Onze oudste is bijna 12 en gaat na de zomervakantie naar het voortgezet onderwijs. Onze jongste is 8. Vier jaar geleden heb ik bewust gekozen om thuisblijfmama te worden. Oudste heeft emotie-regulatiestoornis en dat leek toen gewoon beter om thuis te zijn. Nu vier jaar later vlieg ik ongeveer tegen het plafond. De opvoeding is erg lastig, mede omdat ik gewoon de hele dag thuis ben en dus alle "klappen" op vang. Ik word er bijna depressief van. Voel me nutteloos, ondergewaardeerd en "dom". Manlief volgt een deeltijd HBO studie en ik wil nu ook wat gaan doen. Nu zat ik te denken aan de PABO, maar die studiekosten zijn gewoon te hoog op dit moment. Dus toen kwam ik na verder kijken op de opleiding onderwijsassistente. Wie volgt deze opleiding? Is hij leuk/uitdagend en goed te doen met een gezin? En hoe zit het met de werkgelegenheid na de studie? Hoor graag ervaringen van anderen!
Als ik hier in mijn omgeving kijk (Noord Nederland), dan zie en hoor ik dat heel veel onderwijsassistentes hun baan kwijtraken of dagen moeten inleveren dankzij de bezuinigingen. En dat vind ik persoonlijk heel erg jammer, want we hebben ze hard nodig!
zou het niet doen ik heb het diploma ook doe er niets mee. Ook nooit niets mee gedaan. Gewoon geen vraag naar. Hier in de dorpen pakken ze de stagiaires van onderwijsassistent opleidingen. Is natuurlijk veel goedkoper alleen mss iets meer begeleiding van leerkracht uit omdat ze in opleiding zijn maar ze nemen leerkracht natuurlijk ook veel werk uithanden. onderwijsassistent was voor mij vanuit mbo opleiding opstapje naar hbo opleiding. Toen niet voor pabo gekozen maar voor sph (breder werkveld als alleen maar voor de klas)
Als je dat als werk wilt gaan doen zeg ik nee... Er is echt bijna geen werk er wordt heel veel op bezuinigd.
Ik zou het idd ook niet doen. Je schrijft dat je eerst aan de pabo dacht, maar dat dit te duur is. Weet je ook dat je voor een lerarenopleiding een tegemoetkoming in de studiekosten kunt krijgen? Ik weet natuurlijk niet of dit voor jou ook geldt, maar misschien dat het nog uitmaakt? Je kunt hier info vinden: https://www.duo.nl/particulieren/leraar/een-tegemoetkoming-voor-leraren/tegemoetkoming-voor-wie.asp
Weinig werk in dus zou er nu denk ik niet voor kiezen.. Of je moet het idd als opstapje zien naar het HBO.
Ik zou het niet doen. Ik ken een aantal meiden met een dergelijk diploma en die hebben allemaal door moeten studeren HBO of Pabo omdat onderwijsassistenten overal zijn wegbezuinigd...
De vanzelfsprekende doorstroom van onderwijsassistent naar Pabo gaat op de schop.. Het wordt de komende jaren steeds lastiger om door te stromen naar de Pabo, dus mocht een van de meelezers dit als doel hebben, dan kun je misschien beter zsm actie ondernemen en een gesprek aanvragen bij de opleiding. Voor TS is de doorstroom minder belangrijk als ik het goed begrijp kun je gelijk starten met de Pabo maar zit het vast op de kosten? De werkgelegenheid voor zowel pabo als onderwijsassistent verschilt enorm per regio, dus laat je goed voorlichten! Misschien wel handig om de kosten & opbrengsten op de langere termijn eens berekenen en daar je keuze op baseren. Nog een laatste tip: loop eens een dag mee met een onderwijsassistent en een dag met een leraar + interview wat mensen over het beroep (gewoon kop koffie drinken en de hemd van het lijf vragen) zodat je ook duidelijk krijgt waar je voor kiest (plus- en minpunten). Succes
Bij mij op school zijn er nog maar 3 over... School van 600 leerlingen. Dus ik zou het je op dit moment niet aanraden.
Leuke opleiding heb ik ook gedaan al was het toen nog SPW. Daarna 1 jaar Pabo en uiteindelijk afgestudeerd voor Pedagogiek. Ik hoop dat de arbeidskansen snel verbeteren zodat er meer aanmeldingen komen op het mbo, vooral de richting OA en Kinderopvang is een terugloop. Volgend schooljaar start ik met de opleiding docent Pedagogiek van 1 jaar dus hoe meer aanmeldingen hoe groter de kans dat ik een baan kan vinden als docent
Ik heb oa assistent gedaan toen ik 16 was maar dat was voor mij meer een Opstapje naar hbo... Er is bijna geen werk in te krijgen overigens...
Heb nog geen reacties gelezen.... Maar ik zou het niet doen. Er is totaal geen werk in te vinden, alle onderwijsassistenten worden (helaas) wegbezuinigd... Zonde van je geld en tijd meis...