Hoi meiden, Wie doet er de opleiding tot verloskundige? Ik zit nu in mijn afstudeerjaar van een totaal andere opleiding. Doe P&O in een ziekenhuis. Maar al jaaaarreeeen trekt de zorg mij. En sinds een tijd in het specifiek de zorg omtrent zwangerschap/bevalling. Dus ik overweeg nu zeer serieus om me aan te melden voor de selectieprocedure voor het komende studiejaar in de hoop de opleiding tot verloskundige te kunnen gaan volgen. Wie wil er ervaringen met mij delen over deze opleiding? Liefs, Nen
Het lijkt mij prachtig om te doen! Maar wel heel intensief. Ik heb zelf alleen geen zin meer op te gaan studeren. Daarnaast is het voor mij niet goed te combineren met de baan van mijn man en het hebben van kinderen. Zie dat je man in Afghanistan is, zit hij in het leger? Die van mij wel....en merk dat het werken in avonddiensten of nachtdiensten gewoon niet goed werkt omdat hij dan niet thuis is. En er in mijn buurt geen flexibele dag opvang is. Dus misschien iets om over na te denken voor als je in de toekomst kids wil.
Ik heb het ook ooit geprobeerd maar er is maar 20-30% kans dat je aangenomen word. Je wordt uitgeloot. Plus dat je alle goede papieren daarvoor moet hebben om binnen te komen. En als je erdoor komt denk ik niet dat je voorlopig aan kinderen moet denken. Je bent toch voltijd bezig met je studie. Zou niet echt goed zijn als je dan een kindje zou willen. Maar ik snap goed dat je het wilt hoor. Het lijkt mij een prachtig beroep!!!
In Turnhout wordt er niet geloot, je moet echter wel een vooropleiding in de zorg (mbo) of havo hebben.
Ik heb het ook in Turnhout gevolgd ( met véél NL studentes) maar raad het je niet echt aan... Het niveau is er écht niet zo goed. Ik ken verschillende vroedvrouwen in verschillende ziekenhuizen en de studenten van Turnhout zijn 'berucht'! Er is een hele slechte organisatie en je wordt er nogal snel doorgelaten naar het volgende jaar, ook al ben je eigenlijk niet goed genoeg. In plaats van je dan wat beter te begeleiden ofzo. Als je bereid bent naar België te komen, raad ik je eerder Hasselt of Antwerpen aan. Artesis Hogeschool Antwerpen - Gezondheidszorg - Studieaanbod - Vroedkunde Vroedkunde Lieve groetjes!
ik heb er ook naar zitten kijken. op de havo wilde ik vlos worden, maar door invoer van de 2e fase kon ik ineens geen examen doen in bio en scheikunde en was mijn kans dus verkeken. mijn vriend zei ook dat ik het alsnog kon doen, maar ik zou eerst mijn certificten bio en scheikunde moeten halen en daarna moet je ingeloot worden en er is nog een selectieprocedure met gesprekken enzo, plus de combi werk/opleiding/kind is met zo'n opleiding echt onmogelijk!
Op de Hogeschool Zeeland in Vlissingen kan je een combinatie-opleiding doen Verpleegkunde/Vroedkunde. Het eerste jaar is volledig in Vlissingen Het tweede jaar is 4 dagen Vlissingen, 1 dag Antwerpen 3e en 4e jaar volgens mij volledig Antwerpen 5e jaar Vlissingen. Het zijn eigenlijk 2 HBO-studies in 5 jaar tijd. Het grote voordeel is, dat er geen loting is. Je kan natuurlijk ook alleen vroedkunde in Antwerpen doen, maar ik weet niet welke vooropleiding er dan vereist is.
Ja ik wilde het heel graag doen maar raakte op mn 18e zwanger... en ben toen de HBO-V (verpleegkunde) gaan doen, daarna weer zwanger en toen kreeg ik pfeiffer en heb daar me/cvs aan overgehouden dus een dergelijk beroep zou ik niet meer kunnen doen. ik werk nu in het onderwijs en dat is ook onwijs zwaar trouwens maar goed... misschien ooit nog eens... maar ik zeg altijd, volg je droom als het kan!
Maar bij alles van dit geld: als je een kinderwens hebt, moet je het die toch een jaar of 5 opzij zetten!!!
@ consider, Ja hij zit in Afghanistan inderdaad. Ik denk dat we hoe dan ook wel tot een oplossing kunnen komen hier, mocht het allemaal doorgaan Desnoods slaapt de kleine eens een nachtje bij opa en oma. Ik wil zeker graag kids. Zijn er al een dik jaar mee bezig geweest om zwanger te worden, zonder resultaat. Nu ik overweeg verder te gaan studeren moet ik ook goed nadenken of ik mijn kinderwens nog een aantal jaren opzij wil zetten. Lastige keuze kan ik je vertellen! @ muppet, doordat ik straks een hbo diploma heb, voldoe ik in principe aan de eisen. Maar als ik er voor ga, dan zal ik volgend jaar nog een zomercursus scheikunde gaan doen. Heb wel een vwo diploma, maar zonder dat vak... En over die kinderwens heb je gelijk. Dat weegt ook mee. @ litdekoster, in België wordt je niet opgeleid tot verloskundige die een eigen praktijk kan leiden, maar tot verloskundige die in het ziekenhuis komt te werken. Ik heb daar inderdaad ook slechte verhalen over gehoord. @ elke, bedankt voor de tip. Maar België is echt te ver haha. Ik heb hier een huis en mn hele leven opgebouwd. Als ik het ga studeren, wil ik het gewoon in Groningen doen. Dan kunnen we ons huis aanhouden etc. @ anoniempje, jij ook bedankt voor de tip! Helaas toch écht te ver weg voor mij.. Maar is er niemand die deze opleiding ook daadwerkelijk volgt??
Ik doe de opleiding ook niet, wel voor gekeken in het verleden, maar ga hbo V doen (OOIT haha). Alleen dat je zegt dat je het als je het gaat doen in Groningen gaat doen zal miss. lastig worden of je moet HEEL veel geluk hebben. De kans dat je wordt ingeloot is al heel erg klein en de kans dat je dan ook nog in de vestiging naar keuze wordt ingeloot is nog kleiner. Mijn verloskundige kwam uit midden van het land en had zich volgens mij ingeschreven in Amsterdam maar is uiteindelijk ingeloot in Maastricht en toen is ze daar heengegaan.... Maar ik hoop dat het voor je gaat lukken.