@Mary, kan me je zenuwen goed voorstellen! Was er ook een reden dat je eerste zo vroeg geboren is? Mijn placenta ligt ook laag en een stukje voor de uitgang, was ook een extra reden om me in de gaten te houden maar ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom Ben het vergeten te vragen (stom!) en heb wel gegoogeld maar ik kom niet verder dan 'het kan bloedingen veroorzaken'. OnsKleintje, gesprek gehad? Ben benieuwd! Hoop dat het goed uitpakt voor jullie. Het gaat hier eigenlijk wel goed. Kan al wat meer doen zonder buikpijn te krijgen Deze week proberen op te bouwen wat ik wel en niet kan en volgende week weer controle. Als alles goed blijkt te zijn misschien weer een paar uurtjes aan het werk. Maar eerst maar rustig proberen of ik in staat ben om meer te ondernemen
@ maja Als hij er helemaal voor ligt kan het zijn dat je niet vaginaal kan bevallen. Want dan blokkerd hij de 'uitgang'.
hoi dames, ik wilde jullie even laten weten dat in de kinderen (het tijdschrift dus..) deze maand een artikel staat over prematuurtjes. word weer helemaal emotioneel bij die foto's van die kindjes zeg.. @ marywood: welkom hier, spannende tijden voor jou! hoop dat deze beeb nog lekker lang blijft zitten @ ons kleintje: hoe is het gegaan?
@ miffy Grappig dat ze weer iets er over schrijven. Wij hebben ook al is er ingestaan (britt met foto's)
hoi meiden vanmiddag werd ik gebeld door de gyn, we waren vorige maand in het academisch ziekenhuis en hebben we een gesprek gehad met de gynaecoloog, die heeft mij vragen gesteld en daarna is hij met zijn collega's in beraad gegaan over mijn situatie. Vandaag kreeg ik dus de uitslag: 15-20% kans op een vroeggeboorte voor 37 weken en dus 80/85% kans op een zwangerschap die langer duurt dan 37 weken En 95% kans dat de 2e later komt dan de eerste. Daarnaast gaat hij een brief schrijven naar mijn huisarts en naar mij, dat bij een volgende zwangerschap -de baarmoedermond regelmatig moet worden opgemeten, -er regelmatig een groeiecho moet worden gemaakt (Ons Kleintje was veel te groot, zat net tegen zwangerschapssuiker aan) - mijn bloed regelmatig moet worden onderzocht op zwangerschapssuiker, - ik als ik zwanger ben een kweek moet laten afnemen op vaginale infecties. maar zover is het nog niet.ik wilde het gewoon weten, ik wist namelijk totaal niet wat ik kon verwachten. `Kinderen` kun je die gewoon kopen bij de AH?
@onskleintje: fijn dat je gyn. een brief gaat schrijven naar je huisarts! Ben je 'gerustgesteld'? Ik zou ook wel zo'n gesprek willen hebben gehad. Kinderen kan je idd ook bij de AH kopen. @Miffy: bedankt voor de tip! Ook ik wordt bij dat soort foto's en artikelen wel weer emotioneel!
@ ons kleintje Fijn dat hij dat opsteld en naar ja HA stuurd. Moet je niet bij de gyn onder controle bij een volgende dan? Niet lullig bedoeld hoor maar ik geloof niet meer zo in die procenten. Bij mij zeiden ze 5% kans dat het weer gebeurd. Of had gewoon domme pech.
@ moon, helaas, toen woonde ik niet in nederland dus heb m niet. @ kleintje: fijn dat je een grote kans hebt om gewoon atherm te bevallen zeg!! kinderen bij de ah kopen.. was het maar zo het tijdschrift inderdaad wel ja.. wel even opletten, want hij is gisteren pas binnnen gekomen, en ah is altijd nogal laat met vervangen. (althans hier wel.)
Haha Dat zou het een stuk makkelijker maken.. 'Doe mij die maar, met die schattige krulletjes en blauwe ogen'
@Moon, dat had ik idd ook begrepen. Als je placenta geheel of voor een groot deel voor de uitgang ligt kan je niet vaginaal bevallen. Maar waarom er zo voorzichtig wordt gedaan als de placenta alleen maar laag ligt of een klein stukje voor de uitgang? Ja, bloedingen dus. Dat is natuurlijk nooit goed. Maar is de kans dat de placenta los laat ofzo groter? Ik heb geen idee. Zal het eens vragen volgende bij de volgende controle. @OnsKleintje Wow, de risico's zijn dus echt niet groot. Is wel een geruststelling voor je? Je zal zeker niet meer onbezorgd zwanger zijn, maar deze uitkomsten sterken je hoop ik wel in je besluit? Helemaal als je zo streng onder controle blijft. Waar ik dus achteraf best van baal is de reactie van mijn verloskundige toen ik rond de 23 weken aangaf best veel harde buiken te hebben. Ze ging er gewoon totaal niet op in. Vroeg er helemaal niks over. En vervolgens word ik met 25 weken opgenomen met bloedverlies, krampen en harde buiken Als zij alerter was geweest en had gezegd dat ik rustiger aan moest doen of wat dan ook, was dit misschien helemaal niet gebeurd. Best stom toch?
ach ik mocht van mijn VK de huisartsen post niet bellen ivm met me rugpijn enz Nou ik ben toch gegaan werd gelijk opgenomen en 2 dagen later was Zoey er
jawel, maar kreeg een baan in schotland, vriend leren kennen daar (ook een nederlander overigens) en daar zwanger geraakt. vorig jaar april terug gekomen. kijk vd week bij de bieb wel even, die hebben er nog heel veel..
Gewoon ziek... hoe kan iemand zoiets zeggen/denken? je houd toch goede hoop? Ik had zoiemand gelijk weggestuurd... bah!
dat is wel heeeeel ziek dat mensen dat denken Bij mij hadden ze oma en opa enz niks gekocht omdat ik zondag ineens bevallen was en tja het is geen koopzondag Maar een kleinigheidje of een kaartje is altijd leuk toch en dan een groot feest geven als de kleine thuis komt en dan flink uitpakken
haha ja zo las ik het ook... Kinderen kopen in de Appie, lekker handig wel trouwens die met die blauwe ogen en krulletjes is niet meer te koop, hoort al bij mij @moon, ja dat is dus bij mij ook 5%, maar dat is dus wel 1 op 20, vind ik niet heeeel weinig. Al weet ik ook wel dat hier meiden zijn die 30% kans hebben, pff dan lijkt me de keuze nog veel zwaarder. Ja ik moet wel naar een gynaecoloog maar dan moet ik zodra ik weet dat ik zwanger ben eerst de HA bellen en dan verwijst hij me door naar een gynaecoloog. de toestemming heb ik al wel. Ben enigszins gerustgesteld omdat ik nu weet wat de kansen zijn, en dat ik goed gecontroleerd ga worden. @fabsie, je kunt zo`n gesprek aanvragen bij een gyneacoloog bij het ziekenhuis waar je bent bevallen. het heet een risico-analyse gesprek. @maja. ja... ik heb ook zoiets. ik kwam ontzettend veel aan en ik heb de vk gezegd dat ik bang was dat ik zwangerschapssuiker had, en dat heeft zij ook uit mijn hoofd gepraat. terwijl ik het eigenlijk net niet had (zeg maar bijna wel), maar wel bijna en Ons Kleintje echt veel te groot was waarschijnlijk door zwangerschapssuiker. Het zou een reden kunnen zijn dat hij daarom te vroeg geboren is. Maar ja, waarom jezelf kwellen om daar over na te denken? het heeft geen zin.