Opleiding thuisstudie doktersassistent ervaringen gevraagd

Discussion in 'De lounge' started by justme1974, Nov 12, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,822
    2,003
    113
    Ik ben al een tijd bezig met het uitzoeken van mijn mogelijkheden om een opleiding te volgen voor doktersassistent. Dat ik het wil gaan doen, staat al vast. Maar nu nog de vorm.

De BOL variant via een ROC is voor mij uitgesloten. Over blijft een BBL opleiding via het ROC of een thuisstudie.

In dat laatste heb ik nagenoeg geen ervaring en zou ik graag willen weten of er hier dames zijn die de thuis-variant volgen en zo ja:

* welke?
    * hoeveel tijd ben je kwijt?
    * wat zijn de exacte kosten?
    * Heb je een stageplaats?
    * Hoe vul jij je stage in?
    * Was het moeilijk een stageplaats te vinden?

Ik wil een groot deel op eigen kosten gaan doen, dus ik hoef niet perse een betaalde stageplaats te hebben. Als ik maar een plek heb zeg maar.

Graag jullie reacties! Alvast bedankt!

2. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,493
    13,953
    113
    Female
    Mijn opleiding bij de LOI is alweer 7 jaar geleden en de kosten zou ik niet meer weten maar deze zijn denk ik ondertussen ook veranderd.
    Ik had het geluk dat ik een betaalde stage plaats had, maar had ook de pech dat ik mijn eigen opleider moest zijn omdat ik dus de enige doktersassistente was op die praktijk. Al met al niet de meest ideale situatie maar financieel gezien was het prima. ;)

Ik weet nog wel dat je de studiekosten ook kon opgeven bij je belastingaangifte waardoor ik een deel terug kreeg.

De opleiding zelf vond ik erg makkelijk, maar ik had ervoor al verpleegkunde gedaan. Ik heb dus in een jaar en een maand mijn diploma gehaald, terwijl er normaal 3 jaar voor staat. Ook een kwestie van goed de tijd nemen en veel zelf discipline hebben.

Als je nog meer vragen hebt dan hoor ik het wel.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik heb zelf mn diploma gehaald via een bol opleiding en weet dat destijds (2005) er praktisch geen stageplekken waren voor mensen die met de thuisstudie bezig waren. Sowieso werkten stageplaatsen liever samen met roc's. Kan me niet voorstellen dat het nu helemaal anders zal zijn.

4. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,493
    13,953
    113
    Female
    Wat Umm zegt klopt inderdaad, ik had toen ook veel mensen in de klas die geen stage plek konden vinden.
    De praktijk waar ik nu werk, had voor heen nog wel stagiaires van bijv. de LOI, maar werken momenteel ook alleen nog maar met stagiaires van het ROC.

Daarnaast schoot mij te binnen dat die stagiaires volgens CAO ook recht hebben van een maandelijkse vergoeding van iets van 100 euro, dus daar zal jij ook tzt wel recht op hebben.

5. Miek22

Miek22 Actief lid

Sep 29, 2011
    325
    0
    16
    NULL
    Noord-Brabant
    Ik zou het je niet aanraden. Ik werk zelf in de thuiszorg en weet dat er nu ook thuisstudie organisaties zijn die verpleegkunde of verzorgende ig aanbieden, alleen deze mensen kunnen én bijna geen stageplaats vinden omdat de meeste bedrijven alleen nog maar samen werken met ROC's, daarnaast als het wel lukt is de kans op een baan een stuk kleiner wanneer je een thuisstudie op je cv vermeld in plaats van een regulier ROC.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik gaan voor de BBL via een regulier ROC.

Succes ermee!

6. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

May 23, 2007
    2,092
    0
    0
    Ik heb een half afgemaakte doktersassistente opleiding van de loi. Ik heb alle vakken gehaald maar ik zit met het probleem dat ik geen stageplek kan vinden. Alle praktijken en ziekenhuizen en andere instellingen hebben afspraken met roc en daar kom je gewoon niet tussen. En zonder stageplek krijg je geen diploma.

7. pardoes

pardoes VIP lid

Apr 15, 2009
    7,663
    1,426
    113
    Ik heb in 1997 mijn diploma gehaald en ook toen was het al niks anders ;).

8. mamautrecht

mamautrecht Niet meer actief

Ik ga toevallig ook de opleiding tot doktersassistente doen. Ik ga in februari starten alleen dan wel via het ROC, wat is de reden dat je het niet via een ROC wil doen??

Ik ga in februari starten met de opleiding en die duurt 14 maanden, ik hoef dan alleen op de dinsdag naar school. Mijn stage heb ik inmiddels ook al geregeld dus in juni ga ik ook stage lopen.

9. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,822
    2,003
    113
    Oh, super zeg! Bedankt alvast.

Ik wil het allerliefste via een ROC aan de gang in een BBL variant (qua kosten en tijd het best haalbaar in mijn situatie) Alleen de allereerste hier in de buurt begint pas in augustus 2014. Dat geeft niet op zich. Ik denk dat het ook wel de meest handige keuze is. Ook qua opleidingskosten. Ik zie bedragen voorbij komen waarbij ik echt denk; aan me nooit niet. Scheidegger bijvoorbeeld, is astronomisch duur. Maar ook Capabel is niet misselijk. Dat kan ik eenvoudig weg niet betalen. Vooral niet omdat ik straks geen inkomsten heb. Het moet van één salaris en dus is de bbl variant het best haalbaar. Mijn vraag komt voort uit het feit dat ik vanochtend een locatie hier belde in de omgeving, met wat vragen en dat was een goed en positief gesprek; zij wilden mij die plek wel bieden. Niet voor twee jaar. Maar ik dacht wel; met stages is het maar zowieso de vraag of je ze gaat krijgen. Je moet ergens beginnen. En toevallig gaven zij aan dat ze niet persé met een instelling/school samenwerken, maar diverse mensen een stage zouden bieden. Toen werd dus ineens een thuisstudie wel weer actueel.

Mamautrecht; waar ga jij de opleiding volgen en je stage lopen?

10. mamautrecht

Ik ga de opleiding volgen via ROC Top in Almere dan ga ik op dinsdag naar school. Ik ga bij een huisartsenpraktijk hier in de buurt stage lopen.
    Volgende week donderdagavond heb ik een informatie avond dus dan hoor ik de verdere info over de opleiding.

Ik heb ook gekeken bij Capabel maar inderdaad wel heel erg duur!

11. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,822
    2,003
    113
    Wat fijn dat je een stageplaats hebt gevonden! Heb je ook een achtergrond in de zorg, of kom je (net als ik) blanco in de zorg terecht?

12. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik ben zelf doktersass geweest. Heb mijn opleiding via ROC gedaan en mijn ervaring is om het niet via thuisstudie te doen. Hier in Limburg kom je er echt niet makkelijk tussen.

13. Kletskoek

Kletskoek VIP lid

Jan 7, 2013
    5,719
    477
    83
    Wij nemen in de zorg geen mensen aan met thuisstudies. Onze ervaring is toch dat deze opleidingen minder van kwaliteit zijn. Ik zou je het dus echt afraden.

14. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,822
    2,003
    113
    Ik ben er inmiddels wel zo goed als uit dat mijn voorkeur naar een BBL opleiding gaat via een ROC. Zeker ook omdat de kosten hier nog haalbaar zijn voor mij, maar absoluut ook omdat dit toch beter aangeschreven staat dan een thuisstudie.

Evt. kan ik in februari al beginnen, maar dan zou ik toestemming moeten krijgen van het UWV. Mijn uitkering loopt tot oktober 2014 en tot die tijd heb ik sollicitatieplicht. Optie twee is dus starten in augustus 2014. In elk geval inschrijven en op zoek naar een stageplaats. Dat duurt best nog heel lang, maar ik heb geen idee hoe bedrijven hiermee omgaan? Is het normaal om dit al ruim van te voren te regelen? Of is dat allemaal last minute werk?

Nog wat vragen:
    Blijf je de hele opleiding bij dezelfde werkgever? Of wissel je wel ivm variaties van de werkplek?

Ik heb wel zin om te starten eigenlijk. Bouwen aan mijn toekomst die hopelijk nog lang duurt (al ben ik dus bijna 40). Wellicht is starten in augustus toch verstandiger?

15. mamautrecht

Ik wilde eerst ook de BBL opleiding doen maar kwam er echt niet tussen, daarom dus gekozen om de BOL opleiding te gaan doen en zo mijn diploma te halen.
    Je kan kijken op stagemarkt waar ze BBL plekken aanbieden en die praktijken dan bellen om te vragen of ze plek hebben.

Heel veel succes in elk geval met je opleiding!

Oh ja, ik heb inderdaad een zorg achtergrond. Heb Verzorgende IG gedaan als vooropleiding maar dat is al een tijdje geleden. Werk nu alweer 5 jaar in de kinderopvang.

16. wondertjenr3

wondertjenr3 Fanatiek lid

Feb 26, 2012
    2,658
    2
    38
    Zuiden
    Ik doe/deed de opleiding via de NHA maar zou het niet nog eens doen.
    Je hebt veel zelfdiscipline nodig maar je mist ook veel lesstof.
    Daarbij haast onmogelijk om een stageplek te vinden. Daardoor zit ik nu thuis, met al m'n theoriegedeelten af, en ook de praktijktoetsen gehaald. Alleen dus nog geen stage kunnen vinden.

17. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,822
    2,003
    113
    Dat is ongekend balen lijkt me zeg. Heb je zoveel geïnvesteerd, kun je geen stage lopen.

Ik heb trouwens ook de BOL opleiding overwogen, maar die duurt hier drie jaar, waarvan het eerste jaar volledig school en in jaar 2 en 3 stage lopen 2 x 10 weken. Qua kosten ben je dan ook meer kwijt zag ik. Ik heb uiteindelijk overlegd of je een bbl-opleiding ook mag volgen op basis van zelf betalen van de opleiding en het stage lopen zonder vergoeding. Dit mag en zou voor mij weer voordeliger uitpakken, dan wanneer ik drie jaar die tijd kwijt ben.

Share This Page