Opleiding vroedkunde (verloskunde) in Turnhout?!

Discussie in 'De lounge' gestart door lovieyou, 3 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamvanRoos

28 nov 2010
    69
    0
    6
    NULL
    NULL
    Fijn dat je goed je antwoorden kwijt kon! Hoop dat de 4 weken niet oneindig duren voor je :)! In het zkh waar ik stage loop en werk, komen ook altijd studenten van uit Het Zuiden ;).

Succes met wachten en de verdere rondes!

2. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.047
    2.186
    113
    Brabant
    Is het zo dat je op 1 plek stage loopt, mamavanroos?

3. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier een ervaringsdeskundige:
    Ik heb de opleiding tot verloskundige gedaan in Turnhout, na mijn opleiding tot verpleegkundige (HBO-V). Het is een HBO opleiding (maar dat is het hier in NL ook).
    Je moet dus minimaal HAVO hebben gedaan en er zijn geen specifieke vakken vereist (al zou het misschien wel handig zijn..)
    Het is in Turnhout bij KHK de Kempen inderdaad.
    Ook is het (fulltime) een 3jarige opleiding met veel theorie en natuurlijk ook flink wat praktijk/ stages.
    Als je in NL woont is het wel raadzaam om je stages in NL proberen te regelen, want dan leer je ook werken volgens het NL systeem (is in België toch anders!).

Voor verdere vragen kun je me altijd pb-en... Ontzettend leuk dat je het overweegt, maar hou er rekening mee dat het een opleiding is waar veel van je tijd in gaat zitten!

4. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Nog even een aanvulling (nu heb ik alle reacties pas gelezen, haha):
    Het klopt inderdaad wel wat er gezegd wordt.. als je zelf een praktijk wil opzetten of je bij een wil aansluiten is het misschien toch raadzaam om voor de NL opleiding te gaan. Daar werd in ieder geval toendertijd weinig aandacht aan besteed in België... al gingen ze zich er 7 jaar geleden wel steeds meer op richten, maar het blijft een Belgische opleiding natuurlijk!
    Gezien mijn vooropleiding heb ik er 2,5 jaar over gedaan, had in 2 jaar gekund maar heb er zelf voor gekozen om een half jaar eerder te beginnen (halverwege het jaar instromen in het 1ste jaar waar ik nog wel vakken moest volgen, maar lang niet alles)

Ik heb persoonlijk er alles aan gedaan om al mijn stages in NL te lopen en dat is gelukt! Zo heb ik zowel in het ziekenhuis (2e lijn) als in praktijken (1ste lijn) stage gelopen.. Is inderdaad wel lastig om een plekje te vinden, maar als je doorzet en op tijd gaat bellen/ schrijven lukt het meestal wel.
    Op het moment werk ik al weer bijna 7 jaar in een ziekenhuis als klinisch verloskundige! Heb persoonlijk nooit problemen gehad met het vinden/ krijgen van een baan, maar heb dan ook wel alleen maar in de 2e lijn gezocht en dus gewerkt (= bewuste keuze).

Vanuit (regio) Eindhoven is het overigens echt goed te doen om op en neer te reizen, heb ik al die tijd ook gedaan. Er waren toen meerdere studenten uit (regio) Eindhoven en we konden altijd carpoolen!

Deel Deze Pagina