Dag dames, Mijn man heeft een probleem met een internet bedrijf, ik denk dat hij een zaak heeft en zou advies willen krijgen. -wij hebben geen rechtsbijstand. -juridisch loket heeft pas donderdag inloopuur Mijn man heeft een aantal weken geleden "iets" voor zijn motor besteld. Dat "iets" moet door een vakmonteur gemonteerd worden. Mijn man is daar geweest, maar de monteur zegt dat het niet gemonteerd kan worden, verkeerde model. Dat "iets" kan wel op de kop gemonteerd worden, maar dat wil mijn man niet. Hij heeft het bedrijf gebeld en gezegd dat de verkeerde is geleverd en dat hij de verkeerde wil terugsturen. Volgens het bedrijf kan dit niet. Het voorwerp is gebruikt. Nee, zegt mijn man, het voorwerp is niet gebruikt, daarbij is het verkeerde model gestuurd...... Een hoop heen en weer gebakkelei, man heeft uiteindelijk het voorwerp teruggestuurd met de verwachting zijn geld terug te krijgen. Het bedrijf heeft het voorwerp ontvangen maar stuurt het terug naar ons omdat het voorwerp gebruikt is......(het gaat om 190 euro) Moeten we het voorwerp weigeren als post nl deze komt aanbieden of moeten we het houden? Wat zijn de kansen als wij hiervan een rechtszaak maken?
Het hangt denk ik af van de retourvoorwaarden en het soort onderdeel,bij de meeste is het zo dat elektronische onderdelen niet terug gestuurd kunnen worden omdat je hierbij niet kan zien of het gemonteerd geweest is.Sommige speciaal bestelde onderdelen worden ook niet retourgenomen juist omdat ze speciaal besteld worden ,dit moet ook terug te vinden zijn in de voorwaarden. Stel je besteld een (gangbaar model) koplamp,is dit de verkeerde dan kan hij terug omdat ze het weer kunnen verkopen. Bestel je een modelspecifiek onderdeel welke alleen op een bepaald type motor past dan hoeven ze dit niet retour te nemen omdat het bedrijf het niet meer kan verkopen. Als ze echt het verkeerde deel gestuurd hebben dan zou het onderdeel nummer op dat onderdeel niet overeenkomen met het onderdeelnummer van het bestelde deel,heb je dat toevallig nagekeken? Als ze het onderdeel terug sturen zou ik het niet weigeren maar houden tot er een oplossing is die voor beide partijen werkt. Of je een zaak hebt weet ik niet,alles hangt af van het soort onderdeel en de voorwaarden.
Dank voor je reactie Mijn man heeft destijds het internetbedrijf gebeld en gevraagd welk type bij zijn motor paste, op advies van het bedrijf besteld. Nu, achteraf past het niet.......
Binnen 7 dgn heeft hij sowieso retourrecht zonder reden van opgaaf en kijk idd naar de voorwaarden die de verkoper stelt.
Dat dat veeeel meer kost dan 190 euro . Nutteloos dus, is mijn bescheiden juridische mening. Bekijk goed wat er in de voorwaarden staat en kijk of de webshop een klachtenregeling heeft of is aangesloten bij een geschillencommissie. Daar kun je je beter tot wenden dan een rechtszaak beginnen. Al kunnen zelfs de kosten van het openen van een geschil mogelijk niet opwegen tegen die 190 euro... Probeer vooral in gesprek te gaan en blijven met de verkoper en probeer er samen in onderling overleg uit te komen. Succes, hopelijk komt er een oplossing!
Sjiek is het niet... Maar hebben hun een Facebook pagina? Een openbare klacht wilt soms ook wel helpen.
Wat je kansen zijn weet ik niet maar weet wel dat de gemiddelde advocaat al een uurtarief van 200-250 euro hanteert. Zou ik niet de moeite waard vinden, hoe zuur het ook allemaal is.
WWanneer het binnen 14 dagen geretourneerd is, moet de leverancier het gewoon terugnemen. Google maar eens op herroepingsrecht. Waarom zegt de leverancier dat het onderdeel gebruikt is trouwens? Heeft de monteur het wel geprobeerd te monteren? Kan me voorstellen dat er tijdens het monteren, aandraaien van het onderdeel beschadigingen zijn ontstaan. Dan kan de leverancier het natuurlijk niet meer "als nieuw" verkopen en wordt het een ingewikkeld verhaal.