Het staat altijd blauw van de rook bij mijn schoonouders

Discussie in 'De lounge' gestart door Dominique71, 22 dec 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dominique71

Dominique71 Bekend lid

25 mrt 2006
    978
    0
    0
    Hey meiden,

hier loop ik nu al een tijdje meer rond. Mijn schoonouders zijn zulke ongelooflijk, vreselijke rokers! Het staat daar echt blauw. Altijd. Als ik ga zitten kom ik uit de blauwe wolk. Je ziet de rook bewegen als je door de kamer loopt!

Ze roken niet als we er met Marcje van bijna 3 zijn, maar het maakt echt niet uit; er hangt al zo veel rook!

Bij thuiskomst moeten alle kleren in de was en kind in bad, want we stinken allemaal naar oude rook. Cadeautjes moeten ook eerst uitwasemen. We hebben een keer een oud fotoboek van ze gekregen en die heeft een paar maanden in de schuur gelegen voor de geur er een beetje vanaf was.

Het zijn echt lieve mensen en ik zou ze kwetsen als ik er iets van zei. Ze vinden dat ze al heel veel voor ons doen door niet te roken als de kleine er bij is. Ik merk dat ze erg onrustig worden van het niet roken.

Eigenlijk kon ik er altijd wel goed mee omgaan, maar sinds bijna een jaar trek ik het echt niet meer. Mijn schoonmoeder heeft nl. borstkanker en ze is niet gestopt met roken. Ik heb haar zonder haar gezien, onder te chemo en bol van de prednison. En ze rookt nog steeds.

Ik kan het niet meer aan zien dat twee mensen zichzelf op deze manier kapot maken en ons kind ook vergiftigen met hun kankerstokjes. Ik ben er nu al maanden niet geweest en het begint nogal op te vallen.

Ik weet gewoon niet wat ik moet doen.

Kan iemand hier wat mee?

Dominique

2. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

dit is altijd heel moeilijk want het is hun huis, in principe kan je niet zeggen dat ze daar niet mogen roken, maar ik begrijp wel dat je er niet gauw langs gaat, dat zou ik ook niet doen.

roken ze bij jullie in huis ook? want dan kun je uiteraard zeggen dat ze dat buiten moeten doen.

ik zou het bespreekbaar maken, zeker omdat het nu een probleem vormt voor jullie contact, je gaat er liever niet langs en dat is logisch (in mijn ogen).

mijn meisje heeft altijd al last van haar longetjes dus als er ergens gerookt wordt, komen wij niet of we moeten oppas hebben.

3. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Wat vervelend. Kan me voorstellen dat je er niet in wilt zitten en al helemaal niet met je kind.

Mijn schoonouders roken ook, maar luchten de boel goed voordat wij komen. Laatst kwamen we er ook en toen was mijn schoonvader nog gewoon aan het roken. Heb toen duidelijk laten merken dat dit niet weer moet gebeuren. Mijn man was ook flink boos. Nu denken ze er heel goed om.

Ik zou toch een gesprek met je schoonouders aangaan. En dan kijken wat ze er mee doen. Misschien hebben ze niet door dat het voor jullie een groot probleem is. Het lijkt me een kleine moeite om de boel even een uur van te voren goed te luchten, zodat er geen overmatig rook meer hangt. En zolang jullie er zijn dat ze dan buiten of in een andere kamer roken.

Stel als ze er helemaal niks mee doen dan zou ik voorlopig niet meer gaan misschien dat ze het dan gaan in zien

4. binnabinna

binnabinna VIP lid

19 dec 2007
    10.027
    1
    0
    kinderopvang
    krommenie
    Jeetje meis. dit is zo'n moeilijk onderwerp

ik zou een gesprekje aan gaan. maar niet aanvalend
    maar meer dat je het er erg moeilijk mee hebt dat je schoonmoeder borstkanker hebt. en dat je zo veel van ze houd. en dat je er daar door moeite mee hebt dat ze nog roken omdat dat ook dodelijk is. en dat je daar door heel erg bent gaan nadeken en het ook wel heftig vindt om met je zoontje te komen omdat er nog wel wat (zou niet zeggen veel ) rook hangt en dat je door dat de kanker nu zo dicht bij is. erg bang bent (zullen hun miscien wel denken pff die is wel erg bang maar het kan ook helpen )

5. Dominique71

Dominique71 Bekend lid

25 mrt 2006
    978
    0
    0
    Als Marcje ziek word heeft hij altijd meteen een hele nare hoest en mijn man heeft als kind bronchitis gehad (niet zo gek in dat huis, maar dat terzijde). Nu overweeg ik eigenlijk om een laffe smoes te vertellen - dat hij van de doctor niet meer in de rook mag zitten, ook geen tweedhands rook.

Overigens roken ze niet waar hij bij is, hoor, maar geloof me, het maakt niet uit. Het is een rookhol daar. Rookruimtes in de horeca zijn frisser.

Ze roken niet bij ons, maar ze komen hier zelden omdat zij ziek is en omdat ze zo onrustig worden als ze niet kunnen roken. Als ze thuis blijven kunnen ze onmiddelijk weer opsteken als we de deur uit zijn, snap je. :(

6. Aura

Aura Niet meer actief

Ben ik nou een ei of kunnen ze gewoon ramen en deuren openzetten voor jullie komen?

En ze kunnen toch buiten gaan roken of op het balkon als jullie er zijn of als hun bij jou zijn?

Snap het probleem neit zo, zou ook niet in de rook willen zitten, en gelukkig hebben ze al het respect om niet bij je kleine te roken, dan is dti toch makkelijk op te lossen?

7. Troeltje

Troeltje VIP lid

28 okt 2007
    10.662
    0
    0
    Bij mijn moeder ruikt het ook naar de rook ook al lucht ze en rookt ze buiten als wij daar komen. Zodra ik thuis kom doe ik ook alles uit en in de was. Komt ook omdat hier binnen niet gerookt word en dan ruik je het sneller.
    Toch vind ik het moeilijk om er iets van te zeggen, het is tenslotte niet jou (of mijn) huis en ze roken niet waar de kleintjes bij zijn. Maar vies is het wel!

Ik kan je dus ook geen goed advies geven, sorry!

8. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Bij mijn moeder precies zo het geval. Tja ik haar niet buiten zetten in haar eigen huis denk ik dan.
    Bij mij word in ieder geval niet meer in huis gerookt.
    Ik laat mijn moeder meestal gewoon bij mij op visite komen en eerlijk gezegd komen we niet zoveel bij haar. Thuis kunnen de kindjes ook gewoon lekker spelen in hun eigen bedje slapen.

Maar ja verdere tips heb ik niet voor je sorry...

9. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    mijn ouders zijn gelukkig 2 jaar geleden beide gestopt, waren ook zulke verstokte rokers.... en als ik nadenk waar ik vroeger allemaal in gezeten heb... pfff, kreeg een rolletje pepermunt in de auto tegen het roken!! Hahaha, maar goed.. dat was vroeger! Bij ons in huis word niet gerookt, alleen in hethok....

Maar ik ben het helemaal eenbs met binnabinna! denk dat dat de enige goede manier van aanpakken is om het bespreekbaar te maken...

10. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier net zulke schoonouders en sinds de zwangerschap gewoon de afspraak dat er EN niet gerookt wordt in huis als wij er zijn EN vooraf GOED gelucht. Want idd is op het moment zelf niet roken gewoon geen oplossing met de hoeveelheid die daar gerookt wordt. Als ze dat niet hadden gewild ook even goede vrienden, maar we hebben toen wel duidelijk aangegeven dat we dan gewoon niet zouden komen en ze welkom zouden zijn bij ons, (alhoewel dat ook bijna niet helpt. Als ze weg zijn, ruikt ONS huis helemaal naar de rook die uit hun kleren en huid wasemt gewoon :().
    Maar goed, hier binnenkort misschien een oplossing: ze komen ws in de schuldsanering en dan moeten ze misschien wel stoppen met roken. Zijn wij niet rouwig om, ;)

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Maar je hebt roken in hius en roken in huis en als het net zo gaat als bij mijn schoonouders is het buiten roken en vooraf luchten eigenlijk maar een halve oplossing...

12. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Mijn moeder rookt ook veel. Ik kan haar niet in haar eigen huis buiten zetten vind ik. Ik vind het zelf wel lastig, heb zelf ook altijd gerookt.
    Ik kom heel veel bij mijn ouders, maar nu ik zwnager ben stukken minder. Maar ja die rook blijft toch in huis hangen. Straks gaat ze oppassen op de kids, maar dat doet ze bij ons thuis. En daar mag dan niet gerookt worden is de afspraak. Maar onze kinderen zullen toch nog wel eens bij mensen komen waar gerookt wordt hoor, ik denk niet dat ik ze daar volledig uit kan houden.

13. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Jeetje lastig..
    Wijzelf roken ook, maar nooit waar de kleine bij is. Dit doen wij op t balkon en echt in weer zoals dit in de keuken met ons hoofd uit het raam, de keukendeur dicht en gaan pas weer terug de woonkamer in na 15 min ofzo.. Goed, je houdt de rook niet helemaal tegen maar dat is nergens zo. Overal waar ik kom met die kleine word wel gerookt door die mensen en dat ruik je ook nog.
    Mijn ouders zijn voordat ik zwanger raakte al gestopt met binnen roken en roken dus ookal zijn wij er niet zelf buiten of in de schuur. Mijn schoonmoeder rookt wel, ook binnen maar die rookt zo weinig dat je t amper ruikt. Als Mike er is rookt zij buiten of ook in de keuken en als ze weet dat wij komen rookt zij een uurtje ervoor niet meer en lucht t huis even goed.

Eigenlijk vanzelf zo gegaan nadat wij hadden gezegd er word niet gerookt bij onze zoon in de buurt.
    Hopelijk komt t bij jullie ook goed!

14. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Lastig is dit. Mijn eigen moeder heeft gelukkig pas geleden het licht gezien en rookt niet meer in huis. Maar toen ze dat nog wel deed, konden wij ook altijd gelijk onze kleren in de was doen en onder de douche. Bah, verschrikkelijk. Die vieze lucht rook je zelfs nog als je dan je haren ging wassen. Nu ze zelf buiten is gaan roken, ruikt het daar ook een stuk frisser in huis en op 1 of andere manier klinkt mijn moeder ook iets gezonder.

Omdat het voor jou een dusdanig probleem vormt, dat je er al een tijd niet meer bent geweest zou ik het echt bespreekbaar maken. Je kunt ze niet vragen om niet meer in hun eigen huis te roken, maar je kunt ze wel zeggen waarom je liever niet gaat. Misschien is het een idee dat ze dan iets vaker bij jullie komen? Dan krijgen ze ook niet het gevoel dat het aan hun persoonlijk ligt, maar dat het echt met de rook/stank te maken heeft.

Deel Deze Pagina