Opleiding apothekersassistent en vragen

Discussie in 'De lounge' gestart door Esmaralda, 6 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Ben ik weer met een vraag over een opleiding.
    Ik ben momenteel echt zoekende wat ik wil, veel valt er af omdat ik erge handeczeem heb. Ik wil graag aan het werk, maar kan niks vinden. Ik dacht een opleiding doen kan ook.

De opleiding apothekersassistente heeft me altijd leuk geleken, maar kon ik nooit doen, omdat ik een slecht been had.
    Ik ben nu geopereerd en kan goed staan, lopen etc. dus ik zit weer aan deze opleiding te denken.
    Deze opleiding word gegeven bij mij in de buurt en had toen een mailtje gestuurd met informatie vragen. Ze vertelde mij toen, dat de opleiding niet zou starten en ik op de hoogte zou worden gehouden als hij zou starten.
    Nu kreeg ik dus een mailtje, dat er binnenkort een informatiebijeenkomst is, en dat er dan bij voldoende aanmelding een opleiding gestart word in april/mei.

Helemaal geweldig dus, maar ik zit wel nog steeds met een paar vragen, ik heb discalculie, is dit werk dan wel te doen?
    Ik ben heel erg gedreven en kan goed leren, dus daar ligt het niet aan. Maar omdat je ook medicijnen moet maken enzo? Ik lees wisselende reacties op internet, sommige zeggen dat je weinig rekent en veel basis dingen gebruikt, maar sommige hebben het over ingewikkelde formules. Hoe zit dit in de praktijk?
    Daarnaast, kan handeczeem hinderlijk zijn in dit werk bij je werkzaamheden?

Ik heb 2 niveau 3 diploma's, dit is een niveau 4 opleiding, dus dat is ook fijn.
    Hoe combineren jullie een gezin met een opleiding? En hoe zit het met kinderopvang? Mijn man verdiend alleen, ik krijg dan als het goed is studiefinanciering.
    Krijg je dan veel terug van de belastingdienst? Of moet je veel zelf betalen?

Alvast bedankt!

2. Blub69

Blub69 Fanatiek lid

1 mrt 2012
    2.177
    0
    0
    Ik heb na de mavo de opleiding gevolgd maar niet afgemaakt. Het is al wat jaartjes geleden, dus wellicht is het een en ander al veranderd. Maar in mijn tijd kreeg je de boeken het eerste jaar 'kado' omdat de apothekersbond blij was dat er mensen aan deze studie begonnen.
    Rekenen gebruik je wel, maar meestal tijdens bereidingen van medicijnen. Nou is het zo dat er maar weinig apotheken meer zelf geneesmiddelen bereiden dus misschien dat je het tegenwoordig nog onder gebruikt. In de verdere opleiding kreeg ik veel geneesmiddelen kennis, ziekteleer, anatomie en omgang met patiënt en client.
    Ik heb uiteindelijk mijn studie in het laatste jaar afgebroken. In het tweede jaar heb ik een hele nare stage gehad en hierdoor een enorme deuk in mijn zelfvertrouwen opgelopen waardoor ik compleet dichtsloeg als ik patiënten en cliënten aan de balie hielp. Op school kreeg ik hierin geen begeleiding of steun. Heel erg jammer. Ik heb het verder altijd een hele leuke opleiding gevonden.

Ik zou even goed navragen wat de kosten zijn, of je in aanmerking komt voor studiefinanciering én of er misschien de mogelijkheid is tot het volgen van een avondopleiding.

3. Milafay

Milafay Actief lid

6 feb 2014
    120
    32
    28
    Ik volg de opleiding sinds augustus en zit dus nu in het eerste jaar. Het valt me erg tegen wat rekenen betreft, ik heb geen discalculie maar ik ben er gewoon niet goed in en ik heb dat inzicht niet. Ik heb het bij veel vakken nodig, hoofdrekenen, farmaceutisch rekenen en ook bij de praktijkvakken. Breuken, verhoudingen, procenten en allemaal ingewikkelde formules. Ik ga het niet redden en ga dan ook waarschijnlijk stoppen omdat het niet lukt met het rekenen. In de stage heb ik geen rekenen nodig gehad, ook omdat in de meeste apotheken niks meer bereid wordt. Maar op school ben je wel verplicht die vakken te halen, Succes met een keuze maken!

4. LizzyWizzy

4 feb 2012
    85
    0
    6
    NULL
    NULL
    Het rekenen heb je helaas niet alleen bij het bereiden nodig, maar bijvoorbeeld ook bij het controleren van (kinder)doseringen.
    Ik heb helaas al een aantal stagiaires zien afhaken omdat dit stukje niet goed ging.

Momenteel gaat het ook niet supergoed in de apotheekbranche: stageplekken zijn lastig en er zijn veel minder vacatures omdat er juist bij veel apotheken mensen uit moeten.

Orienteer je goed zou ik zeggen: het is jammer als je moeite doet om een papiertje te halen (en geld/tijd eraan besteed!), maar je vervolgens geen werk kan vinden.

5. Anzza

Anzza Fanatiek lid

23 jun 2012
    2.345
    0
    36
    drenthe
    Je zou op de opleiding een soort van instap toets rekenen kunnen vragen. Óf de mogelijkheid voor extra bijles?

Qua eczeem, hoe uit zich dat? Heel droog, of juist natte plekken? Hoe een apotheek daarin zal staan, zal ook verschillen denk ik..

Ik heb zelf het diploma zo'n 10 jaar geleden behaald, de bereidingen in de apotheek liepen toen al sterk terug..

6. Theepot

Theepot Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.447
    0
    36
    Zuid Holland
    Ik werk bij een opleiding apothekersassistente en bij ons is rekenen ontzettend belangrijk. Juist voor het afwegen van stoffen is het belangrijk dat dit nauwkeurig gebeurt en dat er geen getallen worden omgedraaid.
    Daarnaast is het bij mbo4 zo dat vanaf oktober 2015 rekenen kwalificerend is, wanneer je rekenen niet op 3f niveau behaald krijg je geen diploma...

7. Anzza

Anzza Fanatiek lid

23 jun 2012
    2.345
    0
    36
    drenthe
    Ik heb overigens maar een jaar gewerkt en ben toen een andere opleiding gaan doen. Maar inderdaad, het is niet zo makkelijk meer om werk te vinden..en dat zal door de automatisering niet beter worden..

8. steenbokje

steenbokje Fanatiek lid

24 sep 2012
    2.256
    261
    83
    apothekersassistent
    limburg
    Het farmaceutisch rekenen vond ik erg pittig en heb dit examen dan ook een keer over moeten doen. Voor de opleiding moet je alles leren, hoewel je in de praktijk er niet zoveel van gebruikt. Bereiden is eigenlijk niet meer in de apotheek. Vind ik overigens erg jammer. Wat je wel nog veel in de praktijk moet toepassen is het berekenen van kuurtjes voor kinderen. Ik vond het geen gemakkelijke opleiding moet ik eerlijk zeggen. En je moet een hoop leren wat je straks niet meer gebruikt. Baan als apothekersassistent liggen niet meer voor het oprapen. Er is echt een stop zeg maar, hier in Limburg raadden ze het op moment ook af om de opleiding te doen want er is heel weinig vraag naar. Jammer hoor. Werk nou al 4 jaar als apothekersassistent en ben blij met mijn baan. Had geen andere opleiding willen doen.

Succes met het kiezen van een opleiding!

9. Tese

Tese Niet meer actief

Ik ben op dit moment de opleiding aan het afronden en hoop maandag m'n laatste examen te halen. Farmaceutisch rekenen is pittig. Je hebt dit vak het meeste nodig bij bereiden maar vergis je niet, ook als een apotheek niet bereid heb je dit nodig! Denk aan kuurtjes berekend en (kinder)doseringen narekenen. Maar het is een prachtig beroep en heb nog geen moment spijt gehad om hiervoor te kiezen.
    Het is te combineren met je gezin maar je moet wel een goede achterban hebben. Ik doe de bbl opleiding.

Deel Deze Pagina