Hallo allemaal, Afgelopen maandag hebben we een bod gedaan op een huis, en is meteen geaccepteerd! Nu hebben we een concept koopakte gekregen om door te lezen. Volgende week donderdag gaan er deze tekenen op het makelaarskantoor. Maar wat dan? Wij hebben die maandag daarop een afspraak bij de bank, voor de financiering. Ik dacht dat die koopakte pas bij de notaris werd ondertekend? Kan iemand mij vertellen hoe dit in zijn werk gaat?
Je moet twee keer naar de notaris: een keer voor de concept akte, en een keer voor de sleuteloverdracht. De getekende concept akte heb je ook weer nodig voor de hypotheekaanvraag. MAAR let wel op: zodra je de concept akte tekent zit je in principe vast aan het huis en moet je een boete betalen als het niet doorgaat. Dus zorg er sowieso voor dat de concept akte onder voorbehoud van financiering is. Je hebt hopelijk wel enig idee of dat bedrag voor jullie reëel is om te financieren? Wij zijn eerst naar de hypotheekadviseur gegaan om te kijken wat er voor ons mogelijk was en daarna hebben we het huis gekocht.
Wij hoefden maar 1x naar de notaris. Concept koopakte werd bij de makelaar getekend. Wel onder voorbehoud van financiering (en eventueel bouwkundige keuring) laten opnemen in de akte; kan veel problemen voorkomen. Dat het bod direct geaccepteerd is hoeft natuurlijk niets te betekenen maar ik zou er zelf een beetje achterdochtig van worden. Gefeliciteerd iig!
Ja wij hebben eerst bij de bank alles laten berekenen, dus we kunnen het betalen, dat is zeker. Moet alleen nu in gang gezet worden. Nu moet ik zelf een afspraak plannen bij een notaris. Ik neem aan dat dat voor de sleuteloverdacht is? Want het concept koopakte wordt donderdag al getekend bij de makelaar.. Wij hebben eerder al een huis gekocht, maar toen hoefden wij dit niet zelf te regelen..dat deed de andere partij, dus vandaar dat ik het niet zo goed weet allemaal
Bel even verschillende notarissen. Er zit nogal wat verschil in de prijzen. Aangezien jullie de kopende partij zijn moeten jullie het betalen en mogen jullie ook de notaris kiezen. Enne gefeliciteerd met jullie nieuwe huis!
Wij hadden eerst de voorlopige koopakte getekend. Dat gebeurde gewoon met de aankoopmakelaar. Toen bij hypotheker geweest en werd alles voor de finaciering in gang gezet, hadden ook een berekening laten maken van te voren dus wisten dat we het rond kregen. Een week of 3 later hoorden we dat de financiering rond was en weer een week later naar de notaris voor de koopakte te tekenen en de sleuteloverdracht te doen.
Onze hypotheekadviseur heeft ons hierbij geholpen (ideaal). Je gaat straks eerst het voorlopig koopcontract tekenen. Hier staan dingen in die jullie zijn overeengekomen (zoals de prijs), maar ook het dat het onder voorbehoud van financiering is (heel belangrijk) bankgarantie, datum van overdracht etc. Lees dat goed door en niet alleen daar op het kantoor, maar vraag of je het eerder via de post kan krijgen. Dan kun je nog dingen laten aanpassen (bij ons stond er bijvoorbeeld in dat wij wisten betalen voor de notariskosten van de andere partij (voor het doorhalen van hun hypotheek), dat ging dus niet door De notaris komt pas in zicht bij de overdracht. Daar teken je de hypotheekakte en de leveringsakte. Notarisshoppen is wel handig, je kan er behoorlijk op besparen.
ahaaa... dan denk ik dat het bij ons op dezelfde manier zal gaan Klinkt namelijk wel als dezelfde volgorde
Ja, wij hebben het concept ook al binnen via de mail. Dus die zijn we nu aan het doornemen of er nog aanpassingen gedaan moeten worden. als het allemaal goedgekeurd is, dan gaan we die donderdag tekenen. Ik zal eens wat notarissen gaan vergelijken dan.. wat zeg ik eigenlijk tegen zo'n notaris? Ik wil een afspraak maken voor een leverings/sleuteloverdracht?
Totaal off topic, maar hoeveel onder de vraagprijs hebben jullie geboden? Wij willen ook een huis kopen maar weten niet hoever onder de vraagprijs we kunnen bieden
Wij hebben 10.000 onder de vraagprijs geboden, maar die mensen zaten nogal omhoog met hun huis.. Hadden dubbele hypotheek, dus waarschijnlijk is dat wel ons voordeel geweest. Ik weet niet of ze anders zo snel hadden toegehapt.. Maar ik denk dat je best 10.000 eronder kan bieden.. Als ze het teveel vinden geven ze het vanzelf aan en kom je toch naar elkaar toe.. Maar wij hadden dus geluk! Succes!