zwanger zijn/worden en kattenbak

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Dora26, 27 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Dag dames,

Klein vraagje...je leest vaak op het internet dat je de kattenbak wel mag leegmaken met handschoenen en als je je handen nadien goed wast...
    Doen jullie dit tijdens het zwanger worden of gedurende jullie zwangerschap?
    Kunnen er eigenlijk geen schadelijke stoffen via de lucht ingeademd worden?

Wat dit betreft wil ik graag op safe spelen...heb mijn vriend al eens laten lezen wat voor gevolgen toxoplasmose zou kunnen hebben, maar hij lijkt een beetje tegen die klus op te kijken en zegt gewoon dat ik het dan maar met handschoenen moet doen.

Als het safe is en niet via de lucht gaat, zit ik er niets mee in om dat te doen. Wat denken jullie of hoe lossen jullie dit op?

2. ZaZaM

ZaZaM Fanatiek lid

22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ik doe de kattenbak gewoon. Zonder handschoenen, wel handen wassen. De kans is toch vrij klein om besmet te worden.
    Zodra ik zwanger ben, neemt mijn vriend het over.

3. catlady

catlady Bekend lid

26 jun 2013
    939
    397
    63
    Vrouw
    Nederland
    Ik maak hem gewoon schoon. Als ik ooit zwanger ben dan doet man het

4. jezzebel88

jezzebel88 Fanatiek lid

23 jul 2014
    1.531
    83
    48
    Vrouw
    Mijn man doet de kattenbak sinds ik gestopt ben met de pil hij zei al is de kans zo klein ik vind het toch geen goed idee. Hij vond het ook verschrikkelijk maar is er nu aan gewent.

5. Bjanc

Bjanc Fanatiek lid

8 jun 2011
    3.405
    1
    0
    Genieten van het leven in afwachting op de komst v
    Limburg
    Is toch jullie kat? Daar mag ie best 8 maanden voor zorgen

6. Oudje37

Oudje37 Bekend lid

28 mrt 2015
    954
    0
    16
    #6 Oudje37, 27 apr 2015
    Laatst bewerkt: 27 apr 2015
    Ik doe zelf de kattenbak, zonder handschoenen. Ik ontsmet wel direct mijn handen met alcohol pen was ze later met water en zeep. Mijn katten kunnen ivm chronische maag-darmontstekingen alleen rauw vlees eten. Dat kan ik niet ook nog 3x/dag met handschoenen doen. Na eten geven wederom weer heel goed mijn handen wassen. Heel bewust zijn met wat je doet en goed op hygiene letten, meer kan ik niet doen.

Besmetting via de lucht is volgens mij niet mogelijk omdat vk zeggen dat verschonen met handschoenen kan.

7. Chann1992

Chann1992 Bekend lid

22 jan 2015
    623
    55
    28
    Vrouw
    In de week dat ik stopte met de pil moest ik toevallig naar de huisarts, meteen gezegd dat wij willen proberen om zwanger te worden. Mijn huisarts kwam toen met tips, geen kattenbak verschonen, geen kaas bij de kaasboer bijvoorbeeld.
    Ik doe het dus niet, en mijn vriend doet het dus netjes :)

8. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Je kan gewoon heerlijk kaas van de kaasboer eten hoor.
    Je moet enkel opletten met kaas die gemaakt is van rauwe koemelk.
    Op de verpakking van de kaasboer en in de supermarkt zit dan een sticker au lait cru.

9. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Kattenbak kun je zowel voor als tijdens je zwangerschap gewoon verschonen.
    Neem.je hygiëne in acht en er is niets aan de hand.

10. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    En dat alleen nog wanneer je al zwanger bent. Ik vind het een beetje vreemd advies van je huisarts om eerlijk te zijn. Geen kaas van de kaasboer.. als je nog niet eens zwanger bent :(

11. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Met handschoenen aan kan dat prima.

Anders zou mijn man hier ondertussen bijna 2 jaar dat al moeten doen.. en ik kan dan ook niks meer op mn werk..

Ik trek handschoenen aan en dan is er niks aan de hand.

12. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Bedankt!
    Dan zal ik het wel gewoon blijven doen ;)

13. jongemama1993

jongemama1993 Fanatiek lid

5 mrt 2014
    1.187
    3
    38
    Manlief en ik verschoonde beide de kattenbak (wel met handschoenen) en heb 2 gezonde kinderen. Dus als je de goede voorzorgsmaatregelen neemt : handschoenen aan, eventueel daarna nog je handen wassen.. Is de kans op besmetting erg klein.
    Je moet natuurlijk niet de kattenbak verschonen met je handen en daarna eten gaan klaarmaken.. Maar dat is logisch :)

14. Jinxx

Jinxx Fanatiek lid

12 jan 2014
    2.020
    1.026
    113
    Haha, dat laatste zou ik niet eens doen als ik NIET zwanger was 😂

15. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.150
    3.026
    113
    Nederland
    Momenteel verschoont mijn vriend hem netjes maar als die eens echt vies is oid verschoon ik hem gewoon hoor. Ook zonder handschoenen. Gewoon goed handen wassen daarna.

16. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ik verschoon de kattenbak ook gewoon. Het kan ook weleens heel lang gaan duren en dan kun je zo'n beetje je hele leven on hold gaan zetten. Gewoon dit soort dingen blijven doen tot je daadwerkelijk een positieve test in handen hebt, zou ik zeggen :)

17. Novy4

Novy4 Actief lid

21 mrt 2015
    405
    0
    0
    Vlaardingen
    als je een huiskat hebt is de kans op toxoplasmose zoizo nihil , ze nemen het mee van buiten na het graven en struinen :)

Ik doe ook gewoon de kattenbak en was mijn handen daarna en gebruik handen alcohol maar dat deed ik ook toen ik niet zwanger was :)

Deel Deze Pagina