Zo lees ik het ook hoor Child. Ze refereert met haar 'dik worden' denk ik naar jouw wensen om te minderen met suiker in de thee. Zoals dat ze zou zeggen dat mama het niet wil hebben al die scheppen suiker. Kan ze het maar beter op haar manier zeggen toch? Ik denk wel dat het bij jou gevoeliger ligt. Maar ik zou mij er niet heel druk om maken.
Ik denk dat TS bedoeld dat ze niet tegen het kind zelf hoeven te zeggen dat dat de reden is dat hij niet veel suiker mag hebben omdat ze niet willen dat ie op die leeftijd al bezig is met dik/dun zijn?
Ik denk dat je teveel achter het woord 'dik' zoekt. Hoevaak zeggen we wel niet tegen onszelf. "Nou nog eentje anders kan m'n broek niet meer dicht". Dat is om onszelf over te halen tot het stoppen ... anders worden we dik. En ik vind dat niet erg. Misschien vind ik dat juist wel goed. Hij leert dat 1 schepje voldoende is, zo is het lekker zoet, maar niet teveel zoet want anders wordt je dik. En hoeveel hij daarvan begrijpt als 3,5 jarige.. ach, dat maakt niet uit. Uiteindelijk legt hij de link wel denk ik.
Nou dan heb ik een simpele oplossing voor TS: zeg op vriendelijke toon tegen je schoonmoeder dat je het niet zo'n prettig gevoel geeft dat ze zegt dat je van suiker dik wordt, maar dat je liever hebt dat ze zegt dat hij maar 1 schepje mag hebben omdat suiker slecht voor de tanden is.....Heeft waarschijnlijk meer effect dan hier op zp een topic over te openen. Ik denk dat oma ook hier vast wel mee akkoord gaat, aangezien ze op verzoek al minder suiker is gaan aanbieden. Of denk ik nu gewoon te simpel
Ik vind dat jij gelijk hebt ts. Je mag gerust zeggen dat suiker niet gezond is...is ook zo. Maar dik ervan worden vind ik niet juist om te zeggen tegen kinderen. Kinderen moeten zich nog niet druk hoeven maken om dik zijn. Sowieso is het onzin...niet iedereen wordt van suiker dik.
Zelf zou ik het anders brengen, ook wensen dat opa en oma dit doen. Namelijk het ongezonde ervan benadrukken, want dat klopt ook wel. Ik vind het juist essentieel dat kinderen vanaf jongs af aan leren hoe met eten om te gaan op een verantwoorde manier. Dik zijn associëren met iets naars houd ik persoonlijk niet van, omdat ik niet wil dat mijn kind anders naar dikke mensen gaat kijken. Dus ik richt mij zelf liever puur op het ongezonde karakter van suiker (slecht voor de tanden inderdaad). En dan vooral zelf het goede voorbeeld geven natuurlijk. De heftigheid die de reactie bij jou, TS, heeft teweeg gebracht is denk ik wel door jouw persoonlijke strijd met gewicht. Je kunt je kind echt wel bijbrengen wat wel of niet gezond is, zonder je kind een eetprobleem aan te praten.
Het is gewoon een soort van uitdrukking, van suiker word je dik, en uiteindelijk is dat natuurlijk ook zo. Maar van 1 extra lepeltje in de thee word je uiteraard niet dik. Maar neem het niet te zwaar op, ik denk namelijk echt niet dat je schoonmoeder het zo zwaar bedoelt.
Mijn dochter weet dit ook hoor. Wij hebben het er regelmatig over. Wij bespreken veel dingen thuis en dit hoort er ook bij. Is niet nodig om veel zoetigheid te drinken. Heel af en toe mag het wel. Net zoals een snoepje, maar met mate. Wanneer dit normaal is voor ze en ze weten hoe ze hier mee om moeten gaan scheelt dit weer voor later. Dan weten ze niet beter.
Ik zeg het zelf wel eens... "wil je nog wat lekkers?" Neehoor dank je anders groei ik dicht zeg ik dan. Zoontje zegt het ook wel eens. Kan mij der niet druk om maken immers is het niets gelogen. En waarom moet een kind überhaupt suiker in zijn thee vraag ik me dan af?
Mee eens! Ik vind overigens dat ouders tegenwoordig snel op hun achterste poten staan als het gaat om bepaalde uitspraken van opa's en oma's. Soms lees ik verhalen en vraag ik mij echt af waar men zich druk om maakt
Ik wil verder niet stoken hoor, maar waarom krijgt hij überhaupt suiker in de thee bij je schoonouders. Heeft hij thuis toch ook niet. Ik zou er geen punt van maken verder. Je moet hem zelf leren goede keuzes te maken en dan mag je best zeggen waar het opstaat. Misschien niet expliciet dik, maar wel ongezond.
Ja, ik vind dat het iets subtieler had gemogen, maar ja, puntje bij het paaltje, bij een teveel kun je er idd dik van worden.
Het is geen halszaak, maar ik zie persoonlijk liever dat iemand aandacht heeft voor gezondheid dan dik/dun. Met de overvloed van tegenwoordig is het voor velen al zo'n aandachtspunt, waardoor de verhouding tot voeding al jong geforceerd kan verlopen. Ik zou persoonlijk niet weten hoe ik mijn boys dik zou kunnen krijgen in de laatste 6 jaar, maar ik ben niet blij dat één van beide sinds school meedoet aan de snoep-manie van andere kinderen. Maar goed, we zijn aan de andere kant nog steeds niet halverwege die Sint Maarten snoepzak, dus het valt nog mee. Overigens zou ik sowieso liever niet hebben dat er suiker wordt gestopt in thee o.i.d. van mijn kids. Niet goed voor tanden en die suikerpieken kunnen leiden tot overeten. Dus liever niet, maar goed, schoonmoeder remde de hoeveelheid suiker iig wel
Zou ik ook niet waarderen, kinderen zo op uiterlijkheden te wijzen. Suiker is hartstikke slecht, daar kan je genoeg andere dingen over zeggen!
Hmmm. Klinkt een beetje hetzelfde als bij mij als ik het woordje 'dik' hoor. Dan gaan alle verdedigingsmechanismen op vol actief. Ik vind het een zeer beledigend woord en heb dan ook liever dat het anders verwoord wordt. Iemand dik noemen vind ik net zoiets als iemand lelijk noemen.
Hier ook echt niet de bedoeling. Er is niks "mis" met dik, er is iets "mis" met ongezond . Ik wil niet dat mijn kinderen bezig zijn met gewicht e.d. dat vind ik namelijk ook ongezond.