Hallo! Ik ben nu bijna 21 weken zwanger en al flink aangekomen. Mn buik is echt flink! Bij mn eerste duurde dat echt wel wat langer. Maar heb begrepen dat dat normaal is. Alleen vind ik dat ik tot nu toe teveel ben aangekomen. Begrijp me niet verkeerd aankomen hoort er bij dat weet ik maar met mn zoon zat ik al snel op de 16 kilo en ik ga nu zo hard dat ik bang ben richting de 20 te gaan en dat zie ik niet zitten. Ben normaal best petite en woog 53 toen ik zwanger werd. Inmiddels ga ik al richting de 61 kilo en ik ben pas halverwege! Toegegeven ik heb flink last/ last gehad van eetbuien. Maar vorige week was ik het zat en ben ik gaan opletten en gezonder gaan eten en ook minder. Er is dan wellicht een kans dat ik daardoor afval. Ik eet nu voornamelijk veel fruit en groente, en minder met brood/crackers en drink meer water. Dit kan toch geen kwaad voor mijn kindje?Wat is een 'normale'gewichtstoename'voor deze periode? Groetjes!
hoi prima om nu gezond te eten, dat is goed voor jou en de baby. Afvallen zul je er waarschijnlijk niet van, maar minder hard aankomen wel. Er is geen gemiddelde wat betreft aankomen in een bepaalde periode. Gemiddeld per zwangerschap 12-15 kilo, maar er zijn veel vrouwen die veel meer aankomen dan dat. Op zich niet heel erg, als je het er maar weer afkrijgt erna! Nu gaan lijnen is onverstandig, maar gezond eten en genoeg bewegen is wel belangrijk! De ene vrouw komt in het begin veel aan, de ander op het eind, en weer een ander de hele zwangerschap. Zorg wel dat je genoeg brood eet, daar zitten ook vezels en vitaminen in die je nodig hebt, het is vaak het beleg dat vet en calorieën bevat. En minder snoep/koek/chocola/chips helpt ook! Mirjam