Ik heb donderdag mijn eindgesprek voor de opleiding mz persoonlijk begeleider specifieke doelgroepen. Ik werk als activiteitenbegeleidster in de dagopvang voor dementerenden in een woonzorgcentrum. Het is onzeker of er in de toekomst welzijn zal blijven in dig huis. Het is dus ook onzeker of ik binnen de stichting kan blijven werken als welzijnswerker. Zou het zinvol zijn om sph te gaan doen? Ik ben bang dat als ik daarmee klaar ben, ik alleen in de psychiatrie of verslavingszorg of met gedetineerde kan werken. Dit zijn nou net de doelgroepen waar ik niet mee wil werken. Ik wil graag clienten die weinig agressief zijn en die wel kunnen praten. (Dus mvg is ook niet wat voor mij).
Helemaal eens met voorgangers. Is totaal geen werk te vinden met een SPH-diploma nu. Denk dat je nog eerder in HBO-verpleegkunde in combi met ouderenzorg iets zal vinden. Zou me echt eerst heel goed gaan oriënteren waar toekomstperspectief te vinden is.
Ik werk al zeker 6 jaar van invalbaan naar invalbaan, en allemaal korte contractjes. Tussendoor regelmatig gebruik moeten maken van de ww. Het is idd zeer moeilijk om ertussen te komen en als je al wat vindt, dan heb je 0.0 zekerheid dat je over een half jaar/jaar nog werkt. Net wat iemand anders ook al zei, had Ik dit geweten dan had Ik een andere opleiding gedaan.
Ik zou het je niet aanraden. Ik ben nu 9 jaar terug afgestudeerd en het is erg moeilijk om werk te vinden... Hbo v zou ik eerder aanraden. Ik ga nu dan ook een universitaire studie volgen zodat ik mijn kansen op een ander vlak kan vergroten.
Hier ook een sph-er, niet doen!!!! Er is geen werk in en daarnaast weten veel instellingen ook niet goed wat ze met sphers aan moeten. Je komt toch ook veel in mbo functies terecht. Althans, hier in het zuiden wel. Ik heb echt spijt van deze opleiding, vond het geen nuttige investering.
Ook ik heb SPH gedaan. Het is echt een hele leuke opleiding, maar er is echt geen werk in te vinden. Ik werk dan ook buiten het werkveld. Behalve dat ik aantoonbaar HBO niveau heb, zegt de opleiding niet zo veel. Als ook ik dit had geweten, had ik nooit voor deze opleiding gekozen. Succes met beslissen!
Ik heb ook een sph diploma, afgestudeerd in 2009. Idd. De kans gehad om bij mijn 3e jaar stage af te studeren en ik kon blijven, Daardoor cv op gebouwd en nu bijna 4jaar Werkzaam bij bjz. Is maar net of je geluk hebt! Ik doe dus nu niets met activiteiten of groepswerk, waarvoor de opleiding eigenlijk dient. Mwd en pedagogiek, zijn mij inziens een beetje vergelijkbare opleiding. Het klopt dat er moeilijk werk te vinden is, waarschijnlijk sta ik volgend jaar ook op straat.... Misschien heb je meer aan het volgen van verdiepingscurussen? Die specifiek gericht zijn op de doelgroep waar jij in wilt werken?
Ik heb SPH gedaan en nu 6 jaar werkzaam in de stichting waar ik ook mijn jaarstage heb gelopen. Heb het geluk gehad dat ik na mijn stage direct kon blijven. Na 1,5 jaar op die locatie gewerkt te hebben (activiteitencentrum voor volwassenen met een verstandelijke beperking) ben ik gaan werken op een woonvoorziening voor volwassenen met een verstandelijke beperking. Langzaam maar zeker veranderde de doelgroep naar jongvolwassenen met een verstandelijke én psychische beperking. Vorige maand heb ik gesolliciteerd naar een andere functie binnen dezelfde stichting. Nu ben ik een soort 'zorgmakelaar' (ze noemen het anders hoor maar deze term dekt de lading een beetje) voor LVB'ers (jongeren dus). Ik doe nu geen begeleidingstaken meer maar ben verantwoordelijk voor de beoordeling van de aanmeldingen, het toeleiden naar de juiste woonvoorzieningen, juiste dossiervorming etc. Om nu echt te zeggen dat ik iets aan de SPH heb gehad...ja op het activiteitencentrum zeker wel. En op de woonvoorziening ook wel als je kijkt naar groepsdynamica, communicatie en kennis van dingen als autisme verwante stoornissen etc. In mijn huidige functie heb ik meer aan mijn ervaring die ik al opgedaan heb dan aan mijn opleiding. Maar de functie is wel te gek hoor
Hoe zit het met MWD? Is dat wel aan te raden om te doen? Ik wil in september deze studie afmaken maar vraag me af of hier wel werk is te vinden?
Er is weinig werk voor SPH-er en ook voor MWD-er. Er zijn overal bezuinigingen. Op mijn werk komt nu ontslagronde 3 aan :x!
Ik heb ook SpH gedaan. Het is echt een leuke opleiding. Lekker creatief, maar heb ik er nou echt wat geleerd?? Ik zou er niet meer voor kiezen, aangezien ik achteraf heel veel werkvelden niet leuk vond. Ik werk nu in de kinderopvang.
Ik zie het al, ik houd het bij mijn mz en ga eens zoeken naar cursussen op het gebied van psychogeriatrie.
Mwd is ook geen werk in te vinden. Ik heb mijn diploma dit jaar behaald en er is welgeteld 1 vacature geweest voor een mwder deze maand. (Juni dus ) ze zeggen dat het vanzelf weer aantrekt. Dus misschien dat er over vier jaar weer werk is. Ik moet wel zeggen, ik heb zelf SPW gedaan rn heb voor mwd gekozen omdat je met SPH vaak op de zelfde plek komt te werken als een SPW. Meeste hogescholen hebben tegenwoordig zo'n jaar dat mwd, SPH en pedagogiek gecombineerd is en aan het eind van het jaar kies je een richting. Misschien is dat iets voor je? Ik vond mwd trouwens wel een hele leuke studie waar ik ontzettend veel heb geleerd.
Ik lees hier veel dat je als hbo'er als mbo'er aan de slag moet. Dat is echt niet overal zo hoor. Bij ons mogen geen mbo'ers werken. Residentiele behandelgroep in de jeugdorg. Er werken uitsluitend hbo'ers bij ons en ik weet dat dat bij meer instellingen zo is. Qua werkgelegenheid is het inderdaad dramatisch. Ik ben nu 7 jaar aan het werk en heb gelukkig nog een vaste baan, dat was net voor de crisis. Onze stagiaire mogen meestal wel blijven in de flexpool, maar altijd tijdelijk en voor een korte periode.