Hallo, Even een vraagje aan mensen die 'verstand hebben' van de Pax-Ikea-garderobekast. Wij willen er nog een aanschaffen, maar ik zit even met de indeling van de kast. Wat is nou een handige indeling..? En ja, dan moet ik dus ook weten wat ik er in wel hebben. En daar ben ik nog niet helemaal uit. Nu eerst denk ik aan mappen en beddengoed e.d. Maar misschien t.z.t. ook kleding. Mijn vraag: als ik nu in eerste instantie besluit om in overdwars gewoon planken te leggen. En als ik later over een paar jaar bedenk dat ik toch een hanggedeelte voor kleding wil, kan ik dat dan nog makkelijk veranderen? Of zit ik dan voor altijd aan die planken vast? Groetjes, Hanna
Dat kun je "gewoon" veranderen. Wel ff andere dingen kopen. Wij hebben 2 keer een meter en 2 keer een halve meter. Ik ben zelf ooit begonnen met die 2 halve. Ondertussen een man en heel veel zooi verder dus meer ruimte nodig. Bepaalde dingen eruit gehaald en bepaalde dingen toegevoegd. Hier is 1 meter verdeeld met twee stangen voor hangende kleding. De andere meter heeft onder en boven een mand voor beddengoed en de rest planken. De ene halve meter heeft 3 planken, een sieraden la en 3 bakken. De andere halve meter heeft 5 planken en onderin een wasmand. Ik hou van pax. Geweldige dingen
Je maakt gewoon gebruik van voorgeboorde gaten voor al je indelingen. Die zitten over de hele kast en dus kun je altijd alles weer aanpassen als je een andere indeling wil. Ik heb de indeling al 3x aangepast haha. Je enige beperking voor je indeling is natuurlijk de grootte van je kast.
Bedankt voor je reactie! Wij hebben hier idd. ook al een Pax-kast staan, twee halve meters tegenelkaar aan. En eentje daarvan allemaal planken en de andere helft een klein hanggedeelte. Het nadeel van deze halve meterkast vind ik dat ik altijd ruimte overhoud aan de zijkant van de stapel opgestapelde kleding die in die vakken op de planken ligt. Dus wil ik nu een kast met planken van een meter breed. Maar goed, je kunt ze dus wel wat wijzigen later! Fijn!
De kast is over de hele hoogte voorzien van gaatjes voor plankendragers of schroeven (voor manden of ophangrail), dus je kunt daar behoorlijk flexibel mee zijn. En het ziet er ook niet naar uit dat Ikea het pax systeem binnenkort uit de collectie zal gooien, dus verander naar hartenlust
Bedankt! Hoef ik nu iig. niet te stressen dat de indeling perfect moet zijn. Dat is namelijk lastig als ik nog niet precies weet wat ik er in ga doen... Of meer van onze eigen kleding, of toch gewoon 'plat' beddengoed en fotoboeken/mappen e.d.
De planken van de pax kast zijn echt gemaakt voor licht gewicht spul en als je bijvoorbeeld 1 plank vol zet met mappen dan zal deze een beetje gaan doorbuigen. Of je moet de mappen alleen op de bodem zetten en niet op de legplanken, of op alle planken de mappen verdeeld ipv alles bij elkaar. Zou daar wel rekening mee houden dus als je voor de pax wil gaan.
Ik zie hier allemaal reacties dat dat geen enkel probleem is. Dat klopt niet helemaal. Ikea veranderd ook wel eens wat aan de meubels die ze standaard in het assortiment hebben. Zelf heb ik pax kasten gekocht en wilde een aantal jaar later de deuren vervangen. Dat zou toen geen probleem zijn, maar dat was het dus wel. De scharnieren pasten niet in de gaten van de oude scharnieren en ook de hoogte van de scharnieren was veranderd. Omdat ik handig ben heb ik het uitendelijk wel voor elkaar gekregen.
Ja je kunt veranderen inderdaad. Wij wisten van tevoren ook niet goed wat het handigste zou zijn qua indeling. Bij mijn man hadden we hanggedeelte wat toch niet zo handig bleek te zijn. Heb toen die stang uit de kast gehaald en een plank in het midden gedaan. Kon prima.
Ik heb links enkele kast met allemaal planken en drie laden. In t midden een dubbele kast met hang, eronder een plank en twee laden plus schoenenlade en rechts weer een enkele kast met planken en drie laden.
Eens,ik heb geen goede ervaring met pax,na een klein jaar waren de planken doorgebogen terwijl er alleen kleding oplag,niet te zwaar.Een verhuizing kunnen ze niet aan dan is de kast niet meer goed in elkaar te zetten.De stelpoten draai je snel kapot. Voor mij nooit meer dus.