Ik heb 2 vragen aan het uwv over mijn situatie op dit moment... Per 1 februari ga ik met zwangerschapsverlof, ik werk op een kinderdagverblijf die momenteel verlies draait. Nu is de keuze bij elke werknemer gelegd, of het aantal contract uren om laag (in mijn geval van 27 uur naar 24,75 uur) of het contract aanhouden en er vakantieuren voor inleveren. Dit gaat in per 1 januari of per 1 maart, dit is nog niet duidelijk. Nu is mijn vraag, als ik mijn contract uren behoudt van 27 uur tijdens mijn zwangerschapsverlof en de werkweekuren op mijn werk worden wel verlaagd naar 24,75... krijgt dan mijn werkgever een zwangerschapsverlof uitkering over mijn contract uren van 27 uur of over de uren die op het werk gewerkt worden door andere collega's? Verder ben ik van plan om na mijn verlof, 1 dag in de week ouderschapsverlof op te nemen. Nu is de kans aanwezig dat ik ontslagen wordt na mijn verlof op economische basis. Krijg ik bij het uwv een uitkering over mijn contract uren? Of over mijn gewerkte uren? Dit antwoord gaat namelijk een grote rol spelen, met of ik wel ouderschapsverlof op kan nemen. Finaniceel kan ik namelijk echt niet minder gaan verdienen dan 16,5 uur... Hopelijk heeft u hier een duidelijk antwoord op?! Alvast bedankt
Beste Serendipity, Jij krijgt een zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) van UWV, niet je werkgever. De WAZO wordt alleen meestal via de werkgever betaald, omdat dat voor de werknemer minder administratie oplevert. De uren die je collegas werken, spelen daarom geen enkele rol bij de beoordeling van de WAZO. De WAZO wordt berekend over het loon dat je verdiende in de laatste periode van 4 weken of 1 maand voordat je met verlof gaat. Van dit loon wordt een gemiddelde per dag berekend (je WAZO-dagloon), waarvan gedurende het verlof 100% wordt uitgekeerd. Het gaat dus uitsluitend over het loon dat je verdiende, niet om de contracturen. Werkte je in deze laatste loonaangifteperiode minder, en verdiende je daardoor ook minder? Dan is de uitkering dus lager. Je schrijft dat je verlof op 1 februari ingaat. Het zal er dus vanaf hangen of je contract per 1 januari of per 1 maart wijzigt. Actuele informatie over de WAZO vind je hier. Weet je overigens dat een werkgever je contract niet zomaar eenzijdig mag wijzigen? Ik raad je aan om juridisch advies te vragen, voordat je akkoord gaat met een ander contract. In dit topic vind je instanties die je kunnen helpen met arbeidsjuridische vragen. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor je antwoordt! Hier ben ik al erg mee geholpen! Mijn werkgever verplicht ons niet om onze contract uren te verlagen, we hebben ook de keus om contract uren te behouden, maar we gaan van een 9 urige werkdag naar een 8.25 urige werkdag, dus dat betekend bij contract behoudt dat we extra dagen moeten werken of vakantie uren moeten inleveren!