Ongeacht wie het zou zeggen (even voor alle dames bij wie de familie heilig is): ik zou er ook niet blij van worden als iemand het tegen een kind over dik zijn of worden heeft. Ik kan het mis hebben, maar volgens mij heb ik ooit gelezen dat kinderen van ouders die het zo benoemen meer kans op overgewicht hebben. Ik praat ook altijd in termen van gezond en ongezond, daar groei je van en dat is slecht voor je tanden.
Ik zou zo'n opmerking niet op prijs stellen. Mijn moeder begon daarmee tegen mij toen ik 10 was (en een dunne spriet) en kort daarna begon ik door al die opmerkingen te lijnen en met eten te klooien. Kun je kinderen heel erg mee raken.
Vind het nogal overtrokken dat men denkt dat als zoiets 1x tegen je kind word gezegd het daardoor direct alleen nog maar met zijn gewicht bezig zou zijn. Het gaat hier om een kind van 3! Als het nu iets is wat oma wekelijks zegt, is het een heel ander verhaal. Maar 1 x dan denk ik waar doe je moeilijk over. Leg aan oma uit zonder dat je kind erbij is, dat je dit het liefst de volgende keer niet hebt. Leg hierbij uit waarom wat je gevoel erbij is.
Ja 1x is nog geen ramp natuurlijk, is ook mijn eigen ervaring wat ik nu projecteer. Maar alert zijn is wel belangrijk want ze krijgen al zoveel mee!
Ik zou er ook niet van gecharmeerd zijn als oma woorden als dik en dun gebruikt tegen mijn dochter. Ik vind het namelijk ontzettend onnodig dat mijn kind zo jong al dit soort zaken moet horen en meekrijgen. Over ongezonde dingen kun je hele andere dingen zeggen. Mijn moeder zou dit overigens kunnen zeggen, ik (wij eigenlijk mijn zusje en ik) hebben van jongs af aan gehoord dat we niet te dik moesten worden. Constant die fixatie over gewicht, daar krijg je je hele leven een tik van mee.
Bedankt voor het meedenken Ik had daarom dus ook het topic geopend, omdat mijn schoonmoeder (met wie ik overigens een prima band heb) mijn opmerking of ze het anders kon uitleggen zo wegwuifde. Dus dan wil ik gewoon weten wat jullie meningen zijn. Wel heel vervelend vind ik dat er dan een aantal keer word gezegd dat men tegenwoordig meteen 'op de achterste poten staat' en dat ze niks meer mogen zeggen etc. Dat heb ik niet gezegd. Dat mijn zoontje daar suiker in de thee krijgt is er ingeslopen. Dat komt omdat hij nooit wat lustte en dat op gegeven moment wel want opa doet ook suiker in de thee. Tja, ik vind het wat lastig om te zeggen dat het niet meer mag. Thuis krijgt hij het niet, drinkt water en snoept amper. Ik ga er toch met mijn schoonmoeder op terugkomen of ze volgende keer wil zeggen dat suiker niet zo gezond is. Mijn zoontje weet niet wat dik is en hoeft zich daar echt niet mee bezig te houden. Hij is er overigens wekelijks dus als ik het niet zeg, zal het waarschijnlijk vaker gezegd worden.
Wij zeggen ook dat te veel suiker ongezond is. En er is vast wel eens gezegd dat je van te veel suiker dik wordt. Gewoon omdat dat ook zo is... En hij is bijna 4? Dan weet hij toch vast wel wat dik is? Mja, zelf zou ik er iig niet over zijn gevallen..
Nee ik vind dat niet gek, want het is immers toch zo? Suiker is slecht, punt! Zoals ShampooL al zei; op deze manier wordt het een taboe. Mijn zoontje begon laatst over taartjes (veel verjaardagen gehad) en hij zei: oh ik lust iedere dag wel een taartje. Dat mag wel hè mama? Nee lieverd, taartjes zijn niet gezond. Het is slecht voor je als je teveel taartjes eet. Daarna kreeg ik de - waarom dan- vraag en heb eerlijk gezegd dat het slecht voor de tandjes is en dat je daar ook dik van kan worden. Ik ga daar niet om liegen, want het is ook slecht. En nee je gaat echt niet dood van een beetje suiker in de thee of een snoepje. Maar teveel is niet goed...
Dit. En dat suiker alleen oudere mensen dik maken is onzin. Er lopen zat te dikke kinderen rond. Ik ben het eens met jouw schoonouders.
Mijn dochter zat in de kleuterklas. Ze kwam thuis en wilde geen eten. De hele week moeite met eten in mijn dochter te krijgen. Ellende... Tot ik zei waarom wil je toch niet eten? Nou juf had tegen een moeder gezegt ik moet maar niet meer eten anders word ik te dik....... en wat juf zegt is altijd waar. Mijn dochter vatte dit te letterlijk op met haar vijf jaar.
Ik snap wel dat je die opmerking niet erg kon waarderen. Het heeft niks te maken met taboe of wat dan ook en of hij weet wat "dik" is, er komt een moment dat hij dat wel weet en dat hij zich daardoor gaat bezighouden met zijn uiterlijk. Denken dat hij het niet mag omdat oma hem te dik vindt. En waarom zou ze het toevallig tegen hem hebben gezegd waar jij bij bent? Hij is er elke week, dus misschien zegt ze het wel regelmatig tegen hem... Ongezond, slecht voor je tandjes vind ik ook wat meer gepast voor een kind van deze leeftijd.
Ik vraag me wel een beetje af waarom je suiker in de thee van een klein kind zou doen, maar dat even terzijde... De manier waarop je schoonmoeder het zegt zou ik ook niet erg weg van zijn. Beter uitleggen dat suiker niet zo gezond is en dat je er zo min mogelijk van moet eten.
ik lees nu dit bericht, mijn schoonouders zijn ook best wel van het verwennen en snaai toestoppen. Ik beperk dit wel een beetje. Over overgewicht/ongezond eten; in mijn familie komt heel veel overgewicht voor en dat gun ik mijn kinderen echt niet. Ze krijgen dus al van baby af aan weinig tot geen suiker. Zo drinken ze normaal gesproken water of thee, af en toe slappe diksap en slechts incidenteel limonade, fristi oid. als tussendoortje krijgen ze rozijntjes, dadels, nootjes etc. Natuurlijk ook echt wel eens iets ongezonds als chips, snoep of chocola, maar niet structureel. En wat ik zelf heel belangrijk vind: je kind zelf leren aanvoelen hoeveel voedsel hij nodig heeft. Ik beloon nooit voor het opeten van iets. Ze moeten hier wel aan tafel blijven zitten tot iedereen klaar is met eten, maar hoeveel ze zelf eten hebben ze zelf in de hand.
Sommige maken wel echt softies van hun kind vind ik de echte wereldvisie straks ook heel hard.. Ik zou het echt geen probleem vinden ik zeg ook weleens alweer macdonalds?nee joh! Dan worden we straks hartstikke dik Ook prima om te weten voor een kind toch? dik zijn is toch ook niet goed en moet je willen voorkomen
Mee eens. Voeding hoort ook bij de opvoeding. Ik vertel mijn kinderen 6 en 4 dat wat ze krijgen (qua snoep ed) genoeg is, omdat ze anders te dik worden.