binnenkort begin ik aan een duale studie, 3/4 dagen werken en 1 dag naar school. Halverwege de zomer verwacht ik mijn eerste kindje. Ik heb al een planning gemaakt en als mijn zwangerschap redelijk normaal verloopt ga ik ervan uit dat ik het eerste half jaar voldoende kan afronden. Zijn er andere vrouwen die hier ook mee te maken hebben (gehad). Wat zijn jullie ervaringen en wat is belangrijk om rekening mee te houden?
Allereerst gefeliciteerd! Zojuist heb ik in een ander topic geschreven dat ik 32 uur werk en een post-HBO opleiding volg. Mijn laatste examen is een week voor de uitgerekende datum. Beetje vergelijkbaar dus: 4 dagen werken en studie. De belangrijkste vraag voor wat betreft je opleiding is eigenlijk: Krijg je ook verlof? Dat lijkt me wel! Ik zou aansturen op 6 weken verlof (van tevoren) dan kan je de studiedagen gewoon blijven volgen tot de bevalling. En dan loop je zo min mogelijk vertraging op. Succes in ieder geval!
Beste soepjurk, Zelf heb ik een positieve ervaring. Ik studeerde fulltime tot januari dit jaar. Ik ben nu 30 weken zwanger en merk dat ik het nu wel erg pittig zou vinden. Maar een maand geleden ging het nog. Zelfs leren voor tentamens en het maken van tentamens ging me goed af. En ook het maken van een scriptie. Als jij je goed voelt (en dat is meestal het 2e trimester zo) is er niet veel aan de hand. Behalve dat ik iets meer pauzetjes of even rust tussendoor nam. Veel succes! Je kan meer dan je denkt, zo lang je lichaam maar een beetje meewerkt.
@arnoe Bedankt! Ik krijg zeker verlof. De lessen lopen wel door. En was indd ook van plan om tijdens mijn verlof de lessen te blijven volgen. Zeker aangezien dit maar één keer per week is. Daarbij ben ik uitgerekend in de zomervakantie, dat geeft dus wat meer rust na te bevalling. Verder ga ik er vanuit nog wel alles te kunnen doen wat betreft studie, wat ik moeilijk vind is geen controle te hebben over hoe de zwangerschap gaat verlopen en of mijn lichaam dus meewerkt. Dit moet ik loslaten.
Ja da's altijd lastig. Wel goed getimed dat je precies in de zomervakantie gaat bevallen, dan hoef je tenminste niet direct weer naar college. Ik ben zelf afgestudeerd rond de geboorte van mijn oudste. Ik volgde toen een deeltijd Post-HBO-opleiding en moest alleen de scriptie nog. De laatste tentamens deed ik toen ik een maand of 3 zwanger was. De scriptie was nog wel even stressen om op tijd af te krijgen. Uiteindelijk heb ik hem woensdagmiddag om 5 uur aangetekend verzonden, de voglende ochtend begonnen de weeën. Dus net op tijd, haha. Ik moest mijn eindgesprek houden toen de baby 6 weken was, dat was gelijk mijn eerste uitje zonder hem. Wel spannend hoor, ik was er met mijn hoofd eigenlijk helemaal niet bij, zat nog helemaal op de roze wolk en met de geur van poep en Zwitsal in mijn neus en dan moet je je ineens weer bezig gaan houden met iets oninteressants als een eindscriptie Gelukkig geslaagd met een 8,5, dus blijkbaar wist ik het aardig te verbergen.