Opleiding doktersassistente

Discussie in 'De lounge' gestart door Loetje88, 23 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loetje88

    Loetje88 Fanatiek lid

    26 jan 2015
    2.765
    1.028
    113
    Vrouw
    Hoi Dames,

    Wie heeft er hier een opleiding tot doktersassistente gevolgd en bij welk opleidingsinstituut? Hoe is dit bevallen? En hoe bevalt het werk? Welk opleidingsinstituut raadt je aan, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

    Ik ben aan het overwegen om de opleiding tot doktersassistente te gaan volgen. Het lijkt mij ontzettend leuk om op een polikliniek te gaan werken. Nu kwam ik er wel achter dat ze geen leerbaan plekken hebben voor BBL studenten in het ziekenhuis De leerbaan plekken die ik tegen kom zijn bij huisartsen. Iets wat mij dan weer iets minder aanspreekt.

    Ook heb ik drie kleine kinderen en ben ik nog een beetje aan het twijfelen of dit wel het juiste moment is om aan een studie te beginnen. Maar anderzijds is het de komende jaren hoe dan ook wel druk.

    Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
     
  2. mama2bengeltjes

    mama2bengeltjes Fanatiek lid

    28 jan 2015
    1.174
    516
    113
    ik heb de opleiding een paar jaar terug gedaan en de jongste was toen 2,5 jaar. ik ging 1 dag in de week naar school en daarnaast liep ik 2 dagen stage. Dit kon in het ziekenhuis of bij een huisarts. ik heb juist gekozen voor de huisarts en niet in het ziekenhuis. De opleiding vond ik heel goed te doen. Heb hem bij ROC top gedaan in Almere. Nu zitten ze alleen nog in Amsterdam dacht ik. Duurde 14 maanden.
     
  3. Loetje88

    Loetje88 Fanatiek lid

    26 jan 2015
    2.765
    1.028
    113
    Vrouw
    en kreeg je toen betaald?

    werk je nu nog steeds bij een huisarts?
     
  4. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Voor aankomend jaar (start september) ben je net te laat denk ik, de sollicitaties zijn net allemaal geweest (in ieder geval in de randstad heb ik meerdere sollicitaties gehad in ziekenhuizen voor bbl, je mag me pb’en welke ziekenhuizen precies).

    Ik begin in september net de bbl variant op mbo Rijnland en ben aangenomen bij een gezondheidscentrum. Wat ik afgelopen maanden te weten ben gekomen is dat je bin een huisarts veel Makkelijker je competenties kan behalen en meer variatie in je taken en werk hebt. Zo mis je in een ziekenhuis een stukje triage, maar ook medische handelingen kan je er niet altijd oefenen.
    ik heb een ochtend meegelopen in een ziekenhuis en mijn ervaring is dat het heel veel computerwerk was. Van verschillende kennissen die als doktersassistent in een ziekenhuis werken heb ik gehoord dat dat bij hen ook zo is, vandaar dat ik juist ben gaan zoeken naar een plek buiten het ziekenhuis.

    Mocht je tips willen voor het zoeken naar een bbl plek, Dan mag je me een pb sturen. Ik vond het aanbod voor BbL vacatures ook tegenvallen, en net toen ik dacht: dit gaat nooit lukken, kon ik opeens op meerdere plaatsen terecht.

    mijn kinderen zijn trouwens net 3 (2x) en net 6 jaar. Mijn man is wel flexibel qua werk en we hebben oppasoma’s en kinderopvang. Ik zal wel savonds en in de weekenden aan de bak moeten maar daar ben ik op voorbereid.
    Ik ben nu nog een cursus medische terminologie aan het doen, dat is wel heel fijn om alvast weer in het leren te komen.
     
    Loetje88 vindt dit leuk.
  5. mama2bengeltjes

    mama2bengeltjes Fanatiek lid

    28 jan 2015
    1.174
    516
    113
    Nee kreeg geen salaris ervoor maar we konden mijn salaris toen missen dus ben toen gestopt met werken om stage te kunnen lopen.

    Werk nu ook bij een huisarts inderdaad
     
    nutts vindt dit leuk.
  6. WinterBird

    WinterBird Fanatiek lid

    28 nov 2012
    1.416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Ik deel de mening van @LW85 Zelf heb ik destijds stage gelopen in een ziekenhuis. Ik had dan wel de mazzel dat onze afdeling geen administratief werk had en wij vooral assisteerden en onderzoeken uitvoerden, maar ik werd meteen ingezet als volwaardig personeel en heb totaal geen ruimte gekregen om te leren of meer kennis op te doen.
    Ook kreeg ik slechts een stage vergoeding van 180,- per maand bij een 40 uur werkweek.

    Na mijn stage had ik niet het idee dat ik multi inzetbaar was of bij een huisarts zou kunnen werken. Ik had niet eens al mijn stage opdrachten kunnen maken omdat ik - door personeelstekort - onmisbaar was.
    Iemand had nl een aantal keer geregeld dat ik bij operaties ed mocht kijken, maar uiteindelijk kon dat niet omdat mijn collega er dan alleen voor stond.
     
    Loetje88 vindt dit leuk.
  7. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    als bbl leerling krijg ik trouwens minimumloon. Ik ga 3 dagen werken (24 uur dus) en 1 dag naar school (08.30-17.30) en die wordt ook door betaald. Dus 32 uur per week voor ongeveer 10€ per uur. Mijn reiskosten worden volledig vergoed, net als de opleidingskosten.
     
    Loetje88 vindt dit leuk.
  8. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik heb hem bij capabel gedaan. 1 dag school, 1-2 dagen zelfstudie en 2 dagen stage. 1 jaar lang. Het is kwestie van goede discilpine en planning. Capabel is 1 jarig. Dus veel lesstof in 1 jaar, als je goed kan leren en snel dingen oppikt is dat geen punt Ik had op dat moment nog een uitkering. Ik heb stage gelopen bij een huisarts. Veel geleerd, maar met de tijd wel achter gekomen dat ik liever in een ziekenhuis werk.
     
    Loetje88 vindt dit leuk.
  9. Loetje88

    Loetje88 Fanatiek lid

    26 jan 2015
    2.765
    1.028
    113
    Vrouw
    Oh wat fijn zeg! En spannend ook! Ik hoop niet dat ik te laat ben. Ik wil zo graag aan de gang. Ik zit nu al een tijdje thuis sinds zwangerschapsverlof en ik moet gewoon aan de slag om niet gillend gek te gaan worden straks! Ik hoop dan ook echt dat het gaat lukken!

    Ik zie qua opleidingsaanbieders echt door de bomen het bos niet meer maar ik hoop dat ik een plek vind en misschien dat zij mij dan ook kunnen adviseren via wel instituut ik het beste mijn diploma kan halen. Wat ik nu zo zie is het zo verschillend allemaal!

    Grappig dat het wel heel verschillend is, wat de ene leuk vind vind de ander weer minder leuk. zoals het computerwerk. ik heb nu een administratieve functie al en ik mis het contact met mensen. Dat er veel computerwerk is zou ik dus helemaal niet erg vinden. Mij zelf trekt een huisartsenpraktijk dus weer minder maar ik heb er ook nog geen ervaring mee dus echt oordelen kan ik nog niet. Voor nu trekt een polikliniek mij wel echt meer.
     
  10. Loetje88

    Loetje88 Fanatiek lid

    26 jan 2015
    2.765
    1.028
    113
    Vrouw
    Dat is wel echt heel fijn zeg, dus je leerplek betaald ook nog je opleiding!
     
  11. Loetje88

    Loetje88 Fanatiek lid

    26 jan 2015
    2.765
    1.028
    113
    Vrouw
    Dus je werkt nu in het ziekenhuis? Het zou ook mijn voorkeur meer hebben maar het is natuurlijk altijd ook afhankelijk van de plek waar je zit en de mensen met wie je werkt.

    Capabel ook naar zitten kijken! Ik lees er zoveel tegenstrijdige dingen over. Wat ik wel opvallend vind is de prijs, maar dat het je al gauw met particulier onderwijs.
     
  12. Loetje88

    Loetje88 Fanatiek lid

    26 jan 2015
    2.765
    1.028
    113
    Vrouw
    Wow 180 euro voor 40 uur is echt schandalig! Maar dat was dus een stage? En niet een leerbaan (BBL)?

    Waar werk je nu dan? Ziekenhuis/huisarts? of totaal iets anders?

    Doktersassistente is natuurlijk ook zo een breed beroep ik kan me ook heel erg voorstellen dat je in een ziekenhuis waar je op 1 afdeling zit minder leert dan bij een huisarts waar het heel breed is. Maar huisarts spreekt me dan weer veel minder aan dus of ik dat echt heel erg vind. Maar het is natuurlijk wel belangrijk om op een goede manier je diploma te halen. ook daar vraag ik me heel erg af hoe verschillend de lesstof is per opleidingsinstituut. Het zijn er zoveel! Zo verwarrend!
     
  13. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Dat klopt! Hierdoor heb ik de stap dus sneller kunnen maken. Ik was al begonnen met medische terminologie en wilde erna EHBO gaan volgen en een dag in de week vrijwilligerswerk in een ziekenhuis gaan doen om mijn kansen op een BBL-plek te vergroten, maar dit bleek dus niet meer nodig :)

    Iemand van de opleiding (mbo Rijnland) vertelde me dat je eerder wordt aangenomen als je al ingeschreven bent voor de opleiding en dus dringend een werkplek nodig hebt. Een werkgever ziet zo dat je echt serieus bent en dit wil doen.
     
  14. Loetje88

    Loetje88 Fanatiek lid

    26 jan 2015
    2.765
    1.028
    113
    Vrouw
    ik mag maandag een dag meelopen op de poli in het ziekenhuis!!! Zo spannend en leuk!!! Ze kon me niks beloven maar wilde me wel een kans geven.
     
    Bailey07, Paardenbloem en LW85 vinden dit leuk.
  15. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Super leuk! Ik heb dat in januari ook gedaan, sowieso een leuke ervaring, eens kijken in iemand anders zijn keuken. Wie weet kun je ook nog bij een huisarts meekijken, dan kan je de verschillen goed zien.

    Welk ziekenhuis ga je meelopen?
     
  16. Loetje88

    Loetje88 Fanatiek lid

    26 jan 2015
    2.765
    1.028
    113
    Vrouw
    Maar je kon dus niet terecht in het ziekenhuis voor een werkplek?

    Ik durf nog niks te hopen! Maar meekijken is iig al een hele stap in de goede richting!
     
  17. LW85

    LW85 Fanatiek lid

    24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Nee klopt ze namen maar 3 kandidaten aan uit een groep van 100+ aanmeldingen. Zat bij de laatste 10, dat wel. Ander ziekenhuis 143 aanmeldingen, maar maar 2 plekken, ik mocht als 1 van de 10 op gesprek komen maar ik lag die dag in het ziekenhuis (vanwege operatie). Daarna ben ik dus buiten een ziekenhuis gaan zoeken.
     
  18. Loetje88

    Loetje88 Fanatiek lid

    26 jan 2015
    2.765
    1.028
    113
    Vrouw
    Jeetje zeg wat een hoop aanmeldingen. En ik dacht dat ze zoveel tekorten hadden!

    Ik had hier al een paar x nee gehad op sollicitaties. Maar ik ben blijven reageren en werd toen gebeld door een manager. Maar ze doen dus eigenlijk Normaal niet aan leerbanen. Maar toch liet ze doorschemeren er wel voor open te staan maar ik durf nog niets te hopen!!!
     
  19. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.740
    113
    Ik denk dat ik me toch ook eens ga oriënteren hierop. Maar zoals hier ook al werd genoemd; iets met bomen en een bos haha
     
  20. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Bij de asop in Amsterdam bieden ze de studie aan via derde leerweg: 1 dag per week naar school, 9 mdn lang. 555 uur stage, dit mag direct, tijdens of daarna worden gedaan.
    Ook bieden ze medisch secretaresse opleiding aan. Misschien meer iets voor jou als je op de poli wilt werken? Geen idee hoor, maar in een ha praktijk kom je vaak meer aan je trekken qua praktijk.

    Ze starten in september en februari.
    Met 3 kleine kinderen zou ik er absoluut niet aan beginnen. Maar goed, ik weet niet hoe jij leert en hoeveel tijd het jou gaat kosten. Ik zeg alleen: onderschat het niet.
     

Deel Deze Pagina