De mens is een kuddevolk. Als twee mensen al sussend of nuancerend reageren, zullen meer dit doen. Het is ook de kracht van sociale controle. Klopt. En je moet ook weten dat op de meeste forums van deze afmeting de moderators véél strenger zijn. Er komen eerder slotjes en mensen worden véél eerder geband. Ik ben blij dat jij zo zelfverzekerd bent, dat je dat kunt zeggen. Velen zijn dit echter niet en hoe onzekerder je bent, hoe makkelijker je je dingen persoonlijk aantrekt. Daarnaast zijn er helaas wel eens reacties die zo direct zijn, dat je je ze haast NIET niet persoonlijk aan kunt trekken.
Ik denk niet dat dit te voorkomen is. Iedereen is anders en denkt anders. En op een forum kan je toch af en toe lekker discussieren, zou saai zijn als iedereen dezelfde mening heeft. Dat het er soms hard aan toe gaat, tja denk niet dat je dit door "regels" kan veranderen. En wat denk je van al die hormonen hier
Wordt hier veel gebruik van gemaakt? Want het is natuurlijk de ideale oplossing hiervoor, mits mensen er gebruik van maken. Met natuurlijk ook als nadeel dat je dan moet wachten tot een mod online komt en tijd heeft om dit op te pakken.
Lady, niet iedereen kan je aardig vinden. En so what wat ze over je zeggen? Zoals ik al zeg, voor de een ben je lief, voor de ander een trut! Denk dat jij vast ook wel niet iedereen even aardig vind? Of wel? Daar maakt geen kip zich druk om! In het echte leven, als mijn vriendinnen zeggen. Josje, dit is een beetje jammer van je! Dan heb ik een reden om eens in de spiegel te kijken. maar niet over een forum, waar we ruzie maken om een paar potten en pannen?!
Ik merk dat het vaak uit de hand loopt als discussie gaan om dingen waar mensen een bijna fundamentele onveranderbare mening over hebben (bijv. abortus, alcohol/roken als je zwanger bent, etc). Het lukt dan bijna niet meer om de argumenten van de ander te zien. Ik vind het ook wel moeilijk om iets te verzinnen waardoor mensen realiseren dat een topic uit de hand loopt. We zouden een stopwoordje kunnen verzinnen wat je kunt roepen in een discussie waardoor mensen even nadenken... (om het te promoten zouden mensen het in een handtekening kunnen zetten. Bijv: "Als een discussie te heftig wordt, roep ik: ANANAS" ). Nou goed, ik denk nog niet zo helder Ik heb ook het idee dat mensen het soms gewoon leuk vinden om lekker ongenuanceerd te reageren, denk dat daar weinig tegen te doen is.
Des te meer een reden om als deelnemer aan de discussie in de gaten te houden of het niet de verkeerde kant op gaat en er iets aan te doen.
Ik zou het iets anders brengen. De gesprekken worden vaak het felst wanneer er kritiek wordt geleverd op een ander. Zo van: jij ROOKT en dat MAG NIET! SLECHTE moeder!.. nou ja, je snapt me wel En ja, dat zijn idd juist vaak die onderwerpen die gevoelig liggen omdat iedereen z'n mening al klaar heeft. Mensen reageren vooral fel wanneer ze zich aangevallen voelen, en zijn dan ook niet meer in staat om objectief te reageren, maar reageren vooral om zichzelf goed te praten, of de ander neer te halen door boosheid.
Tja als je "sorry hoor" al als aanvallend opvat . Ik denk dat je er gewoon niks aan kan veranderen en iedereen zijn eigen grenzen moet bewaken. Je zult altijd mensen houden die te ver gaan, daar kun je ook niks aan veranderen.
Was een voorbeeldje Eigenlijk het enige waar mijn verkouden hersenen op konden komen (opvallend woord, heeft geen waardeoordeel etc) ... haha...
Rosao, dan ben je nog druk. Dan zit er weer iemand te zeuren waarom je ananas hebt geroepen, en ziet degene er weer het kwaad weer niet van in?! ananas... mag peer ook?
Hahaha, dat weet ik en ik maak me er ook helemaal niet druk om. Ik vind het alleen erg jammer wanneer iemand een topic opent waarin hij of zij hulp vraagt en het mondt uit in een ruzie met aan de ene kant TS en eventueel nog wat medestanders en aan de andere kant mensen die de keuzes van TS veroordelen, waar TS niets meer aan heeft. Dit is maar een voorbeeld van een topic dat de verkeerde kant op gaat, maar dit soort dingen komen vaak voor.
Op mij komt dit dus over als: ik heb juist zin in discussie en probeer iedereen zover te krijgen om hierin mee te gaan. Als je wil dat het stopt, moet je de anoniemiteit weg halen, dat helpt waarschijnlijk al voor de helft. Niet reageren is het enige wat helpt, geen aandacht schenken aan mensen die negatieve aandacht vragen.
Er lijken toch genoeg medeforummers te wezen, die een oplossing willen vinden hiervoor. Gezien het aantal meelezers Maar als ik heel eerlijk ben........... ben ik een stuk minder gaan reageren op het forum de laatste maanden. Juist door de discussies,ik lees...maar reageer nog zelden. Het zou leuk wezen als er iets uit dit topic zou komen. Maar of het gaat lukken??Ik hoop het,ik hoop het echt groetjes diana
Een discussie is niet te voorkomen en waarom zouden we ook, dat maakt het vaak juist interessant, wel voor mij tenminste, ik houd er wel van om ook eens dingen vanuit een ander standpunt te bekijken. Waar ik persoonlijk moeite mee heb is het gekat maar vooral het gescheld op elkaar. Iemand een bitch of een trut of een zeikwijf noemen heeft niets meer met een discussie te maken of volwassen gedrag. Dat helpt juist een goede discussie om zeep. Volkomen onnodig.
Je wilt mensen toch overtuigen van jou mening? tja, of we nu ananas, peer of vliegtuig gaan roepen wanneer het te ver gaat.. daar haal je niets mee uit. Het gaat nu eenmaal soms niet over rozen. Ik denk dat dit topic overbodig is, vooral omdat iedereen een andere mening deelt. (gelukkig maar)
Het is ook vrouweigen om er een eigen draai aan te geven. Negen van de tien keer gaat het niet meer over het specifieke onderwerp.
Dat klopt, maar ik zie het helaas ook vaak bij heel andere topics. De abortus/roken/borstvoeding(!)/etc topics worden al nauwlettend in de gaten gehouden door de mods. Vinden jullie het trouwens niet vreemd dat bepaalde onderwerpen hier niet besproken mogen worden (politiek en religie) en op andere forums wel? Begrijp me niet verkeerd, ik ben het hiermee eens en wel omdat de mentaliteit hier op het forum dusdanig slecht is, dat het gewoon niet mogelijk is om zulke topics in goede banen te laten verlopen. Dáár zit echt een groot verschil met andere fora. Ik vind dat een goed idee. Maar dan herkenbaarder (net als in Amerika "red flag" en "yellow flag" bij ongewenste intimiteiten, zouden we rode kaart gele kaart kunnen doen) en dan moeten we ook eerst een soort awareness creëren. Bijvoorbeeld een topic hierover in ieder onderdeel. Met bepaalde afkortingen is dat ook zo. Nieuwelingen op forums weten ook niet wat "TS" betekent. Maar ze zien het zo vaak... En als ze het snappen, gaan ze het ook gebruiken... Ik denk dat alleen zo'n term roepen ook wel goed is. Dat is een signaal dat je ziet dat het niet lekker loopt, ZONDER specifiek een schuldige aan te wijzen. Klopt. Maar ik vraag me af hoe die mensen zelf reageren als ze na hun reacties steeds "gele kaart" zien staan en niemand gaat er meer inhoudelijk op in
Hier word ik blij van Dank je Diana! Exact wat ik bedoel! En als we hier nou eens iets voor konden bedenken.