten omdat "hij zo lang lag te drinken" Volgens de vk was dat geen misbruik maar juist gebruik maken van de situatie Ik had geen termijn gesteld, uiteindelijk een jaar bv gegeven Omdat het er altijd is, er geen max aan zit, geen gezeur met fles opwarmen ergens vond ik het fijn. Als het zo uitkwam at ik ondertussen zelf of roerde in de pannen etc. Vooral de eerste maanden kon ik veel doen ondertussen, daarna ging zijn gewicht doorwegen. De drempel om buitenshuis te voeden heb ik ook niet echt gehad, dat scheelt ook denk ik.
Ik twijfelde bij onze zoon wel maar meer door de ervaring met onze dochter! Mijn vk zei toen maar je hebt toch zo kv gekocht als het weer die kant opgaat? Ow ja.. Dus toch gedaan en inmiddels geef ik bijna 8 maand bv en ik vind het makkelijk! Altijd bij me, geen gedoe met flesjes.. Nu heb ik wel het geluk dat het een snelle drinker is dus ik zit geen 3 kwartier
Waarom? Dit lijkt me bij uitstek iets wat gewoon het proberen waard is. Het ergste wat kan gebeuren is dat het toch niet bevalt en je alsnog voor kunstvoeding gaat... het is niet onomkeerbaar of zo.
Ik zou het gewoon proberen. Kv is zo gehaald dus voel je je er niet fijm bij of wat dan ook kan je altijd stoppen. Liever spijt van iets wat je gedaan hebt dan van iets wat je niet gedaan hebt toch? Bij de eerste niet geprobeerd maar na 3 maanden riep ik dat mocht er een 2e komen ik het zeker wilde proberen. De 2e heeft 6maanden bv gehad en ik vond het ideaal. Ga nu ook weer bv geven.
@toch3 ik denk dat dat vooral een aanname is, omdat het bij mij nooit echt goed gelopen heeft, maar ik heb het ook geen kans gegeven. En wat iedereen zegt is gewoon waar: je hebt zo kv gekocht. En het lijkt mij dat ik inderdaad eerder spijt zou krijgen dat ik het niet geprobeerd heb dan spijt dat ik het wel geprobeerd heb, maar het gewoon niet lukt of toch niks voor mij blijkt te zijn. Ik zie wel allemaal beren op de weg. Bijvoorbeeld: hoe krijg ik alle 4 op tijd klaar om de oudste naar school te brengen als de jongste ondertussen ook nog wil drinken? Ik heb al snel het idee dat ik flesvoeding net iets meer kan sturen.
Borstvoeding is inderdaad vooral op verzoek. Maar dat betekent niet altijd het verzoek van het kindje . Kan ook op jouw verzoek. Dus bijvoorbeeld juist de baby iets eerder wakker maken om in alle rust te voeden. Of de baby moet even geduld hebben terwijl je ontbijt maakt en als de rest zit te ontbijten geef jij borstvoeding.
Slechte ervaring met 1, bij 2 op dag 6 toch nog maar iets gaan kolven. Ga het nu bij de laatste wel weer echt proberen, lukt het weer niet probeer ik nog zoveel mogelijk te kolven de eerste 1-2 weken, en anders krijgt deze ook gewoon kv. Heb er dan 3 onder de drie, dus heb verder ook niet echt de tijd ofzo.
Ik herken wat je schrijft en ik ga er niet meer aan beginnen, maar mijn reden is dat het alle keren niet op gang kwam. 1e keer dacht ik dat het aan de omstandigheden lag, maar toen het daarna ook niet ging wist ik dat het bij mij niet werkt. En ik heb er echt samen met de kraamhulp heel veel tijd en energie in gestoken. Dus deze keer geef ik mijzelf de rust, ik ga er niet meer aan beginnen. Leuk voor een ander, maar niet voor mij. En een leuk bijkomstig voordeel (zou nooit de hoofdreden zijn, maar aan elk nadeel zit nu eenmaal een voordeel) is dat ik een heerlijk wijntje kan drinken!
Bij twijfel gewoon doen! Wat sommige ook al zeggen, het is makkelijker om meteen te proberen en dan naar kv over te gaan als andersom. En kv is natuurlijk zo gehaald. Ik zou wel vast de gegevens van een lactatiekundige zoeken. En in de kraamweek ook echt lactatiekundige bellen als het niet super loopt, niet aan de kraamzorg overlaten.