Opmerkelijk niet maar enigsinds mooi, kwam deze op een opdracht van een franse klant tegen: Gwenaëlle (@hummeltje jij bent gek op Franse namen toch?) Opmerkelijk even in verband met herkenbaarheid: N.ay-J.ealy (naai-djeelie)
Gwen is een Keltische naam (Bretons was Keltisch dacht ik?) dus ik vermoed een verfransing van die naam.
Ja dat ben ik Gwen klinkt mij niet frans in de oren. De rest wel. Ik denk zelf dat dit een combinatie van twee of meerdere namen is? Grappige is dat Anaëlle/ Enaël op m'n eigen lijst staat (niet dat die het ooit gaan worden, maar staan op mn lijst met de wat meer bijzondere franse/fransklinkende namen). Die N-J naam heb ik dacht ik zelf ooit eens geplaatst hier? Komt me vaag bekend voor iig. Edit: kennelijk niet eerder geplaatst. Misschien dat ik m tegen ben gekomen op FB. Daar duik je soms ook pareltjes op... Oh echt? Ik vind de rest juist bretons over komen. Gwen klinkt weer heel engels in mijn oren.
Proost! Daar mag op gedronken worden (hi ha ho). Ouders waren vast aan de drank. Dat soort (geen beste) associaties..
Hahahaha ja duhhh! Nu ik de naam opnieuw voor me zie, zie ik er ook wel een vrouwelijke-net-even-iets-anders-versie van Gargamel voor me
Oorsprong is geloof ik Gwyn, wellicht klinkt dat al iets Keltischer? Dus inderdaad vermoed ik ook een combinatie met een andere naam/andere namen
Skarphedyn. Ik weet niet hoe je het uitspreekt, maar zou zelf zoiets als skar-fe-din zeggen. Was een Ijslander. Op papier vind ik de naam wel heel mooi iig. Hoor alleen wel steeds 'scarf' (sjaal) erin.
Gwen en Gwyn zijn varianten van dezelfde klank en het betekent 'wit/helder', idd Welsh (een van de Keltische talen). Bekende naam ermee is Gwendolyn. Wat ik nu kan vinden heeft Breton (ook een Keltische taal) inderdaad ook het woord 'gwenn' en dat betekent hetzelfde Een Bretonse naam hiermee is bijv Gwenneg - een mannennaam. Die betekent schijnbaar 'witje' hihi (wit + verkleinvorm, vergelijkbaar in Nederlands zou Klaartje zijn, maar dan voor een vrouw natuurlijk).
Sorry weer name nerd van mij hihi. Ik vind etymologie zo leuk: waar komen namen nu eigenlijk vandaan.
Ik vind de uitleg achter een naam ook altijd erg leuk om te lezen. Bedankt daarvoor Ik vind Gwen overigens echt prachtig en niet in dit topic thuishoren