Huis in een paar maanden tijd enorm gezakt in prijs, hoe bieden?

Discussion in 'De lounge' started by Nescio, Jan 19, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wij kijken al een tijdje uit naar een grotere woning. Ik screen de websites regelmatig en zie dus ook wanneer een huis in prijs is gedaald.

Wij wonen in een (helaas) dure gemeente met weinig keuze qua gezinswoningen met 3 of meer slaapkamers. Of je koopt een bouwval of een huis met rare indeling (1 slaapkamer op de begane grond, maar wel wonen op het eerste verdiep, of zoiets). Echt ruime keuze heb je hier niet. Voordeel is wel dat de 'normale woningen' (zoals wij die nu hebben) heel snel verkocht worden.

Nu is er een woning die al een tijd te koop staat. Erg groot, 200 m2 woonruimte en dan nog een tuin van 400m2 (voor ons misschien iets te veel van het goede). Er moet wel alles aan vervangen worden: ramen, keuken, badkamer, mogelijk ook elektriciteit en verwarming. Dus je kijkt dan naar een grondige renovatie van 100.000 euro of meer.

Op zich zien we daar niet tegenop, want we zijn van plan een en ander uit te besteden en niet zoals bij dit huis alles zelf te doen. Voordeel is dat de indeling perfect is.

Maar nu is deze woning in een paar maanden tijd 50.000 euro (!) goedkoper geworden. Ik vraag mij dan af of er een addertje onder het gras zit en of we nog eens 25.000 euro lager zouden kunnen bieden. Een grondige renovatie zou dan wel betaalbaar zijn...

2. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Ga kijken zorg dat er een bouwkundig rapport is en doe een poging :)

rums and Manque like this.
  3. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    4,891
    4,387
    113
    Je weet nooit wat er achter zit, misschien wel behoorlijke financiële problemen die om een snelle actie vragen om geld binnen te harken. Gewoon kijken dus en bij interesse idd een bouwkundig rapport als dat er nog niet is.

4. Valerie

Valerie Fanatiek lid

Jun 22, 2007
    4,206
    1,041
    113
    Female
    Tja, persoonlijk zou ik denken dat ze niet ver meer in prijs zullen zaken als ze nu al 50.000 in prijs zijn gezakt. Blijkbaar willen ze er wel snel vanaf. Hebben jullie de woning al bezichtigd of heb je alleen nog maar foto's gezien? Vraag een bezichtiging aan en als jullie nog steeds een goed gevoel hebben, laat dan een uitgebreid bouwkundig rapport maken. Neem bij een tweede bezichtiging eventueel een aannemer mee, die een offerte voor jullie kan maken. Op grond daarvan zou ik kijken wat jullie voor de woning over hebben.

5. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bedankt! Ik ga een afspraak maken voor een bezichting :)

mamabri likes this.
  6. Janna

Janna Fanatiek lid

Nee heb je, ja kan je krijgen. Ik zou het gaan bezichtigen en als je er in het echt enthousiast over blijft een bouwkundig rapport op laten maken. Naar aanleiding daarvan kun je dan kijken wat jullie voor de woning kunnen en willen betalen.

7. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,028
    2,894
    113
    't Gezellige Brabant
    In zo'n geval zal er vast iets aan de hand zijn, maar dat hoeft voor jou als koper niet per sé slecht te zijn. Misschien wordt het wel door de bank verkocht of hebben die mensen inmiddels iets anders. Staat er niets opvallends in de beschrijving?

Ik had een leuk boerderijtje gezien. Nu is het ineens een ton in prijs gezakt. Nu blijkt er dus op alle bijgebouwen (oude stallen) asbest te liggen. Maar dat hebben ze in dit geval wel netjes op funda vermeld.

8. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

Jan 22, 2016
    651
    296
    63
    Female
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    50k gezakt is relatief. 50k gezakt op een oorspronkelijke vraagprijs van 5 ton is niet zo veel. Op een oorspronkelijke vraagprijs van 2,5 ton is het dat wel natuurlijk.

Je schrijft: "Er moet wel alles aan vervangen worden: ramen, keuken, badkamer, mogelijk ook elektriciteit en verwarming." Verder geef je aan dat het om meer dan 200m2 woonoppervlak gaat en dat jullie e.e.a. willen uitbesteden. Op basis van die gegevens lijkt het me sterk dat je met 100.000 euro klaar zou zijn.

Edit: te snel verstuurd. Ik wilde er nog aan toevoegen dat ik de woning eerst eens zou gaan bezichtigen en dan nogmaals een opsomming zou maken van wat er moet gebeuren en wat dat zou moeten gaan kosten.
    Ik zie dat je in omgeving Brussel woont, mogelijk is het in Belgie anders. Maar in NL kun je geen hele verbouwingen meefinancieren in een hypotheek, dus dat is ook iets om nog even rekening mee te houden.

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik denk dus ook zoiets als asbest he. Dat kan best. En vaak wordt dat nog verzwegen.

10. Nescio

Nescio Niet meer actief

De oorspronkelijke vraagprijs was 375k.

En 100.000 is positief he. Als blijkt dat het dak nog in orde is en de ketel en buizen niet te oud.

Op de makelaarswebsite staat "mits de nodige opfrissingswerken". Opfrissing ammehoela. Het is gewoon een grondige renovatie.

11. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

Jan 22, 2016
    651
    296
    63
    Female
    Veldhoven
    Ik denk dat ik de woning o.b.v. dat stukje tekst hierboven gevonden heb. Staat het nu te koop voor 315? Dan heb ik waarschijnlijk de goede. Ik zie dat bouwjaar 1985 is, je zou verwachten dat het dak/verwarming/elektriciteit dan nog in orde zijn.

12. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

Mar 14, 2015
    3,030
    2,030
    113
    Ik denk eerder dat ze er gewoon van af moeten. Klinkt wel alsof het veel te duur in de markt stond. Ik zou nooit 375 betalen voor bouwval. En inderdaad, in NL moet je voor renovatie flink eigen geld inbrengen, dus dan zijn er al weinig potentiële kopers

13. Nescio

Nescio Niet meer actief

Het is in Belgie. De nieuwe prijs is nu 325.000.

14. Appeltje85

Appeltje85 Bekend lid

Jan 22, 2016
    651
    296
    63
    Female
    Veldhoven
  15. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

In belgie kan je dat wel volledig mee financieren. Je moet door een architect een offerte laten opstellen voor alle kosten die gemaakt worden. Dat bedrag komt bovenop de hypotheek.

16. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

@ts: wij zitten in exact dezelfde situatie. Wij wonen in een gewild dorpje waarbij de woningen erg duur zijn.
    Ik kijk al een aantal jaren gewoon voor de lol naar huizen. Nu hebben wij al een paar jaar een herenhuis (300 m2) en tuin van 990 m2 op het oog. Zijn het al 2x gaan bezichtigen en weten ook precies waarom ze van het huis af willen. Echter dit huis moet ook voor 100.000-150.000 euro verbouwd worden. Nu stond het eerst voor 550.000 te koop. Later gezakt naar 360.000 en toen naar 300.000. 2 jaar terug stond het voor 288.000. Afgelopen jaar zijn ze overgestapt naar een 3e makelaar en stond het weer voor 300.000 te koop.
    Er zijn veel bezichtingen geweest maar veel mensen willen niet verbouwen. Nu weten wij van de 2e makelaar dat het huis toen in verkoop had het een en ander over het huis. Het huis hebben ze uit de verkoop gehaald wegens prive situatie (wij weten wel hoe het zit) . Echter zijn wij de enige die het mogen kopen nu en gaan binnenkort met de eigenaars om tafel zitten en willen zelf max 275000 betalen vanwege de verbouwingen ed.

In jouw geval zou ik gewoon kijken of het huis jullie wel bevalt ed. En kunt dan altijd proberen af te dingen :)
    Er zal absoluut een reden zijn dat ze het snel kwijt moeten.

Nescio likes this.
  17. februarimama

februarimama Fanatiek lid

Oct 23, 2014
    1,524
    851
    113
    Ik weer niks van Belgie maar 50k zakken vanaf 375 vind ik wel fors, kun je geen aankoopmakelaar nemen.

Share This Page