zelf een schema creëren of niet?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Ivystoeter, 28 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ivystoeter

Ivystoeter Fanatiek lid

4 nov 2013
    1.683
    0
    0
    Cassiere in een supermarkt
    Nieuwegein
    Even een vraag, dames die flesvoeding geven.
    Geven jullie een beetje op schema? Of echt volledig wanneer je kleintje wil?
    Ik weet dat wakker maken voor een fles niet nodig hoeft te zijn.
    Maar wij maken i.v.m. Ons werk nora sowieso voor de eerste fles wel wakker.
    En de laatste fles geven wij ook wanneer wij bijna naar bed gaan.
    Slaapt ze dan nog? Dan kijken we of dat ze toch wat wil drinken.
    Voor de rest houden we overdag 4 tot 4,5uur tussen een fles.
    Behalve dan tussen de 4e en 5e fles (we willen zelf ook niet pas om bijv. 24.00uur gaan slapen)
    Hoe doen jullie het?
    Ik krijg van sommige kanten te horen dat het niet goed is om dr wakker te maken.
    Maar ik heb het idee dat dit voor ons prima werkt.

2. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Volg je eigen intuïtie, als dit voor jullie goed werkt, vooral niet veranderen omdat anderen iets anders zeggen!
    Elke kind is anders en de ouders ook, dus kies iets wat bij jullie werkt en bij jullie 'past'.

Ik gaf de vijfde fles op verzoek, dus 18.30/19.00 avondfles (nummer 4) en daarna wanneer hij zelf wakker werd. Nadeel is dat ze dan midden in de nacht komen, mijn zoontje kwam stap voor stap steeds later in de nacht totdat hij doorsliep tot 6.00/7.00 en de vijfde fles verviel.

Ik geef ook standaard elke ochtend rond 7.00 de eerste fles vanwege mijn werkdagen, op mijn vrije dagen slaap ik dan bij tijdens zijn ochtendslaapje ;)!

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Elk kindje is anders dus je kunt nooit zeggen "een baby van 3 maanden moet elke 4 uur een fles krijgen van zoveel en maximaal zoveel flessen".

Ik liet er overdag maximaal +/- 4 uur tussen, wij gaven geen vaste avondfles kwa tijdstip en lieten ze snacht het volledig zelf bepalen.
    De oudste deed het prima rond elke 4 uur een fles en de jongste moest op dezelfde leeftijd elke 3 uur een fles krijgen ;)

Ik ben zelf van mening; als dit voor jullie dochter werkt, niets aan veranderen. Dat kan soms juist averechts werken.
    Dus voor jou; ga op je eigen gevoel af en laat anderen lekker kletsen.

4. kwebbel17

kwebbel17 Niet meer actief

Ik deed het ongeveer zoals Mira75.
    Sommige kindjes hebben behoefte aan een schema, die van mij wel. Ik liet 3,5 uur er tussen:
    6.00 / 9.30 / 13.00 / 15.30 / 19.30 / op verzoek allen 150/5

5. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.553
    3.057
    113
    Hier ook geen vaste tijd voor zijn fles.

De eerste fles krijgt hij als hij wakker word, gister was dat 7.15, nu 6.15.
    En van daar uit probeer ik om de 4u te geven, maar als hij erg moe is geef ik hem eerder zodat hij kan slapen.
    Dan zit er wel eens 3u tussen.
    Of als hij gewoon eerder honger heeft natuurlijk.
    De laatste fles krijgt hij voor hij naar bed gaat, tussen 8 en 9.
    Hij is dan meestal wakker vanaf de vorige fles rond 5u.

Vandaag zal het dus ongeveer
    6.15 - 10.00 - 14.00- 18.00 - 21.00 zijn.
    Ligt er ook een beetje aan of ml met hem weg gaat vandaag

6. CMJ

CMJ Lid

30 jun 2014
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind dit heel fijn om te lezen! Ik word gek van al die verhalen van mensen met een strak schema en twijfel dan. Die van hij heeft totaal geen schema!

Wat ik mij wel afvraag als ik lees: "ik probeer er 3 of 4 uur tussen te laten", hoe gaan jullie om met wat men zegt om een ritme te volgen volgens dit principe: slapen-wakker-voeden-spelen-slapen en de maximale wakkertijden van 90 minuten (mijn zoontje is 4 maanden)? Dat lukt dan toch niet? Overdag slaapt die van mij sommige slaapjes maar 45 minuten en dan is het zelfs om de 2 uur.

Of voeden jullie nooit direct na het wakker worden? Of stellen jullie dan uit?

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Mijn jongens sliepen eigenlijk door tot de volgende voeding.

Dus stel 7 uur wakker, verschonen, fles maken +/-7:15 starten van de fles tot circa 7:40. Dan nog boeren en rechtop houden (liefst half uur ivm reflux) en bij vermoeidheidssignalen naar bed. Dan werd hij, uit zichzelf, weer wakker rond 10/10:15

Je kunt kijken of hij na een slaapje nog wel wakker kan zijn zonder direct te voeden en dan of weer naar bed (?) of dan een voeding?

8. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.175
    113
    als het voor jullie en jullie kleintje werkt is het prima toch?

9. Bruijntje

Bruijntje Lid

2 feb 2009
    98
    0
    6
    Zuid-Holland
    Hier is alleen het begin en einde van de dag ongeveer elke dag hetzelfde. Mijn kleine meid is rond 6:30 wakker en wil dan ook snel een fles. En om 18:30 stort ze in en geven we vaak een fles boven in d'r kamer na onder de douche geweest te zijn.

Overdag nog twee of drie flessen, die tijden zijn erg variabel, er zit dan 2:45 tot 4:00 tussen de flessen en hier en daar een slaapje van 45 minuten in eigen bedje, en heel soms doet ze 2x45 min achter elkaar.

Het is dus ook niet echt mogelijk om een strak "slapen-wakker-voeden-spelen-slapen en de maximale wakkertijden van 90 minuten" vast te houden. Het is schipperen, ik hou max 2u wakker aan en geef soms een flesje vlak voor een slaapje omdat ze anders na bijvoorbeeld 20 min al wakker. Maar soms is ze na een uurtje wakker al weer moe. Het is vooral goed letten op honger en slaap signalen.

Soms wel jaloers op mensen die zeggen een strikt schema van voeden en slapen te hebben, is je dag wat beter te plannen. Maar ze slaapt klokje rond 's nachts, en dat is ook wel heerlijk ;)

10. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Hier een schema dat door hemzelf is bepaald. Volledig op verzoek vanaf dag 1 (iei wel een late avondfles waar we hem voor wakker maakten die dus nu is komen te vervallen) en hij heeft er nu zelf van gemaakt:

600-1000-1400-1730-2100

ons zoontje is met 8 weken 6 kilo en 62 cm, dus een flinkerd

11. Ik heb altijd op verzoek de fles gegeven. In het begin hield ik de regel aan minimaal 3 uur ertussen en maximaal 5. Dus als hij na 5 uur nog niet aangaf dat hij honger had, dan maakte ik hem wel wakker. Overdag tenminste. Voordeel hiervan was dat hij al heel snel doorsliep, want hij heeft nooit volgens een schema gedronken dus ook geen gewenning dat hij persé om de 4 uur een fles wilde.

12. CMJ

CMJ Lid

30 jun 2014
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oké, dus eigenlijk houdt niemand zich aan het ritme slapen-wakker-voeden-spelen-slapen?

Misschien ga ik inderdaad eens proberen na het wakker worden of hij dan alleen wil spelen en daarna weer slapen. Maar tot nu toe heeft hij echt weer trek na het wakker worden.

Maar als ik dan lees dat sommigen er minstens 3 uur tussen willen laten, dan ben je toch aan het uitstellen? Of wat doen jullie dan. Ben gewoon benieuwd.

Hij zit op 7/8 voedingen per dag en is bijna 4 maanden (gecorrigeerd overigens 3 maanden, hij is 5 weken te vroeg geboren). "Probleem" is ook dat hij totaal per dag echt het minimum binnen krijgt. Dus de 150ml per kg, haalt hij nooit. Als ik er meer tijd tussen laat, krijgt hij misschien wel te weinig binnen. Of zal hij dat zelf corrigeren door meer te drinken? Ik heb alleen het idee dat het nog niet in zijn maagje past en het voelt ook niet lekker om hem zeg maar vol te proppen

13. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Het is alsof onze zoon klok kan kijken ;)
    In het begin toen de laatste fles nog om 23.00uur was, werd hij ook altijd rond die tijd wakker. Toen de laatste fles om 21.30uur was, werd hij ook standaard rond die tijd wakker. Nu is de laatste fles om 20.00uur en als ik dus ook maar waag het in mijn hoofd te halen om 10 minuutjes later de fles warm te maken, dan zet meneer het op een brullen inclusief dikke tranen rollend over zijn wangen. Het is nogal een hongernek en een zuiplap ;).
    Overdag heeft er hier, toen hij nog 5/6/7 flessen kreeg altijd maximaal 3,5 uur tussen gezeten. Niet omdat ik hem wakker maakte maar wel omdat hij simpelweg honger had. Ga op je moedergevoel af, wat anderen zeggen doet er niet toe. Anderen zitten niet met een huilend kind opgescheept als er iets anders als anders gedaan wordt. Volg je kind, dan komt alles goed!

14. Hooverphonic

Hooverphonic Fanatiek lid

30 sep 2013
    2.234
    0
    0
    Cmj gewoon zijn ritme volgen. Onze eerste was ook een grazer en dronk echt tot 1 jaar nooit grote flssen, maar wel vaak. Is ook veel gezonder. Rekken doe ik niet, vind ik zielig en ongezond. Ik zou als ik jou was wel in de gaten houden dat hij genoeg krijgt, maar zijn flessen niet zozeer groter maken, maar dan vaker aanbieden

15. CMJ

CMJ Lid

30 jun 2014
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt Hooverphonic!
    Dat voelt ook wel het meest fijne.

Je wordt alleen soms best onzeker als je van die strakke schema's ziet en al dat doorslapen. Dat doet mijn zoontje niet.

16. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Ik had wel een soort schema aangezien die van mij niet uit zichzelf voor eten kwam. Zelfs met schema was het moeilijk om een redelijke hoeveelheid erin te krijgen, hij is gewoon geen melkkind. Dus dan moet je iets. Ik hield er overigens ook niet heel strak aan vast maar wel globaal om aan genoeg flessen te komen aangezien hij de nachten ook niet kwam voor eten. De eerste fles stond wel vast en de laatste ook.

17. citroen

citroen Fanatiek lid

23 jan 2012
    2.993
    0
    36
    droomland
    onze dochter heeft zelf een soort schema gemaakt en komt iedere 3 uur, ze krijgt 150/5

8.00-11.00-14.00-17.00-20.00

en dan slaapt ze de hele nacht door tot ongeveer kwart voor 8.

heerlijk, maar als ik in mijn omgeving hoor is onze dochter in dit opzicht een makkelijke baby ;)

18. cd28

cd28 Fanatiek lid

25 jul 2012
    1.344
    106
    63
    Onze dochter heeft gister voor het eerst 6 voedingen gehad. Daarvoor steeds 7. Ze krijgt 120+4

Sowieso geven we de laatste fles tegen 23:00 uur. Daar maak ik haar voor wakker als het nodig is. De fles daarna krijgt ze wanneer ze wakker wordt. vaak rond 4 uur/half 5.
    Vanmorgen heeft ze de fles gehad om 9:00 uur. Dus mijn schema voor vandaag wordt dan (hopelijk) 4:15-9:00-13:00-17:00-ca 20:30-ca 23:00

Ik vind het echt heel moeilijk om te bepalen of dit nu goed is of niet.. Ben vorige week met haar naar het cb geweest om te wegen en volgens haar gewicht hoeft ze nog maar flesjes van 90cc. Maar daar heeft ze veel te weinig aan.

Hoe bepalen jullie wanneer je de fles weer ophoogt?

Deel Deze Pagina