Halo, Ik zit sinds vorige jaar in de ziektewet door de bevalling. Nu wordt mijn contract bij mijn werkgever in mei niet meer verlengd. Dan ga ik via de uwv in de ziektewet. Ik heb last van een chronisch, bekkenklacht door de bevalling. En zit met pijn en zo kan ik niet meer met kinderen werken (wat ik voorheen deed). Nu is mijn vraag of ik via de uwv een opleiding kan volgen, zodat ik werk kan vinden wat passend is voor mij. Wordt de opleiding dan vergoedt door de uwv. Bijvoorbeeld bij een deeltijd opleiding, want ik kan nog niet full time naar school en stage lopen. En krijg ik dan nog steeds mijn ziektewet-uitkering todat ik de opleiding heb afgemaakt en werk heb? Of kan ik alleen een vergoeding voor studie krijgen? Mvg, Romaisa
Beste Romaisa, Nadat je werkgever je ziek uit dienst gemeld heeft bij UWV, wordt je recht op uitkering beoordeeld. Ook wordt je dossier overgedragen aan een re-integratiebegeleider van UWV. Met hem maak je een plan van aanpak voor de verdere re-integratie naar werk. Als je daarvoor een opleiding nodig hebt, kun je dat met hem bespreken. Hij kan ook beoordelen of de opleiding noodzakelijk is voor het vinden van werk. Dat is een voorwaarde om een vergoeding van de kosten te krijgen. Een ziektwet-uitkering duurt maximaal 104 weken (twee jaar). Of je tijdens de hele opleiding in de ziektewet kunt blijven, hangt er dus vanaf hoelang de opleiding duurt. Actuele informatie over re-integratie vanuit de ziektewet vind je hier. Ik wens je veel beterschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team http://www.uwv.nl/webcare