Ik heb zelf zuurstofgebrek gehad bij de geboorte. Hier cerebrale parese aan overgehouden. Dit zorgt voor een v erstoorde fijne motoriek en wisselende spierspanning. ik loop wat moeilijker en het bekken staat niet helemaal goed. Ik heb mijn dochter met alle liefde laten halen met een geplande keizersnede. Het was onduidelijk of ze wel door mijn bekken zou passen en of ik wel genoeg kracht heb om ze eruit te kunnen persen. Plus het risico mijn bekkenbodem te beschadigen en ik straks eindeloos moet revalideren of slechter ga lopen. Nu een kerngezond meisje van bijna 2 jaar. Loopt, rent, springt en kan alles doen wat ik niet of in mindere mate kon. Sporten bijvoorbeeld. Blij met de keuze. Nu weer zwanger van een meisje en ook haar laten we halen. Meest veilig voor allemaal. Al zie ik wel wat op tegen de pijn. Vooral de dag erna.
Nou ja wat een belachelijke opmerking! Daarnaast is een ks zo pittig! Uit ervaring weet ik dat ik liever een vaginale bevalling heb dan ik keizersnede!
Nou, dan is mijn kind ook gehaald, want ik heb een inleiding gehad. Dus dat is ook grotendeels onnatuurlijk. Domme opmerkingen zoiets!!! lekker laten dat soort mensen, je weet het zelf wel beter toch? En nog gefeliciteerd trouwens!!
Hier ook een KS gehad anders waren mijn moppie en ik er allebei niet meer geweest. Soms inderdaad ook hier de mededeling gehad dat het lekker makkelijk is een KS... Erg verdrietig.. Ik had graag willen meemaken hoe het voelt.. Maar goed dat was helaas geen optie. Nee het was niet makkelijk. Gelukkig kon ik alles meekijken op scherm...Enorm hoesten en benauwd, een KS met 30 weken, ik op het randje, kind meteen weg gehaald. Man ging (gelukkig) meteen met dochter mee naar NICU. Achteraf bleek ik ook een fikse longontsteking te hebben, dus 2 wkn na de geboorte aan de antibiotica. En dan ligt je kind in het ziekenhuis. binnen een week moest in weer zelf iedere dag (soms vaker) op en neer rijden naar het ziekenhuis. Maar ons meisje is met 30 weken geboren
Wat een onzin! De geboorte is gewoon het moment dat de baby uit de buik van de moeder komt en niets meer of minder. Hoe dit gebeurt heeft er totaal niets mee te maken; het is en blijft gewoon een geboorte. Dus volgens die kennis moet iemand met een keizersnede kaartjes sturen met "hoera mn dochter is gehaald" of iets dergelijks... Tja
Ik vind het wel n beetje hormonaal. Waarom is het of of? Bij inleiden word een kindje toch ook geboren dmv halen? Het lijkt me jammer/vervelend als je aan de wee opwekkers moet of wanneer er in je wordt gesneden. Het waardeoordeel dat het makkelijk of niet goed zou zijn is gewoon domheid/onwetendheid. Het zal vast niet zo kwaad bedoeld zijn als dat het overkomt (hoop ik).
Wat een simpele mensen bestaan er nog. Net zoals dat je de opmerking krijgt als je een ks hebt gehad 'oh wat een mazzel' en net alsof het dan een makkie is geweest... Ik ben 4 keer bevallen en ik heb 2 hele zware natuurlijke bevallingen gehad maar toch zou ik die liever nog 10 keer overdoen dan nog 1 keer een ks.
Heb niet alle pagina's gelezen en wat ik nu ga zeggen zal vast vaker genoemd zijn.. Het aller vervelendste en meest kwetsende wat ik te horen heb gekregen, is het 'lekker makkelijk'. En mijn schoonouders die zich afvroegen waarom ik de 2e dag thuis nog niet aangekleed was.. Nou uuhmm misschien omdat ik heel veel pijn heb? Grrr.. Aan de andere kant probeer ik me maar te bedenken dat sommige mensen zich gewoon totaal niet kunnen inleven. Voordat ik die geplande keizersnede had (ook bewust voor de gezondheid van ons kind), dacht ik er misschien ook wel wat licht over. Maar ooohh wat wordt het onderschat! Ik scheen relatief snel weer op de been te zijn volgens het ziekenhuis en de kraamzorg, maar ik heb het echt als enorm pittig ervaren. Misschien emotioneel nog wel heftiger dan fysiek.. Het idee dat ik die eerste paar dagen niet in staat was om zelf voor m'n kindje te zorgen.. Vreselijk. Nee maarre, erg makkelijk hoor, zo'n ks! Gewoon gaan liggen en de rest wordt voor je gedaan Zulke opmerkingen zeggen idd meer over de ander. Onwetendheid, domheid, je kop in het zand steken, onzekerheid (jezelf beter willen voelen omdat jij het 'wel zelf hebt gedaan').. Jij hebt een kind op de wereld gezet. Zoals iemand anders het hier al mooi verwoordde: of je nou via de deur of het raam naar buiten gaat, je gaat naar buiten. En dat is waar het uiteindelijk om gaat. Maar een beetje meer respect voor de ks-mama's mag best, want het is allesbehalve 'lekker makkelijk'!
Rare opmerking, plus ik snap niet hoe iemand erbij komt. In sommige gevallen is het gewoon nodig. Hier ook 2 keizersneden en een keer een vaginale bevalling en ik heb nog nooit van die rare opmerkingen gehad. Het ligt aan haar; niet aan jou. En gefeliciteerd!!
Ik vond keizersnede overigens wel fijner/makkelijker dan de vaginale bevalling. De nasleep was rot ja, maar dat is een vaginale bevalling ook.
Ik was meestal na een dag wel weer goed op de been na een vaginale bevalling en weinig pijn meer, maar na mijn keizersnede duurde dat wel even. Ik heb er sowieso nog een tijdje een brandend gevoel gehad bij bewegingen. Bij de laatste heb ik een ks gehad, dus dan ook nog 3 kids. Ik vond het echt vervelend in ieder geval. Misschien zit er ook nog verschil tussen een spoedks of een geplande ks, qua herstel of iets dergelijks.
Bij mij zat er idd wel degelijk verschil tussen herstel. Mijn 1e was een spoedks na een lange bevalling en heel veel bloedverlies, heb 10 dagen plat gelegen ongeveer. Mijn 2e was een rampbevalling met 48 uur weeën en weer een spoedks, dikke week over het herstel gedaan. Mijn 3e was een geplande ks en na 2 dagen was ik alweer thuis en zat ik beneden op de bank.
Ik vond de eerste weken zelf dat ik niks kon en dat "de witte jassen" alles van me moesten overnemen: inleiden ivm overtijd, vliezen breken, ruggenprik, vacuumpomp. Dit alles duurde 37 uur. Totdat iemand mij vroeg hoelaat mijn zoon geboren was en ik op de automatische piloot antwoordde: hij is om 9.34 eruitgetrokken door de gynaecoloog. Die persoon reageerde echt zo, wat zeg jij nu? Later, toen ik de bevalling een plekje kon geven, zag ik pas hoe ik mezelf omlaag haalde met mijn gedachten dat de artsen mijn bevalling hebben gedaan. Ik heb verdorie een bijna 9-ponder gebaard die zijn hand langs zijn gezicht had, ik zat nog potdicht met ruim 41wk. Ik heb het wel zelf gedaan, hij is in mij gegroeid, door mijn lichaam in leven gehouden. Keizersnede vacuumpomp, tang, het is geboorte, met de geboorte heb je het volbracht om een kind ter wereld te brengen. Maakt niet uit via welke weg het uiteindelijk komt.
Inderdaad wat een verschil zeg! Ik kijk nu dus alleen maar negatief tegen een ks, maar het kan dus wel beter....
Wat Martine zegt, het is vaak onwetendheid. Hier ook 2x een keizersnede gehad en de daarbij behorende opmerkingen van de omgeving. Ik heb het altijd maar laten gaan en was gewoon te blij dat mijn kindjes gezond en wel ter wereld zijn gekomen. Ieder zijn eigen mening. Ik weet dat mijn kindjes in mijn beleving "geboren" zijn en dat als de eerste niet dmv een keizersnede gehaald zou zijn, ze er niet zou zijn nu en ik waarschijnlijk ook niet! Dus laat de rest maar kletsen, gepland of niet, de kindjes worden gewoon geboren, hoe dan ook!
Ik heb bijna alles gelezen maar waarom word er gelijkvan uitgegaan dat ze het negatief bedoeld. Ik lees het alsdat diegene puur de technische termen gebruikt en niet dat je daardoor iets " fout" / " minderwaardigs gedaan heb. Ik lees je baby is niet door geboortekanaal gekomen maar gehaald door artsen puur feitelijk , geen waarde oordeel . En zo te lezen ben je niet de enige die dat wel zo voelt . Waarom ? Waarom is het belangrijk wat iemand anders vind ? Ik lees dat in meerdere topics op het moment . Als iemand iets zegt uitgaan van iets negatiefs, fluisterende mensen zien als bedreiging, een feitje aanhoren als een mening . Niet iedereen bedoeld dingen vervelend het kan ook verrot iemands strot uit komen . Kijk zegt iemand je hebt de makkelijke weg gehad omdat je een keizersnede had , ja dan zou ok ook zeggen ja een buikoperatie stelt uiteraard niets voor. Zou me eens gaan inlezen . Maar puur ze zijn gehaald ipv geboren , tja dat is ook een manier van de feiten zien.
feit is dat het kindje is geboren. Geboorte is: het ter wereld komen. De manier waarop kan verschillen maar het kindje is gewoon geboren. Ik snap je wel hoor dat niet iedereen direct een slechte bedoeling ermee heeft ofzo. Maar zo voelt het vaak wel voor vrouwen die graag op een natuurlijke manier wilden bevallen maar om welke reden dan ook geholpen moesten worden. Uiteraard zijn er vast ook vrouwen die het niets kan schelen wat andere denken.
Ik heb een spoedks gehad en vond het apart dat de verpleegster er voorzichtig naar vroeg hoe ik het ervaren had en of ik er mee zat dat het vaginaal niet was gelukt. Echt pas sinds kort dat ik merk dat er blijkbaar veel vrouwen problemen mee hebben. Er zijn zelfs hele aparte faceboekgroepen voor. Ik heb het echt nooit als een mislukking ervaren, dat het een spoedks is geworden. Kind moest eruit, hoe dan ook. Ben alleen maar verschrikkelijk blij dat ik in het ziekenhuis was en dat ze er op tijd achter kwamen.
Ik denk dat je nu "bevallen" en "geboren" worden, door elkaar haalt. Sommige baby's worden gehaald (d.m.v een keizersnede) maar ieder kind wordt, op welke manier dan ook, geboren...
Bij mijn oudste hebben ze een vacuümpomp moeten gebruiken. De verpleegkundige gaf achteraf nog aan dat ze echt maar 1keer heden meegetrokken en dat ik het echt zelf had gedaan. Ik vroeg me toen ook af waarom ze dat zei. Ik was echt alleen maar blij dat het gebeurd was en voelde me superwoman. Vacuümpomp of niet, dat deed voor mij niets af. Ik houd er rekening mee dat deze zwangerschap zich dusdanig ontwikkelt dat ik deze keer een ks zal moeten krijgen. Het lijkt mij allesbehalve de makkelijke weg. Ik heb bij mijn schoonzussen gezien dat het herstel lang kan duren . Langer dan na mijn vacuümpomp bevalling.