Meiden ik heb jullie hulp nodig.. Naud zat eerst op dit schema: 8.30 uur -- 110 cc voeding 11.30 uur -- 110 cc voeding 14.30 uur -- 110 cc voeding 17.30 uur -- 110 cc voeding 20.30 uur -- 110 cc voeding 24.00 uur -- 130 cc voeding 04.00 uur -- 110 cc voeding Nu wil ik hem naar het volgende schema krijgen: 07.00 uur -- 130 cc voeding 10.00 uur -- 130 cc voeding 13.00 uur -- 130 cc voeding 16.00 uur -- 130 cc voeding 19.00 uur -- 130 cc voeding 22.00 a 23.00 uur -- 150 cc voeding Vandaag bleek dus dat hij bijna 4kg was en dat we dus naar dat nieuwe schema mochten.. Om 12.00uur had naud behoorlijk honger omdat hij vanochtend om 8.30uur 110cc gedronken had, dus ik hem om 12.00uur de fles gegeven & hij dronk mooi 130cc en boerde zelfs heel goed.. net om 15.00uur weer verzorgd en een fles gemaakt maar meneer sliep nog zo vast dat hij na 40 minuten maar 95 cc gedronken had.. Wat zouden jullie nu doen?? Om 19.00uur weer 130cc aanbieden en dan proberen het nieuwe schema aan te houden.. Of op aanvraag de fles geven?? Het vervelende van aanvraag vind ik dat ik nooit weet hoelaat hij komt en ik dus misschien net zelf zit te eten of sta te douchen.. Hmm of toch nog een weekje op 7 voedingen en het oude schema houden?? MOEILIJK !!!!
Tja, dat is natuurlijk het leuke aan moeder zijn, je eten zal nog vaak genoeg koud worden hoor. Probeer gewoon geleidelijk de nieuwe hoeveelheid aan te bieden. Als hij daar geen behoefte aan heeft laat ie vanzelf iets over, en als ie onvoldoende heeft aan 6 flessen, meldt ie zich vanzelf 's nachts.
Ik ben het met de vorige mama eens.En een kindje van 3 weken heeft geen vast ritme nog.Hier kregen we pas met 2 maanden een vast ritme,die nu weer een beetje aan het verschuiven is en toch weer een vast ritme begint te worden.
pfft, een schema. hier nog helemaal niet. begint nu een beetje te komen. eten doen we met een slapende/spelende/huilende baby. Eten met 1 hand went en douchen doe ik als ze of echt slaapt of als papa thuis is. Qua hoeveelheid zou ik gewoon meer aanbieden en dan kijken of je kindje wat langer gaat slapen. Ik zou alleen niet de illusie hebben dat je kindje nu ineens doorgaat slapen (zie in je nieuwe schema geen nachtflessen meer staan) Het helpt me echt enorm om geen schema te hebben. Ze krijgt op verzoek en geeft het zo heel goed aan zelf. Nu ze eenmaal goed groeit maak ik me geen zorgen meer om te weinig drinken ofzo.. succes hoor!!
Ik ben een beetje allergisch voor schema's.... Mn dochter heeft aldoor zelf haar voedingstijden bepaald, ik beinvloed dit alleen als we bv weg moeten en het beter uitkomt om eerder te drinken. En de fles als ik naar bed ga, die tijd bepaal ik, verder mag ze het helemaal zelf regelen. Wat Adi al zegt, je eten zal nog vaak koud worden! Je kan er vaak wel een beetje op in spelen, voeding op verzoek, je gaat toch bepaalde ritme's herkennen. Maar ik zie dat je baby 3 weken oud is, en dat je nu al van 22.00 tot 7.00 wilt rekken? Ik wens je er veel succes mee, maar kan me voorstellen dat je kleintje het daar totaaaal nog niet mee eens is! Hier ging ze echt pas met 3,5 maand doorslapen tot half 6, 6 uur tot die tijd heeft ze altijd nachtvoedingen gehad. Nu is ze 4 maanden en drinkt ze om 22.30 nog en dan meestal tussen 7 en 8 's ochtends, maar bij zo'n jong kindje is het denk ik erg veel gevraagd om ze al in een schema te pushen en geen nachtvoeding te geven. De tijd dat je 's nachts door kan slapen komt echt wel een keer hoor! Tot die tijd, even doorbijten!
Ohja, wat ik hier merkte met voeding op verzoek, is dat de tijden schuiven. Zo dronk mn dochter bijvoorbeeld een hele poos lang om 19.00 haar avondvoeding, of ze nou om 15.00 of om 17.00 haar middag voeding had gehad! En dan kon ik ze om 22.00 wakker maken voor een voeding, of laten slapen, maar om 5 uur werd ze weer wakker voor een voeding. Het gaf me lekker rust om me aan haar schema over te geven ( Juist veel relaxter, niet "wanneer moet ze weer eten" maar lekker gaan slapen en zien wanneer ze je wakker maakt ) en op den duur merk je dat ze zelf haar tijden veranderd. Overdag bv weleens 5 uur tussen een voeding, en dan 's avonds na 2,5-3 uur weer willen drinken; prima!
Je kind is een MENS hoor, geen masjientje! Jij gaat toch zeker ook niet met drinken wachten als je dorst hebt, omdat het nog geen theetijd is? Je moet niet naar schema's kijken, en je moet je kind niet in een schema dwingen, dat levert alleen maar frustratie op. Kijk naar je kind, kijk naar wat je kind nodig heeft. En dan kun je best een beetje in de richting van vaste tijden sturen, als je dat prettig vindt, maar de klok mag niet de baas van jullie leven zijn. (Jij kunt toch zeker wel even wachten met eten of douchen als je kind honger heeft?)
Ik doe het precies zo. Mart komt meestal rond 0300-0400, dus ik dacht eens slim te zijn en hem om 00.00 wakker te maken voor een fles, kwam hij daarna weer om 0400 haha. Dus mama heeft geleerd om inderdaad gewoon mn kleintje te volgen, werkt het beste.
Op het consultatiebureau hebben ze mij verteld dat er wel 3 uur tussen moet zitten een keertje een half uur doorslapen is geen probleem maar niet pas na 4 uur de fles geven. Niet dat ik hier na luister hoor, ik heb het in het begin wel gedaan....moest haar toen wakker maken nou dat was geen feest mevrouw dronk heel weinig en kwam een uur later weer voor de fles en was helemaal van slag. Ik laat haar nu gewoon slapen en als ze wakker wordt krijgt ze de fles. Gister kreeg ze de fles 120cc om 00:30 en werd wakker om 06:00 uur. vanacht laatste fles 120cc om 24:00 uur en wakker om 03:00 uur en vervolgens weer wakker om 07:00 uur. Het is bij Lara dus heel wisselend soms slaapt ze s´nachts 3 uurtjes en soms 5 uur of langer.
Nou jullie kunnen wel allemaal zo doen over een schema, maar mijn kindje heeft opgenomen gelegen in het ziekenhuis en daar werd heel strak aan het schema gehouden, vandaar dat hij daar helemaal gewend aan is... Dus jullie kunnen wel opmerkingen maken over het douchen of eten (wat ik natuurlijk helemaal niet zo bedoelde! Ik doe alles voor mijn mannetje) Maar het is op advies van het ziekenhuis dat we een vast schema aan moeten houden... Mijn vraag was dan ook, hoe kun je het makkelijkst VERANDEREN van schema, ik vroeg niet naar een mening over wel of geen schema aanhouden !! Maar goed.. Gelukkig doet elke mama het op haar manier en is er in mijn ogen geen manier goed of fout.. Ik zal niemand veroordelen op hoe zij haar kindje voed..
natuurlijk houdt het ziekenhuis een schema aan, die kunnen niet elk kindje op zijn of haar eigen manier voeden. En natuurlijk wennen die kindjes er aan. Maar je geeft aan een kindje van 3 weken te willen laten doorslapen, en dat is denk ik gewoon niet haalbaar. Lijkt mij dat zo'n jong kindje die nachtvoeding nou eenmaal nodig heeft.. Maar goed, ik wens je er veel succes mee.. edit: je vroeg WEL om advies mbt schema wel of niet.. DUS als mensen dan beginnen over de fles op verzoek hoef je niet zo te reageren..
je kunt prima een schema aanhouden, ook met 4 maanden maar wees vooral niet te rigide met de tijden. Daar heb je echt alleen jezelf mee. Ik heb vanaf 5 weken altijd een routine aangehouden en dat betekende vooral elke dag op het zelfde tijdstip beginnen. Vanaf een week of 8-10 zaten beide kinderen helemaal in ritme (nooit laten huilen) en slapen en eten ze geweldig. Beide kinderen doen het uitstekend. Nooit problemen met slapen, nooit problemen met eten. De ene is met 6,5 week gaan doorslapen (23:30 - 8:00) en de andere met 7,2 week (00:00 - 8:00). We beginnen de dag altijd om 8:00 (ook in het weekend). Dit doen we tot het ochtendslaapje helemaal vervallen is (ik verwacht nu ook weer 14-15 maanden) Doorslapen met 3 weken is erg veel gevraagd. Vanaf 5-6 kilo is het wel een optie (maar geen garantie) Elke dag hetzelfde doen en op dezelfde tijd beginnen. Slapen en eten op 'vaste' tijden. Hier werkt het geweldig en kids zijn - zelden ziek - geen last van doorkomende tanden en kiezen - eten alles - slapen overal - nooit moeilijk doen met slapen of eten etc etc.
ik bedoel ook niet dat ik mijn mannetje van morgen 4 weken wil laten doorslapen.. maar ik wil UITEINDELIJK graag naar dat schema.. In het ziekenhuis gaven ze namelijk ook aan dat kinderen die volgens een vast schema eten en slapen veel meer rust regelmaat krijgen.. waardoor ze beter groeien etc.. Violetriot.. het klopt dat ik inderdaad wou weten wat ik gisteravond het beste met de fles kon doen, ik bedoelde niet totaal voeden op aanvraag.. Maar goed.. nogmaals: gelukkig heeft iedereen zijn mening en doet iedereen het op zijn manier.. en dat is de beste manier
Nieuw schema is volgens mij gewoon een kwestie avn uitproberen. Elk kind is anders dus ook elk kind zal anders reageren. Jij kent jouw kind het beste, dus kan je ook het beste bepalen wat werkt. Hier voeden we op verzoek, omdat wakker maken niet ging. Merk dat uk overdag voor de eerste 3 voedingen om de 3 á 3 1/2 uur komt, bij de laatste 2 voedingen zit er 4 á 5 uur tussen. Om uiteindelijk de nacht door te slapen (van 11-8). Een schema zou hier dus totaal niet werken, vandaar dat wij dat ook niet doen. Maar als je dat wel wil handhaven: dus gewoon uitproberen. En hou desnoods een tijdje bij hoe je kind de dagen door komt. Ligt het rond een bepaalde voeding bv al vroeg te huilen? Moet je hem wakker maken? etc. etc. Dit kan je inzicht geven in je schema en dusdanig dat je je schema goed kan aanpassen naar de wens van je kind. Succes!
BEDANKT !!! Dit zijn fijne antwoorden om te lezen... Onze kleine man werd in het ziekenhuis in het begin steeds wakker gemaakt voor zijn voedingen, maar nu is hij dus zo aan dat schema gewend dat hij zich zelf precies 5 minuten voor de voedingstijd meld... Dan verzorg ik altijd eerst zijn luier (omdat hij spuugt als ik dit na de fles doe) & dan weet hij dat hij zijn fles krijgt... Juist omdat hij zo gewend is aan dit schema, maar door zijn gewicht naar 6 voedingen mag vind ik het zo moeilijk om te switchen... Ik wil hem niet helemaal ontregelen... Maar goed ik heb besloten dat hij voorlopig nog maar even op 7 voedingen blijft omdat hij zich hier fijn bij voelt... Die 6 voedingen komen nog wel
Er komt vanzelf een dag dat hij die 6e voeding laat vallen. Waarom geef je eigenlijk een grotere fles om 24 uur? Wat ik in je schema kan zien zorgt het er niet voor dat hij langer doorslaapt.... wij hielden ons ook altijd aan een vast schema totdat ik afgelopen dinsdag zoiets had van 'kijk maar wanneer je wil eten'. Heb hem dus helemaal niet wakker gemaakt die dag, maar zelf laten komen en geloof het of niet, maar hij zit vanaf dinsdag dus op 5 flessen en heeft zelf de 6e fles laten vallen
Als je kindje het er goed op doet, kun je gerust een schema aanhouden. Hier ook altijd gedaan. Eerst om de 3 uur, met natuurlijk wel speling naar bijvoorbeeld 2,5-3,5 uur. Daarna om de 4 uur en dat doen we met de 4 flessen die we hebben nog steeds. Maar als hij een keer na 3 uur alweer wil eten is dat goed. Wil hij een keer pas na 4,5 uur eten: ook goed! Dus we zijn hier niet heel strak of star in, maar houden wel ongeveer de 4 uur aan. Als je een nieuw schema wilt beginnen, dan zou ik daar sochtends mee beginnen. Ook al is je kindje om 4 uur snachts nog gekomen voor een fles, dan zou ik gewoon om 7:00 uur beginnen. Of hij krijgt een keertje wat meer of te veel. Of hij laat wel wat van die fles van 7 uur staan. En dan ga je zo verder en merk je wel of het lukt en of hij eraan toe is. Succes!
Oja, ik zou ook nog niet een grotere fles geven als laatste. Als hij een keer wat langer volhoudt dan normaal snachts, dan zou je dat kunnen gaan doen. Maar goed, dat is mijn mening!