Weer wat geleerd! Ik ken 1 jongens Isa van 9 jaar, maar die heeft idd een Arabische achtergrond. Onlangs nog een jongens Isa leren kennen van een jaar of 5, daar weet ik de achtergrond niet van, maar het jongetje zelf was hoog blond. Isa als jongensnaam begint hier iig al te wennen
Yasteney uitgesproken als jas-tuh-nie. Geen idee waar de klemtoon ligt maar ik vind het verschrikkelijk
Ik heb bij een Kizzy in de klas gezeten. Het blijft in mijn ogen nog altijd een bijzondere naam, maar bij haar 'past' ie echt wel zeg maar. Raven- Joy had al beter gestaan. Sensy klinkt als een afkorting voor Sense and sensibility Destiny maar dan net even anders
Of Ali... Mijn man vindt het nog steeds heel grappig dat mijn oudtante zo heet. En Yohanna voor een jongen (christelijke Arabische versie van Johannes- moslims zeggen Yahya). Idd voor ons is Isa gewoon een jongensnaam, al wordt het wel wat anders uitgesproken dan de Nederlandse Isa.
Ik ken een blonde Isa (jongetje) met een Bosnisch-Islamitische achtergrond. Ik moest er ook even aan wennen, maar nu weet ik niet beter en kijk ik soms zelfs even op bij Isa voor een meisje, die hebben we namelijk niet in onze directe omgeving.
Gek is dat he, hoe dat je kan beïnvloeden. Ik kende ook heel lang maar één Loïs: een man. Voor mij was het dus een mannennaam. Toen ik eerste vrouwelijke Loïs tegenkwam, was ik zo verbaasd! Dacht echt dat het niet klopte. Heb er heel lang aan moeten wennen als vrouwennaam, en nu denk ik... Waarom hebben die mensen hun zoon in vredesnaam Loïs genoemd? (Overigens komt de naam Loïs uit de Bijbel, en daar waren ze door geïnspireerd. Ze wisten dus prima dat het een vrouwennaam was)
Blonde moslims bestaan ook gewoon hè Mijn halve schoonfamilie is blond/blauwe ogen/lichte huid (etc) en dat zijn zelfs Arabieren.
De broer van Nev Schulman, de presentator van Catfish, heet ook Ariël. Behalve dat ik aan het wasmiddel denk, denk ik nog altijd aan Ariël de kleine zeemeermin. Voor mij dus echt een meisjesnaam. Evenals Lot en Elisa. Noah is de enige van dit rijtje die ik zie als jongensnaam. Noa daarentegen als meisjesnaam.
Komt omdat dit cultureel nu zo is. Maar van oudsher zijn dit toch echt jongensnamen. Maar nee, ik zou jongens een van deze namen ook niet geven.
Ik hoor in mijn hoofd een gezette moeder met panterlegging en blond haar met flinke uitgroei haar kind al hard roepen in de speeltuin of ze een “IJssie” wil ipv even naar haar toe te lopen.
Zo'n broer-zus-combisetje ken ik ook (qua ene naam met de J en de andere met Dj, maar het wel beiden met de Dj uitspreken.. ). Lekker volkse namen wel