Hallo, Ik ben afgelopen vrijdag voor een 4D echo geweest en dacht dat het heel leuk zou worden. Het tegenovergestelde bleek echter waar te zijn toen de echoscopiste me vertelde dat ze de baby wel heel erg klein vond. Ik was op dat moment nl 30, 5 zwanger maar werd na de metingen geschat op rond de 26 weken. Ik moest dan die dag ook meteen naar het ziekenhuis en daar hebben ze van alles onderzocht. Voor zover ze konden zien waren alle orgaantjes in orde, navelstreng en plancenta doen het vooralsnog prima en het vruchtwater was op zich wel genoeg, al hadden ze misschien liever iets meer gezien. Heb ondertussen ook al 2 hartfilmpjes gehad en dat zag er volgens hen perfect uit. Ben nu overgedragen aan de gyn en moet deze week om de dag terug zodat ze kunnen zien of de baby nog wel groeit. Ze hebben me ook totale rust opgelegd. Die week daarvoor was ik nog bij mijn vk en zij vond juist dat de baby zo mooi aan het groeien was en het kon allemaal niet beter dus hier ben ik nu zo van geschrokken en kan eigenlijk aan niets anders meer denken (wat natuurlijk een hoop stress met zich meebrengt en dat is dan ook weer niet goed). Heb ook al op internet gezocht naar informatie over wat het zou kunnen zijn. Het schijnt op zich wel wat vaker voor te komen dat baby's een groeiachterstand hebben en iedereen zegt dat het allemaal wel goed komt maar toch ben ik er niet echt gerust op. Mijn vraag is dan ook..hoe erg is een groeiachterstand van bijna 5 weken als verder alles prima in orde is met de baby? Klinkt misschien heel dramatisch, zo voel ik het eenmaal, maar zie mezelf al een hele begrafenis regelen omdat ze het misschien niet gaat redden Alvast bedankt! Liefs Jessy
Hoi Jessy, zo moet je niet denken hoor, want er zijn heel veel kindjes die worden geboren, maar wat kleiner zijn als dat je mag verwachten voor de termijn. Als de orgaantjes etc het allemaal goed doen, het hartfilmpje is mooi en er zit nog een stijgende lijn in de groei van de kleine, dan is hij het beste af bij jou in je buik. Lekker rustig aan doen en je kindje laten groeien. Die heeft alle energie nodig en die kun jij hem geven. Nu je rust moet houden kun je er ook juist een hele mooie tijd van maken, door contact te maken met je kindje, lekker muziek te luisteren, te fantaseren over hoe ie eruit ziet etc. Zo buig je hopelijk je negatieve gevoel (wat niet raar is hoor) om naar het positieve ervan. Je kleintje wordt goed in de gaten gehouden en bij twijfel zullen ze het kindje laten komen. Kinderen die bij geboorte aan de kleine kant zijn kunnen wel in een couveuse komen om lekker aan te sterken, soms wat last hebben met de voeding of eerder een bacterie of een virus oplopen in de dagen na de bevalling, maar daarom wordt ie dan extra goed in de gaten gehouden, zodat ze er op tijd bij zijn. Maar die kleintjes zijn vaak tijgers hoor. Dus niet teveel doem denken, rustig aan doen en je kleintje bijkletsen over wat er allemaal gebeurt. Groetjes Brigitte