Rompertjes en pakjes

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Elisje, 14 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ik ben zelf nog niet zoveel bezig geweest met de maten voor rompertjes en pakjes :) maar begin nu toch vragen te krijgen bij de maten.

Mijn moeder heeft me een heleboel rompertjes opgestuurd en een paar pakjes. De meeste zijn 0-3 maand en een paar newborn.
    Hier zie ik altijd specifieke maten voorbijkomen, bijvoorbeeld maat 50 of 56. Moet ik er nu nog bijhalen in die specifieke maten of kom ik er wel met wat ik nu heb?

Ik vind het hier trouwens alles behalve makkelijk, (Engeland) op de meeste sites waar ik kijk zie ik ook meestal enkel newborn of 0-3 mnd staan. Ook in de winkels waar ik zelf rondgeneusd heb heb ik niet echt specifieke maten zien staan. Ik heb er wel een paar gevonden met specifieke maten, maar om nu £30 te gaan betalen voor 1 rompertje vind ik ook wat overdreven. Zeker als de baby het misschien maar een paar weken aankan.

2. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Ik denk dat het Bij jullie dan dat de echte mt zijn

Hier in nl werken we dus met 50 56. En bij jullie
    Newborn en van 0tot3 maanden en naar mijn iedee is dat het
    Zelfde als bij ons de 50. En 56.

3. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Heb je geen kleertjes in Nederlandse maten?
    Anders kun je vergelijken of newborn hetzelfde als 50 is en 0-3mnd als 56. Lijkt me overigens wel hoor :)

4. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Dat dacht ik dus ook maar ik begon ineens te twijfelen :)
    Nu had ik net mijn moeder nog aan de telefoon en ze was weer uit winkelen geweest en had een paar setjes nog gekocht. Nu zei ze dat daar echt maten op stonden. Ze ging kijken om ze in de loop van volgende week op te sturen dus dan vergelijk ik de rompertjes wel even met de setjes die ik heb.

Laatst had ze nog een heleboel lakensetjes en hydrofielen opgestuurd. Ze heeft ook nog matrasbeschermers liggen maar die pasten niet meer in het pakket dus die schoven door naar een volgend pakket. Ik laat haar maar doen. Het is haar eerste kleinkind en ze had niet verwacht om oma te worden. Laat haar maar lekker los gaan dan.

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

#5 Amfy, 14 mei 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 mei 2011
    waarschuw haar wel even dat ze niet teveel kleinspul meer koopt anders heb je zo een kast vol wat je kindje nooit heeft aan gehad. (zei ik uit ervaring hahaha)

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Heb even voor je gegoogled.... Houd wel in de gaten dat dit uiteraard richtlijnen zijn en dat je kindje daarvan aardig kan afwijken... weet ik uit ervaring met een "groot" kind.
    Dus idd voor newborn kun je ong de Nederlandse maat 50 wel aanhouden en voor 1-3 maanden mt 56. Bij bepaalde winkels in NL zie je ook wel die maand aanduiding hoor, bijv bij Hennes & Mauritz.

Leeftijd / Lengte / Maat
    0 tot 1 maanden / tot 50 cm / 50
    1 tot 2 maanden / 51-56 cm / 56
    2 tot 4 maanden / 57-62 cm / 62
    4 tot 6 maanden / 63-68 cm / 68
    6 tot 9 maanden / 69-74 cm / 74
    9 tot 12 maanden / 75-80 cm / 80
    12 tot 18 maanden / 81-86 cm / 86

Wel fijn dat je moeder al veel spullen voor je verzameld en opstuurt. Hydrofielen kennen ze hier in Duitsland ook niet echt, maar heb een "ouderwetse" verloskundige/kraamverzorgster... die was zooooo blij dat ik dus wel hydrofielen had :p

Oh ja en die waarschuwing van Amfy is idd een goeie

7. DJ Momo

DJ Momo Fanatiek lid

23 apr 2010
    4.523
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb veel kleertjes uit amerika, daar werken ze ook met leeftijd aanduiding ipv lengte als maat. meestal klopt het wel aardig. hoewel mijn zoontje (nu 10 maanden) ook nog in truien van 6-9 maanden zit. de lengte aanduiding hier in nl is ook niet altijd even consequent, hij is inmiddels 74 cm, en ik heb een shirtje 74/80 wat al een beetje klein/krap begint te worden.

kortom: het is ook maar niet hoe iets valt!

mijn tip: sorteer de kleertjes voor de geboorte zo veel mogelijk op grootte, door ze op elkaar te leggen, en met elkaar te vergelijken. Als je kindje eenmaal geboren is, kun je makkelijk af en toe iets pakken om te zien of het al past: zo niet, nog even doorschuiven in de kast :) (en als het te klein wordt, merk je dat snel genoeg!)

8. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Ik had inderdaad al gezien dat sommige kleertjes wat ruimer of net kleiner vallen ook al hebben ze dezelfde maataanduiding erop staan. Dat hangt een beetje van winkel tot winkel vanaf. Is ook zo met mijn eigen kleding hier. Dus ik denk dat ik dan wel goed zit met wat ik nu heb.

@Amfy: inderdaad, ik moet haar wel even zeggen dat ik nu stilaan wel omkom in de rompertjes. Heb ook al aangegeven dat ik genoeg lakensetjes heb, ze had er 8 opgestuurd geloof ik en vroeg me of dat genoeg was :)

@hopmarjanneke: dank je om dat even zo duidelijk neer te zetten over de maten. Ik zag even door de bomen het bos niet meer op google.

@DJMomo: ga het zeker allemaal uitsorteren. We hebben geen plaats voor een commode voorlopig dus ik ging plankjes boven de verschoningstafel doen en daar de rompertjes opleggen die op dat moment passen en de rest in de kast houden. Kwestie van het niet te rommelig te laten overkomen.

9. polkadot

polkadot Actief lid

2 mrt 2010
    476
    0
    0
    Engeland
    Ik woon ook in engeland en was zelf ook beetje in de war ;)

Maar ik ben eruit!

Tiny baby is 50
    Newborn is 56
    0-3 months is 62
    3-6 months is 68
    6-9 months is 74

Wel verschilt het net zoals altijd wat in winkels. Veel winkels zetten op het waslabeltje ook de maten zoals wij ze kennen in Nederland.

Hoop dat dit je helpt!

10. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Dank je polkadot :) Hoe zo'n dingen een mens toch aan het twijfelen kunnen brengen ineens. Voor mezelf is het makkelijk, ik pas gewoon even in de winkel en dan weet ik mijn maat wel maar zie dat niet zo gebeuren met een baby.

Ik zal alles wat ik heb nog eens goed nakijken om te zien of ik eventueel nog wat moet bijhalen van een bepaalde maat.
    Ik moet zowat alles van tevoren klaar hebben. Mijn man heeft een angststoornis en komt de deur bijna niet uit, het is al een hele prestatie dat hij nu al elke keer mee geweest is voor controles en de echo. De bevalling zal hij zeker niet missen maar hem de stad inkrijgen om te gaan winkelen is een totaal ander iets. Normaal zou ik op mijn schoonzusje kunnen rekenen maar die gaat net op vakantie rond de periode dat ik uitgerekend ben.
    Nu zijn er wel genoeg webwinkels met levering de volgende dag, maar ik ben toch liever zo goed mogelijk voorbereid.

Deel Deze Pagina