Sinds deze week is het bedrijf waar ik werk failliet verklaard. Nu ben ik vanaf 6 december officieel ontslagen, met een opzegtermijn van 2 maanden, waarvan er volgende de ontvangen papieren max. 6 uit betaald worden, zou ik per half jan. in de ww komen. Dan ben ik 6 maanden zwanger. Anderhalf tot 2 maanden later zou ik met verlof gaan, ben ik deze periode ook verplicht om te gaan solliciteren? En wat gebeurd er met de zwangerschapsuitkering, als ik bijvoorbeeld een baan vind voor 2 of 3 dagen. Mijn salaris is dan natuurlijk lager dan nu. Krijg ik dan alleen zwangerschapsuitkering over het bedrag wat ik dan verdien? Ook nog een vraag over ziek worden door zwangerschap tijdens de WW. Als ik tijdens mijn ww uitkering ziek wordt, en dus niet kan solliciteren/werken (bijv. bekkeninstabiliteit) wat zijn de mijn rechten en plichten? Ik hoor het graag. Mvg Esther
Beste Esther, Tijdens de WW-uitkering heb je sollicatieplicht tot aan je zwangerschapverlof. Word je tijdens je WW-uitkering ziek ten gevolge van je zwangerschap? Je kunt je dan ziekmelden bij UWV (0900-9294) Je krijgt dan vrijstelling van sollicitatieplicht. Ga je gedeeltelijk werken tijdens je WW-uitkering en voor ingang van je zwangerschapsverlof? Je blijft dan een WW-uitkering ontvangen voor het aantal uren dat je niet werkt. Voorwaarde is wel dat je minimaal 5 uur werkloos blijft. ( bij een WW-uitkering voor minder dan 10 uur, minimaal de helft van het aantal uren) Je hebt dan recht op een Zwangerschaps-uitkering (WAZO) voor je (gedeeltelijke) WW-uitkering plus de WAZO-uitkering voor je (gedeeltelijke) dienstverband. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je WAZO-uitkering lager uitvalt als je gedeeltelijk gaat werken. Denk er wel om dat je zelf de WAZO aanvraagt voor het WW-gedeelte. Je werkgever vraagt de WAZO aan voor je dienstverband. Actuele informatie over de WAZO vind je op deze pagina. Succes met solliciteren en een voorspoedig zwangerschap. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare