Ik moet eind aug weer aan het werk, 34u per week. Onze zoon is nu 7wk en wij hebben nog 2 nachtvoedingen. Hij slaapt 3u tussen de flessen. 6x140 krijgt hij, soms 7 (per 24u). De voedingstijden staan ook niet vast, afhankelijk hoe laat de vorige fles was krijgt hij de volgende. Soms komt hij pas na 4 uur. Voor ons betekent dit dat we fles geven, 2 en half uur slapen en dan weer fles geven. Ik moet straks om 7u de deur uit. Nu heb ik om 7u vaak pas een uurtje of 4 geslapen. Kan ik iets doen om wat meer ritme te krijgen? Ik heb best zin om weer te werken maar zie erg op tegen het slaaptekort door de nachtvoedingen. Ik heb ook geen idee hoe we naar 1 nachtvoeding kunnen gaan. Ik hoor van de meeste anderen met baby's van 7wk dat die wel 5 of 6u doorslapen, en ze maar 1 of geen nachtvoeding hebben.
Ik zou zeggen laat ml helpen als die er is! Wij hadden nog nachtvoedingen tot 10 maanden, maar ik gaf bv dus moest het echt zelf doen.. Qua afbouw met flessen kan ik je dus weinig advies geven. Wat ik van vriendinnen wel begreep is dat de kindjes met fv ineens gingen doorslapen als ze eens uit logeren gingen. Ik heb mn dochter pas met 1.5 uit logeren gedaan dus snap zeker als dat nog geen oplossing is.. succes in ieder geval, hopelijk lost het zich vanzelf binnenkort op.
Oja, was ik vergeten te vermelden, mijn vriend en ik doen om de beurt "nachtdienst" dus alle nachtvoedingen. Alleen moet hij de ene week al om 5 uur naar zijn werk. Ben hel blij dat we dat al zo hebben, dat ik niet iedere nacht eruit hoef.
Wij hebben een niet-doorslapend kind gehad tot 11 maand, terwijl we allebei voltijds werkten. Wij wisselden gewoon af. Omdat dochter meerdere keren per nacht krijsend wakker was, was de afspraak dat papa opstond tot een uur of 3, en ik de uren daarna. Ik ging bovendien om 21u slapen om het vol te houden. Prettig was het niet, maar het lukte.
Wat hier in beide gevallen (1 met fv, 1 met bv) hielp om te beginnen met een lange ruk, was om om 23.00 sowieso te voeden. Ongeacht of het "tijd" was of niet. Beide dronken ze dan half in slaap toch wat, genoeg om in elk geval een ruk te maken tot een uur of 4. Dan nog een voeding en dan kon ik (of mijn man) weer verder slapen. Wat wij deden met Jelle, die fv kreeg, was dat degene die als eerste op moest mocht blijven slapen. Meestal was dat mijn man, want ik werkte maar 2 dagen, maar als ik vroeg op moet dan is dat om 5.30. Als je dan om 4.00 nog een fles moet geven, is het ook de moeite niet meer waard om te gaan slapen, daar word je alleen maar moeier van. Overigens sliep Jelle, tegen de tijd dat ik weer moest gaan werken, de meeste nachten door. Maar ik had dan ook nog mijn voorjaarsvakantie (die ik nog niet gehad had omdat ik met verlof ging in april) en mijn zomervakantie achter mijn verlof geplakt, ik ben weer gaan werken toen Jelle 15 of 16 weken was.
Wij gingen inderdaad ook vaak vroeg naar bed, zodat je voor de eerste voeding om een uur of twaalf bijvoorbeeld zelf ook al de eerste twee a drie uur slaap binnen hebt. Is inderdaad niet zo gezellig, maar vond het wel het beste werken. Van veel slaap tekort wordt het allemaal ook niet leuker. Succes!
Idd nog een late voeding geven om een uurtje of 11. Vaak ging ik dan al naar bed en deed vriendlief die. Had ik al heel wat uurtjes gemaakt totdat hij in de nacht kwam. En je kan vaak meer aan dan je denkt hoor. Bij ons dochtertje hebben we de nachtfles altijd klein gehouden (90/3 -120/4). Overdag grotere flessen, maar 's nachts dus kleiner. Twee voordelen; sneller klaar met drinken en ze ging snel de nacht door. Misschien werkt het bij jullie ook wel!
Hier een kleintje van 8 weken en slaapt gelukkig al een aantal weken door (van 23.00 tot 7.00) wat wij doen en bij alle vier de kinderen tot nu toe: overdag echt om de ongeveer 3.5 uur voeden (als hij slaapt maken we hem wakker) en dan ook een beetje blijven rekenen dat je nog bij een "late" voeding uitkomt en dan hopen dat ie snachts doorslaapt. Wij hebben dit schema ongeveer: 7.00 - 10.30- 13.45 - 17.00- 20.00- 22.30 succes! hoop dat ie snel gaat doorslapen want de nachten zijn echt zwaar..
Wij hebben ook standaard om 23 uur ons meisje wakker gemaakt met de laatste fles en die een keer weggelaten, toen werd ze een paar nachten om 3 en later 5 uur wakker. Na een weekje was de laatste fles eraf en sliep ze de nachten door. Dit was gelukkig voor de start van mijn werk op een enkele keer na natuurlijk hoeven wij er 's nachts niet meer uit. Tja.. gewoon een paar keer proberen, als hij er nog niet aan toe is hoor je het wel
mijn zoon begreep het ineens na 9 a 10 weken. Wij hebben ook een ritme gemaakt s'avonds in bad, laatste fles en naar bed. hij gaat nu rond half 10, 10u. als hij dan s'nachts kwam probeerden we eerst 15-30min te rekken door zn speen te geven. En naarmate de tijd vorderde kwam hij steeds later voor eten. Nu komt hij tussen 6-8u s'morgens
Het duurde hier ook zeker een jaar en zat gemiddeld ook op twee nachtvoedingen en een contract van 34 uur. Ik vond het ontzettend pittig. Aangezien ik ook borstvoeding gaf, kwam het op mijn schouders terecht. Ik ben een jaar lang gewoon heel vroeg naar bed gegaan en mijn man liet mij in het weekend vaak uitslapen. Verder voedde ik altijd liggend in bed en lag onze dochter in een co-sleeper. Hierdoor werd de nachten het minst onderbroken en hoefde ik mijn bed niet uit.
Wonderlijk genoeg heeft onze zoon in de afgelopen 2 weken niet een, maar beide nachtvoedingen laten vallen! Tenminste, hij slaapt minimaal 5 uur achter elkaar, en vandaag moest ik hem na 7uur slapen wakker maken omdat we vroeg op pad moesten. Van 23-6u geslapen, en de dag ervoor van 23-4.30. Ik hoop dat hij dit een beetje vasthoudt, maar als hij een keer komt 's nachts is dat ook geen probleem. We houden het nachtritueel ook korter nu: geen schone luier als hij niet gepoept heeft (hij heeft nu een grotere maat luier om in de nacht) en ipv 20min nog maar 10min uibuiken, aangezien meneertje toch meteen in slaap valt en geen boer meer laat.
Ik denk ten eerste dat je vroeg naar bed moet - hoe laat ga je nu slapen? En dat er veel aan je eigen slaapgewoonten ligt. Ik heb ook heel lang 1 of 2 nachtvoedingen gegeven (tot voorbij het jaar wel nog regelmatig) maar mijn nachtrust werd nauwelijks verstoord - grabbel kind uit wieg (of later sjok 10 meter half slapend naar babykamer en pak kind en sjok terug), leg kind op tiethoogte en slaap verder... Van s nachts plassen werd ik wakkerder. Dus heel veel tips behalve vroeger slapen heb ik niet, geen ervaring met nachtelijke flesjes. Kan je het logistiek nog makkelijker maken door alles naast je bed klaar te zetten? Op manlief hoef ik s nachts trouwens niet te rekenen
Ik heb bij beide kids de nachtvoedingen zelf gedaan, ik werd iig minder chagerijnig door minder slaap dan hij haha. Je kunt slaap niet dwingen, ook niet dat er meer tijd tussen zit.. zeker niet als ze zo klein zijn. Ik werkte toen 4 dagen en 1 ouderschapsverlof dag, nu nog heb het nog tot mei van de jongste. Daarna weer echt fulltime. Nu heb ik ook nachten op een rij dat ik er wel uit moet, is het niet voor de oudste met een nachtmerrie dan wel voor de jongste ivm kiezen of dat hij honger/dorst heeft. Het word wel steeds makkelijker hoor als ze ouder worden hihi. Maar ze zullen toch echt zelf hun ritme moeten pakken.
Hier sliepen ze alledrie pas door met 2 jaar, dus ik heb in totaal zo'n 7 jaar gebroken nachten gehad. Ik moet zeggen, je went eraan hoor.
Bij m'n dochter ben ik gewoon vroeg naar bed gegaan, na de voeding van rond 20u. Dat heeft mij erg geholpen, ze sliep pas rond een jaar wat langer door.
je went er inderdaad aan en je lichaam leert om effectiever te slapen. Zowel mijn man en ik hebben de eerste 7 maanden 3x 1,5uur geslapen per nacht (tussen de voedingen), en dit alleen als we geluk hadden en niemand ging spoken tussen de voedingen door. Vroeger lag ik dan eerst een half uur te woelen in bed voordat ik in slaap viel, maar als je weet dat je over 1,5 uur weer aan de bak moet, slaap je binnen 2 tellen Pas na twee jaar heb ik voor het eerst een fatsoenlijke nacht van 6-8 uur geslapen.
Hier een dochter van 7 weken. Schema 7.00 11.00 15.00 19.00 23.00 uur 150 cc. Meestal slaapt ze tot half 5. Ik geef haar dan de fles van 7 uur al. Om half 9 geef ik haar dan nog een "sus" flesje van 60 cc met 1 schepje. Mijn man dieet de fles van 23.00 uur, ik die van half 5. Om 7 uur sta ik op met mijn andere 2 meiden. Als die naar school zijn kan ik alle aandacht richten op de kleinste! Ik ben best uitgerust maar hoop natuurlijk dat half 5 steeds meer richting 7 uur gaat worden
We hebben nu het schema 6-10-14-18-22u. Dit omdat ik om 7u de deur uit moet met mijn zoon. Ene week doet mijn vriend die van 22u en ik die van 6, andere week andersom, omdat hij wisselende diensten heeft. Nu in mijn verlof deed ik beide flessen.
Hoe doe je dat dan, om de 4 uur voeden? Komt hij niet eerder uit zichzelf? Ik ben wel benieuwd Hier wisselt het zo enorm, dan weer 2,5 uur, dan 3 en dan weer 4 uur tussen de voedingen... Of komt dat omdat ik bv geef? Wel heerlijk dat hij nu van 23 tot 6 slaapt!