Opmerking: Anders word je te dik

Discussie in 'De lounge' gestart door Child, 4 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Afschuwelijk... ook grappige opmerkingen als dikke buik.

Heb ik nu een dochter, superslank die vindt dat ze een dikke buik heeft. 3 jaar... pfff

2. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    ik ben eigenlijk ook niet zo'n fan van het zo te benoemen.. Maar mijn dochter is ook een gevalletje met eten.. Eet heel weinig (behalve als het om koekjes gaat). Wij geven wel een stukje bewustwording over gezond en ongezond eten.. Maar zullen het nooit benoemen in te dik worden ofzo...
    Hier zei schoonmoeder een keer 'lompe meid'... Toen werd ik toch wel even flink pissig! :(

3. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Niet handig geformuleerd misschien maar er zit wel de boodschap achter dat het niet gezond is.

Mijn moeder is ook van een totaal andere generatie en in haar generatie was het dat je dik werd van suiker. Dus ik zie haar ook wel die opmerking maken. Wij zeggen gewoon tegen de kinderen dat te veel suiker niet goed voor je is en ook slecht voor de tanden. Misschien vragen aan oma of ze volgende keer iets in die trant kan zeggen ipv 'dikmaken'.

4. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Brr, überhaupt suiker in de thee :p.

Ik vind het nogal een ouderwetse opmerking. Zo'n opa opmerking.
    Ik zou er echter geen punt van maken want het is gewoon zo. Suiker is niet goed.

5. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    oke ik snap je punt .
    suiker is ook slecht
    maar het gaat om het punt dat het tegen een kind is
    hoe vaak zie je dat bij kinderen dat ze anorexia ofzo krijgen
    door verkeerde opmerkingen
    een kind hoort niet bezig te zijn met suikers
    en afvallen dat hoort een ouder stilletjes een beetje in de gaten te houden
    Ik vind het ook geen opmerking waar een kind bij is.

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Je krijgt geen anorexia van dat soort opmerkingen, dat is echt te kort door de bocht. Daarnaast; waarom hoort een kind niet bezig te zijn met suikers? Wij vinden het júist belangrijk dat onze kinderen weten wat ze eten en ook weten wat gezond is en wat ongezond. Daar hoort ook bij dat ze weten dat snoepjes, koekjes en chips etc lekker is, maar helaas niet gezond, dus dat soort dingen eet je met mate. En een traktatie op school neem je daarom bv mee naar huis ipv alles meteen op school op te eten.
    Dat soort dingen moet je júist niet stilletjes doen, want anders leren ze toch niet wat wel en niet gezond is? En wáárom dat zo is? Juist die uitleg maakt dat ze later een bewuste keuze kunnen maken, en ja, daarin past ook echt wel chips en chocola!

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier krijgen ze overigens gewoon géén suiker in de thee. Vind dat echt onnodig en een ongezonde gewoonte.

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nou dan gaat het wel een beetje te stilletjes als ik soms rondkijk op het schoolplein.

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.209
    16.547
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Als het eenmalig is dan zou ik het zo laten maar gaat ze er een gewoonte van maken om zulke opmerkingen te maken dan zou ik er iets van zeggen.
    Ik hou er ook niet van en dat komt mede omdat ik vroeger een opa en oma had die het nodig vonden om altijd te benadrukken dat ik geen tweede koekje mocht krijgen omdat ik veel te dikke billen had.
    Moest dan een soort van grappig zijn maar dat voel je als klein kind echt wel en ik heb er geen trauma aan overgehouden maar hoe klein je ook bent je voelt dat mensen je niet mooi vinden om wie je ben.
    Ik leer onze kinderen ook wat gezond en niet gezond is en mijn middelste dochter heeft ook aanleg al is ze nu hartstikke slank nu ze begint te puberen maar ik heb nog nooit gezegd van je mag geen koekje want dan wordt je dik.
    Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen.
    Wel benoem ik met snoepen dat het slecht voor je tanden is en dat is ook gewoon de waarheid maar je wordt niet dik van 1 klontje suiker of een snoepje.

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.209
    16.547
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad

Dat vind ik ook.
    Een lichaam heeft ook gewoon suikers nodig.
    Hier sporten de oudste kinderen ook erg veel en hebben soms echt even een oppepper nodig.
    Men is inderdaad veel te panisch want een normaal denkend mens en kind zal echt wel begrijpen dat een snoepje of zakje chips een extraatje is en geen hoofdmaaltijd is al zijn er natuurlijk uitzonderingen.
    Dat zijn dan de gezinnen die nooit gezond eten en ontbijten met de frituur maar dat is hier totaal niet van toepassing mbt het topic van ts.

11. Islah

Islah Niet meer actief

Hier ook, maar ik lust zelf ook niet eens thee met suiker.

12. tuc

tuc Niet meer actief

brrr ik ook niet, dat vind ik zoooo vies. Doet mij altijd denken aan vroeger, dat ik met mijn theeserviesje speelde, mocht daar dan echt water in doen van mijn moeder en ik deed er dan suiker in, want " dat hoorde zo" gatverdegatver.

13. Islah

Islah Niet meer actief

Hahaha, hier ook. Mijn zus deed toen we beide nog thuis woonden 5 zoetjes(!) in één theeglas. Dat was nog veeeeel ranziger bedenk ik me nu.

14. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Ik ken een meisje die een eetstoornis heeft ontwikkeld omdat haar vader op jonge leeftijd altijd vertelde dat ze lekkere dikke billen had, zoals veel ouders over kinderen praten praten. Dit meisje nam het te letterlijk en kreeg er een negatief zelfbeeld van. Niet elk kind zal zo reageren, maar ik ben zelf wel erg voorzichtig met dit soort opmerkingen.

Overigens maak ik mij meer zorgen om tandbederf en smaak ontwikkeling wanneer kinderen suiker in de thee krijgen dan gewicht. Suiker is toch totaal niet nodig? Thee is juist heerlijk zonder suiker, bovendien leren ze op die manier echte smaken proeven!

15. Islah

Islah Niet meer actief

Zo iemand ken ik inderdaad ook. Haar vader noemde haar altijd "liefkozend" ons varkentje. Nu zit ze alweer een aantal jaren in een kliniek of iets dergelijks i.v.m anorexia.

16. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

hahaha :D

17. tuc

tuc Niet meer actief

ik denk dat hier 2 dingen door elkaar lopen. Kinderen wel of niet bewust maken van of suiker ongezond is...kinderen daarvoor waarschuwen en leren bewust ermee om te gaan.

Of vermijden om over dik zijn/worden te praten.

Ik denk dat kinderen bewust maken van suikers helemaal niet slecht is. Kinderen hoeven niet te gaan denken dat ze doodgaan van een glaasje karvan cevitam, maar ik denk dat ze best mogen leren dat het niet zo gezond is en dat het niet goed is om dat de hele dag door te drinken. Dat je water drinkt als je dorst hebt en af en toe voor de lekker een bekertje sap pakt.

Maar ik vind het nergens voor nodig om kinderen te leren dat je van suiker dik wordt. Voor sommige kinderen ligt dat op een gegeven moment heel gevoelig. En zodra je kinderen geleerd hebt suiker met mate te nemen omdat het niet zo gezond is zullen ze er niet zoveel van nemen en er dus ook niet dik van worden.

18. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    Ik leg mijn dochter wel uit dat suikers ongezond zijn..
    Maar de opmerking over dik worden ben ik wel voorzichtig mee, ik wil niet dat ze daar gevoelig voor word

19. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Mee eens... vind het juist heel goed te benoemen dat te veel suiker ongezond is. Wel denk ik dat juist kinderen ook suiker nodig hebben, ze verbranden zo ongelofelijk veel energie op een dag met buiten spelen. Maar dan liever suiker uit fruit dat mag hier onbeperkt gegeten worden.
    Ook vind ik het niet erg dat ze leren dat een ongezond gevolg van te veel suiker dik worden kan zijn alleen ben ik bang dat je ze dan juist de verschillen tussen dikkere en dunnere kinderen in laat zien. En ook dat is niet erg maat het gevolg dat ze op basis daarvan anderen gaan veroordelen is wel erg.
    Op mijn zoon zijn school moeten de kinderen 2x per jaar in de klas op de weegschaal staan en dat word dan besproken in de klas. Mijn zoon heeft een super gezond gewicht maar heb aangegeven dat ik niet wil dat hij hieraan mee doet. Puur omdat ik niet wil dat kinderen dat besef krijgen en elkaar op basis daarvan gaan veroordelen.

20. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Mee eens!

Deel Deze Pagina