Als mijn baby net 4maanden is ga ik weer aan het werk, ik werk in de zorg in onregelmatige diensten. Mijn eerste plan was om tegen die tijd de borstvoeding volledig afgebouwd te hebben omdat ik niet wil kolven op het werk. Erg jammer want de borstvoeding verloopt heel goed! Nu hoorde ik dat je ook het recht hebt om onder werktijd naar je kindje toe te gaan om live te voeden, hoe werkt dit precies?
Ik durf zo niet te zeggen dat je daar tijd voor krijgt.Maar mijn collega gebruikte de pauzetijden om haar kindje te voeden.(werk ook in de zorg)Ze woonde dichtbij en niemand heeft ooit problemen om gemaakt als het iets langer duurde.Vaak kwam haar man op het werk met de kleine.Het is wel lastig te regelen omdat je kind niet altijd precies dezelfde tijden komt.Ik zou gewoon contact opnemen met je zorgmanager..
Volgens mij werkt dit hetzelfde als met kolven. Je hebt recht op 1/4 deel van je werktijd om te voeden/kolven. Dus heb je een werkdag van 8 uur, dan mag je daarvan 2 uur gebruiken om je kindje live te voeden cq te gaan kolven. Uiteraard moet je kindje wel redelijk dicht bij je in de buurt zijn om live te kunnen voeden. Wanneer je bij wijze van spreken ook nog steeds een half uur reistijd hebt, dan is dat geen haalbare kaart Collega van mij doet dit, die woont op 5 minuten afstand van het werk. Op de dagen dat haar zoontje op het KDV is (zelfde gebouw als kantoor) dan gaat ze naar de kolfkamer om te voeden. En wanneer zoontje thuis is, dan gaat ze naar huis toe of haar man/schoonmoeder komen kindje brengen.
Is er dan ook recht op iemand die mijn plaats vervangt in de tijd dat ik naar mijn kindje ben? Ik denk dat wanneer een dienst 8uren duurt en ik halverwege 2uur de tijd zou hebben om te voeden dit makkelijk haalbaar moet zijn qua voeden (als ik ook vlak voor en direct na het werk haar ga voeden) Alleen op de groep waar ik werk is het niet haalbaar om een collega alleen achter te laten, vind ik tenminste, we staan er immers niet voor niks met zn 2'en!
Je hebt recht op een kwart van je werktijd om te kolven of te voeden. Op een 8 urige werkdag mag je dus 2 uur kolven of voeden. Dit staat los van je pauze.
Dit hoort jouw leidinggevende voor jou te regelen. Ik werk ook in de zorg en kan m'n collega niet alleen laten, mijn baas regelt dan wel vervanging oid.
ik heb het een tijd gedaan , naar huis om te voeden.....maar vond het zelf niet echt prettig, erg jachtig.....mag ik vragen waarom je niet op het werk wilt kolven.... werkgever moet je daar een geschikte ruimte voor aanbieden waar jij in alle rust en privacy kunt kolven....... en dat je niet gemist kunt worden en vervanging das niet jou probleem hoor!
Bij kolven voel ik me niet prettig waardoor t moeizaam gaat dus ik wil zelf voeden of tzt overgestapt zijn op de fles.
Is dus al meerdere keren gezegd. hetgeen waar je recht op hebt is 1/4 van je werktijd. Wat je in die tijd doet (kolven of naar je kind reizen, voeden, en weer terug) mag je helemaal zelf weten. Voor mij was het helaas niet mogelijk, omdat het al 25 reizen was voor ik bij mijn kindje was. Maar ik kon goed kolven. Dat scheelt.
Ik was eigenlijk ook van plan om borstvoeding te geven icm kolven. Nou, ik ben blij dat het uiteindelijk flesvoeding is geworden. Ik zie dat nu wel bij een collega... Vaak is er dus geen vervanging geregeld en moet er op het laatste moment nog iets geregeld worden... lekker onrustig dus en ook niet goed voor de productie lijkt me. En ohh... ze spraken er zo mooi over toen ik nog zwanger was en om info vroeg. Nee... het zou allemaal geweldig geregeld zijn... ja,ja...
Recht op vervanging? Ja, je werkgever mag altijd een vervanger inzetten. Echter: bij kolf/voedingstijd krijgt je werkgever geen cent vergoeding (terwijl dit bij zwangerschapsverlof wel zo is). Ik snap dus wel dat er werkgevers zijn die er niet blij mee zijn: het kost ze 1/4 fte en ze krijgen er niet direct iets voor terug. Maar goed, je hebt dat recht en ik zou zeggen: maak er gebruik van! Alleen zou ik het ingewikkeld hebben gevonden, mijn kinderen dronken niet op vaste tijden en om op afroep naar het kdv te gaan is in de meeste functies niet realistisch. Ik heb dus gekozen voor kolven en dat is me uitstekend bevallen.
Eigenlijk, als je de wetgeving erop na slaat is het heel duidelijk en is er geen twijfel over je rechten als voedende moeder. Je hebt namelijk 'voedrecht'. Het recht om een kwart van je werktijd te gebruiken om je kind te voeden. Veel moeders kiezen ervoor om te kolven in deze tijd. Maar het principe is bedacht juist om je kind zelf te kunnen gaan voeden. Je werkgever moet je deze tijd ook bieden. Een kwart van je werktijd mag je gebruiken om naar je kind toe te gaan, je kind te voeden en weer terug naar je werk te gaan. De tijd die je daarmee kwijt bent is gewoon declarabel als werktijd. Extra reiskosten mag je niet declareren. Sterker nog: het voedrecht duurt niet zoals de meesten denken maar tot de negende maand in het leven van je baby. Ook daarna heb je nog voedrecht. Je werkgever mag niks doen of laten (of van je vragen) wat de borstvoeding in de weg zou kunnen staan. Ook dan mag je dus nog steeds op je werk kolven of van je werk weg om je kindje te gaan voeden. Echter de tijd die je dan daarmee kwijt bent is niet meer declarabel als werktijd. Je 'werkt' dan gewoon een kwart minder, oftewel, krijgt een kwart minder uitbetaald.
Mijn leidinggevende is altijd vrij op vrijdag dus ik heb nog niks kunnen vragen. Ik weet dat ik t recht heb maar zit er vooral mee dat ik niet mijn collega's met een probleem op wil zadelen als ik weg ga en dat ik ook geen zin heb om heel hard te moeten werken in de uren dat ik er wel ben om alles rond te kunnen krijgen (8uren werk in 6 proppen zeg maar)
Ik heb in het begin op mijn werk gekolfd maar omdat mijn zoontje de fles weigerde als ik moest werken heb ik besloten gewoon naar huis te gaan om te voeden. Wat jij beschrijft zat mij ook een beetje dwars, ik werk zelf ook in de zorg en het is vaak onderbezet op de afdeling. Ik voelde me schuldig tegenover mijn collega's. Nader hand ben ik eens na gaan denken en vond dat mijn kind toch echt veeeeeel belangrijker is dan mijn werk en alles wat er omheen geregeld moest worden. Ik ben ong. een uurtje van huis en voor mij wordt er niemand anders in gezet. Lullig maar niet mijn probleem. Als mijn zoontje de fles zou nemen zou ik gewoon kolven hoor maar daar is dus geen sprake van en vind het eigenlijk wel fijn om hem even vast te houden en lekker te voeden. Doe waar je jezelf prettig bij voelt! Je hebt er recht op!
Het is trouwens wel maximaal 1/4 van je werktijd! Dus als jij genoeg tijd hebt aan een uurtje, 10 minuten naar je kindje toe reizen, ruim half uur voeden en weer 10 minuten terug, dan is het niet fair om daar 2 uur voor uit te trekken. Ik ging bijvoorbeeld 's ochtends, na de middagpauze en rond 15.00 kolven, zo'n 15 a 30 minuten. Dan was er niemand extra op de werkvloer om me te vervangen, maar dat moest dan maar zo.