Hallo allemaal! Ik ben er weer, dit keer met een heel andere vraag . Mede dankzij jullie tips hebben wij ons huis verkocht, enorm tof! Inmiddels zijn de 3 dagen bedenktijd van de koper z.g.a. voorbij, en hebben we zelfs een ander huis gekocht. Oftewel, alles gaat zeer voorspoedig en we hebben een hele fijne week achter de rug. Het verhaal is als volgt: onze woning moeten wij per 7 november verlaten. Degene die het heeft gekocht heeft tot 21 september om akkoord te gaan met een hypotheekaanbod, waar we overigens geen problemen in voorzien. Aangezien ons bod op een woning is geaccepteerd, zullen we deze week het voorlopige koopcontract ontvangen en een afspraak maken om te tekenen. So far, so good. We hebben het huis gekocht van een dame op leeftijd, en uiteraard wil zij de garantie dat wij de financiering voor het huis rond zullen krijgen. Op 21 september weten wij (waarschijnlijk) zeker dat de financiering voor ons huidige huis rond is, en kunnen wij dus een hypotheekofferte gaan accepteren (waarvoor uiteraard nu alle mogelijkheden al bekeken worden door de hypotheekadviseur). Oftewel, mocht op 21 september alles in orde blijken voor onze koper en onszelf, hebben wij alles al op orde en kunnen we de hypotheekaanvraag gaan indienen. Voor het gemak gaan we uit van 1 oktober, ongeveer. En dan komt het probleem: uiteraard krijgt de verkoopster daarna nog drie maanden tot de passeerdatum. Als we uitgaan van ongeveer 1 oktober, komt dat neer op 2 januari volgend jaar. Uiteraard hebben wij bij het bieden om een eerdere opleverdatum gevraagd, maar we hadden nog niet bedacht dat zij uiteraard wil afwachten tot wij de zekerheid van financiering hebben. En het huis is te fantastisch om te laten schieten om die reden In het kort: 7 november moeten wij ons huis uit, en we kunnen naar verwachting pas in het nieuwe jaar het volgende huis in. Ik heb gezocht naar tijdelijke verhuur, maar dat is om te beginnen schreeuwend duur en daarnaast, zeker wanneer op basis van de Leegstandswet, vrijwel altijd voor minimaal 6 maanden. Naar opties als een vakantiepark/natuurhuisje zijn we ook aan het kijken. Het probleem dat we hiermee ondervinden is dat je je niet kunt inschrijven bij de gemeente wanneer het recreatiewoningen betreft. Om nou twee maanden 'officieel' dakloos te zijn met twee kinderen (en dus geen recht te hebben op bijvoorbeeld zorgverzekering, etc., mócht het al lukken want gemeenten zijn er sowieso al niet toe bereid) vinden we ook geen aantrekkelijk idee. Een andere mogelijkheid zou zijn om bij mijn ouders te gaan inwonen. Dit is echter ook geen optie, aangezien zij een zeer groot deel aan inkomen zouden kwijtraken gedurende die periode (dit is een ingewikkeld verhaal, maar het komt er op neer dat dit voor geen van de partijen wenselijk is). Verder kennen we geen mensen die voldoende ruimte hebben om een gezin met vier leden in huis te nemen, helaas. Mijn vraag aan jullie is; hoe doet men dat in hemelsnaam? Waar kun je verblijven tussen twee woningen in, zonder nergens ingeschreven te staan bij de gemeente? Ik hoop dat jullie wat goede tips voor me hebben! ps. sorry voor het onduidelijke verhaal, er gebeurt zoveel en er moet zoveel geregeld worden dat ik het soms zelf ook niet meer snap
Even een kleine aanvulling nog op mijn bericht. Mochten wij eerder de informatie binnenkrijgen dat de koper van ons huis de financiering rond heeft, zal onze aanvraag eerder in gang gezet worden en gaan de drie maanden van de verkoopster van ons toekomstige huis dus ook eerder in. Om het even helder neer te zetten: Bijv. 1 oktober akkoord hypotheekaanvraag + 3 maanden = 1 januari overdracht Bijv. 15 september akkoord hypotheekaanvraag + 3 maanden = 15 december overdracht Hopelijk is zo iets duidelijker wat ik bedoel hoe dan ook zullen we tussendoor iets moeten huren. Voor de GBA maakt het natuurlijk niet uit of dat twee weken is of drie maanden, ingeschreven moeten we toch wel staan. Voor ons zou het wel een stuk prettiger zijn
Mijn ouders hadden dit vroeger ook. Wij hebben toen een halfjaar in een bungalow gewoond. Misschien even aan de makelaar vragen om tips?
Dankjewel voor je reactie! De makelaars vallen terug op woningen in hun bestand die gebruik maken van de Leegstandswet. De hypotheekadviseur adviseerde afgelopen zaterdag om eerst een huis te kopen en dan pas te verkopen. Voor de goede orde: vrijdag werd ons bod geaccepteerd. Of ik het nou zo'n bijster slim advies vind in deze tijden is dan ook weer een ander verhaal. In ieder geval hebben we aan beide dus weinig gehad een bungalow zie ik helaas dus ook niet lukken, vanwege het feit dat je er niet in de gemeente kan worden ingeschreven. Maar wel bedankt!
Waarom krijgt de verkoper uiteraard 3 maanden de tijd om uit de woning te gaan? Je kunt toch overeenkomen dat je er eerder in gaat en zij er eerder uit.
Wij hebben dit bij het uitbrengen van ons bod uiteraard in de voorwaarden opgenomen. Echter wilde zij alleen ons bod accepteren wanneer we de gemiddelde 3 maanden zouden laten ingaan op het moment dat er zekerheid is wat betreft financiering. Aangezien wij dit pas rond 1 oktober echt hebben (in verband met de financiering van de koper van ons huidige huis), wilde zij dit als voorwaarde. Omdat wij het huis echt heel graag willen, zijn we hiermee akkoord gegaan. We zijn er van overtuigd dat er oplossingen zijn, overal is wel iets op te bedenken maar wat... Overigens hebben we te maken met een dame van 70+, die zal gaan verhuizen naar een heel ander deel van het land. Ze moet op zoek naar seniorenwoningen die voor haar beschikbaar zullen komen/zijn.
Of kijken dat je nog iets langer op jullie adres ingeschreven kunt blijven of op het adres van je nieuwe woning alvast ingeschreven kunt worden?
Volgens mij kan je wel bij je ouders tijdelijk en dan inschrijven bij de gemeente als briefadres dan kost het je ouders geen beperking op de toeslagen ed.
@Syane, bedankt voor je reacties in de eerste instantie hadden wij zes maanden tot de opleverdatum, puur om dit soort gehannes te voorkomen. De makelaar heeft dat bij haar bezichtiging gemeld en later nog een keer, en daarmee ging ze akkoord. Nadat ze haar hypotheekadviseur had geraadpleegd, belde ze echter onze makelaar op dat ze liever 3 maanden aanhield omdat het haar anders (veel) geld zou gaan kosten. We moesten daar dus wel mee akkoord gaan om onze (zo gewilde) koper niet kwijt te raken. Ik denk niet dat zowel koper als verkoper er op zitten te wachten dat wij ons bij hun inschrijven terwijl zij (nog) de eigenaar zijn, haha @McDsee, dankjewel voor je reactie we hebben ook gekeken naar brief-/postadressen, inderdaad. Hiermee ben je echter nergens ingeschreven in de Gemeentelijke Basisadministratie, wat gevolgen heeft voor o.a. zorgverzekeringen, AOW, etc. Het blijkt (volgens internet) ook zo goed als onmogelijk je uit te schrijven uit de gemeente zonder je ergens in te schrijven. Toch bedankt voor je reactie!
Oh jeetje ja wij komen volgende maand in dezelfde situatie te zitten en dacht dat dit de oplossing was. Oeps.
Je kunt inderdaad een tijdelijk postadres regelen, bijv. bij je ouders. Die moeten dan wel een schriftelijke verklaring afgeven dat zij daarmee akkoord gaan en ook zelf zul je een verklaring moeten geven waarom je zo'n tijdelijk adres nodig hebt en voor welke periode het precies is. (Even informeren bij de gemeente). Dit heeft geen gevolgen voor toeslagen en andere fiscale dingen en zorgt ervoor dat tijdelijk in een bungalow oid prima kan. Wij gaan komend najaar een zelfde situatie tegemoet 😉
Waar vind je die info dan? Want ik heb ook behoorlijk zitten googlen maar ben dit nog niet eerder tegengekomen?
@Esvre, Ik heb gezocht op bijvoorbeeld 'uitschrijven gemeente', dan ben je verplicht gelijk een nieuw adres aan te geven. Dat was ook zo toen ik van mijn ouders op mezelf ging, toen ik naar Rozenburg verhuisde, etc. Wanneer je zoekt op bijvoorbeeld 'gevolgen uitschrijven GBA' kom je verschillende sites tegen, zoals deze: https://www.johoinsurances.nl/aandachtspunten/uitschrijven-gemeente Lastig allemaal
Ik zou morgen eens bellen naar de gemeente. Er zijn vast meer mensen in deze situatie. Misschien hebben ze tips.
Kijk eens bij woningbouwverenigingen. Die hebben regelmatig woningen die direct te huren zijn ( tenminste hier in het noorden). Of op marktplaats, funda en andere sites ( googelen). Misschien kom je op deze wijze iets tegen. En idd even langs te gemeente om erachter te komen hoe het nu precies zit met een post/brief adres.
In de link staat meer informatie over een briefadres https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-briefadres-krijgen-als-ik-geen-vast-woonadres-heb
@TmvD en Beitsche, ik zal inderdaad de gemeente maar eens gaan vragen hoe het zit allemaal. Over dat brief-/postadres is denk ik wel voldoende duidelijk, in ieder geval dat je dan (zolang je niet elders echt staat ingeschreven) geen aanspraak meer hebt op bijvoorbeeld zorgverzekering, kinderbijslag, en ga zo maar door. Zoals er ook bij staat; 'Een briefadres is alleen een administratief adres, u woont hier niet.' Wat me net ook te binnen schiet... Wat gebeurt er met je (vers aangevraagde) hypotheek? Ik denk niet dat de GBA of BRP er aan mee gaat werken je uit te schrijven uit je land, ook niet tijdelijk, wanneer je een hypotheek hebt lopen. Ik denk dus echt dat dat helaas geen optie is. Via woningbouw, dat heb ik nog niet bekeken. Ik weet wel dat je daar bij ingeschreven moet staan, en dat staan we niet. De huizen die via Marktplaats, Funda en alle sites die tevoorschijn komen wanneer je googelt op iets als 'tijdelijke woning huren' of 'overbruggingsverhuur' vrijwel allemaal recreatiewoningen zijn (waar je dus niet kunt inschrijven) of op basis van de Leegstandswet (en dus minimaal 6 maanden). Ongelooflijk lastig allemaal! Pff.. Ik ga in ieder geval morgen bellen met de gemeente, kijken wat zij mij kunnen vertellen!
Hmm... Heb ik het nou helemaal verkeerd begrepen en ben je dus wél ingeschreven bij de GBA in het geval van een briefadres? Ik vind het zoveel onduidelijke informatie, m'n hoofd tolt Ik ga het morgen uitzoeken via de gemeente, bedankt allemaal en een fijne avond
Wij hadden het zelfde probleem, en zijn uiteindelijk bij mijn schoonouders beland. ZOu je overigens niet een adres kunnen gebruiken om ingeschreven te staan en ergens anders wonen? Of is dit echt niet mogelijk? Maar wat ik niet snap; je hebt het nu over een overbruggingperiode van 6 maanden. Waarom zo lang, je hebt het huis al gekocht? Ons appartement is verkocht begin JUN of misschien zelfs eind MEI. In JUL hebben onze nieuwe woning gekocht. VOrige week dinsdag hebben we de sleutel gekregen, terwijl de sleutel overdracht van ons appartement pas de woensdag ervoor was. De sleuteloverdracht gaat niet door wanneer je niet vrij bent van je oude hypotheek. En waarom nog 3 maanden wachten tot na het accepteren van de hypotheekofferte?