Hier willen ze bij mijn zoon een na schoolse dagbehandeling doen.. Wij hebben nog steeds geen keuze gemaakt.. Ze willen dat hij van half 9 tot 15:00 uur gewoon naar school gaat en van 15:00 uur tot 17:30 dagbehandeling het liefst 5 dagen in de week maar ze hebben gezegd dat het minimaal 3 keer per week moet als ik dat zou kiezen... Ik zit er erg mee of het niet te veel word.. Daarbij heeft mijn zoon wel een sociale leven hier.. Veel vriendjes altijd buiten spelen na school.. Ik vind het best moeilijk .. Hij word vanaf school gehaald met taxi en thuis gebracht met taxi.. Hij zit al op speciaal onderwijs.. Ik vind het ook moeilijk.. Tegen mij zeggen ze 'hoe meer een kind therapie krijgt hoe beter' ik ben het daar zeker niet mee eens.. Niet zoveel uur en zoveel dagen.. En heb zoiets mag mijn kind ook een leven hebben? Zijn hobby uitvoeren? Zijn zwemdiploma even halen (hij mag bijna afzwemmen) en gaat vanaf aankomend seizoen op voetbal wat hij graag wilt..en dat zou ik moeten afpakken omdat het te veel word.. Alleen maar die verplichtingen.. Ook komt erbij hij heeft geen gedragsproblemen of iets dergelijk .. Hij luistert goed.. Heeft alleen erg veel moeite met lezen .. Maar rekenen is hij bijvoorbeeld weer super goed in.. Maar voor zich zelf opkomen heeft hij moeite mee , maar daar zie ik al verandering in .. Er is geen diagnose gesteld .. ADHD of autisme is dergelijks.. Is hij Overigs ook op getest .. Zover dat kon.. Dus eigenlijk alleen moeite met leren enzo.. Dus ik snap dat je alles opweegt tegen elkaar.. Doe ik ook., wat is positief daaraan? En wat is negatief ? Wat voor gevolgen heeft dat voor het kind? Doe ik er wel goed aan? Ook het schult gevoel. ' van ik stuur hem weg ' dat heb ik dan.. Daarbij ben ik al vanaf zijn 3e jaar bezig .. Hij is nu 7,5 jaar.. Ook heeft hij 1,5 jaar op regulier onderwijs gezeten.. Kind liep op zijn tenen.. Daarbij zit hij ook niet op het laagste onderwijs maar 1 stapje onder regulier onderwijs .. Ik weet iedergeval dat het heel moeilijk is om dit te doen/ te bedenken en de juiste keuze t te maken.. Overigs ik toen zelf stichting MEE in geschakeld .. Zijn we bij Trappenberg geweest 3 uur per week behandeling onder school tijd .. Waar ik 3 keer per week heen moest met hem.. Leerlingzorg al achter de rug.. Overal indicatie voor moeten krijgen /regelen .. Persoons gebonden budget voor afgewezen (hij mist zijn rechter handje) school aangevraagd .. Maar hij is niet gehandicapt genoeg ... Bah bah .. Maar eerlijk hij kan er alles mee hoor..maar al die wegen mogen ze wel iets minder ingewikkeld maken Voorde ouders en de regels .... S6 met de uiteindelijke beslissing.. Je kind uit huis 5 dagen lijkt me ook niet makkelijk..
@ Monique, mag ik vragen waarom jullie zoontje in dagbehandeling moet? Je geeft zelf aan dat hij geen diagnose heeft en geen verdere problemen maar alleen moeilijk leest. Vanuit waar is jullie deze keuze gesteld?
Ik heb geen idee waar je woont maar ik weet dat in Smilde (Drenthe) bij De Ruyterstee een nieuwe situatie opgebouwd is waarbij een gezin gedurende een aantal weken intern opgevangen worden en waarbij een multidisciplinair team van experts kijkt wat er aan de hand is wat er gedaan kan worden. Een kennis van mij werkt er. Je moet als gezin flink investeren qua tijd, energie, inzet etc. maar de ervaringen zijn goed.
kun je niet via de instanties, waar jullie dochter evt behandelt zal worden, in contact komen met lotgenoten?
Heerlijk die meningen van de omgeving... Op zo'n dagbehandeling kunnn ze je juist supergoed helpen. Je kind is daar langere tijd en zal dus haar echte gedrag laten zien en geen aangepast gedrag zoals meestal in tijdelijke situaties. De mensen daar krijgen de kans goed te doorgronden hoe ze in elkaar zit, te ontdekken wat ze nodig heeft en kunnen jullie zo de juiste hulp bieden. Zowel op de groep als op school. Ik heb een jaar bij zo'n instantie stage gelopen en ben er heel positief over. De groepen zijn klein, ze hebben aandacht voor je dochter, ze praten met een multidisciplinair team over de situatie en wat het beste is. Als ouder is dit natuurlijk ontzettend moelijk. Maar als je op zoek bent naar de juiste hulp, de juiste handvatten, dan is het een goede stap. In die kliniek waar ik stage liep, zijn ze toen ook een pilot gestart met zomerbegeleiding. Zowel voor de kinderen als de ouders. Ook hadden ze standaard brusjesbegeleiding, zodat ook de broers en zussen hun ei kwijt konden en handvatten kregen. Succes met het maken van de keuze. Ga eens op gesprek, ga eens kijken samen met je man.
Ik wil je even een hart onder de riem steken voor een aantal jaren terug bijna voor eenzelfde keus gestaan. Onze zoon heeft pdd-nos tegenwoordig wordt het ASS genoemd, is 4 dagen in de week naar een MKD geweest voor een jaar. Ik ben er zelf aan onder door gegaan en zo te lezen denk ik zelf dat jij het ook niet lang meer trekt als ik het zo lees, ga voor wat jij zelf het beste vind voelen, en probeer wat je omgeving denkt naast je neer te leggen. Hier dacht omgeving het ook allemaal beter te weten.Mijn ervaring is dat jij het als mama en papa toch het beste aan voelt wat het beste voor je kindje is. Ben het ermee eens dat een volledige opvang intens kan zijn maar aan de andere kant wel weer adempauze voor jullie allemaal. Ondertussen is onze zoon 7 jaar maar helaas moet ik bekennen dat het er niet makkelijker op wordt naarmate ze ouder worden vind ik het persoonlijk moeilijker worden. Wij zijn ook al 4 jaar bezig en ik merk dat een beslissing nemen over bepaalde dingen niet altijd het makkelijkste is. Want vaak is het ook kiezen uit twee kwaden. Zo vragen wij ons weer af of onze zoon op school waar hij nu zit of hij daar wel weer goed zit, omdat hij weer tegen heel veel dingen aan loopt. Mocht je je hart willen luchten of er over willen praten mijn mailbox staat ook open.
Je verhaal lijkt op die van mij en mijn dochter. Mijn dochter heeft een hechtingsstoornis, adhd en een sociaal emotionele achterstand. Ze is vorig jaar 3 mnd opgenomen geweest in het triversum. Je mag me pb-en hoor. Sterkte!
Hier ben ik ook naar opzoek! Woensdag kregen we te horen dan onze zoon 3 maanden naar kliniek kan voor 5 dagen in de week en dan is hij alleen weekend thuis. Ik vind dit zoooo moeilijk om daarover te beslissen
De keuze om je kind te laten opnemen is een keus die je maakt uit liefde voor je kind, omdat je er alles aan wil doen om je kind gelukkig te laten zijn. Het is ook een keuze uit liefde voor je gezin, omdat ook zij een adempauze nodig hebben. Ik vind het ontzettend dapper van je en mensen die wat anders zeggen begrijpen er helemaal niks van. Ik begeleid o.a. ouders die voor deze beslissing staan en ik zie heel veel verdriet en twijfels, maar bijna allemaal willen ze het beste voor hun kind en opname is in dit soort situaties vaak het beste. Sterkte.
Deze keuze is door vitree gemaakt.. School werkt samen met hun.. En ze willen hem vanwege de sociale-emotionele ontwikkeling daar hebben.. Omdat hij voornamelijk niet voor zich zelf op komt.. Ik had al een tijdje geleden gezegd of ze de weg wisten naar assitiviteiten training .. En ineens kwamen ze hier mee.. Hij heeft nu 1 keer per week een half uurtje speel therapie .. Daar werd de indicatie voor aangevraagd.. Ze zeiden of het word de dagbehandeling of dat half uurtje speel therapie.. Dus zou hij van 15:00 uur tot 17:30 speel therapie krijgen.. Dat is besloten voor hij zou beginnen aan het half uurtje speel therapie .. Dus niemand wist nog of het wel de goede oplossing was voor hem.. Omdat het niet eens begonnen was.. Maar ik zie toch vaak wel dat hij voor zich zelf op komt.. Het is een tijd idd minder geweest.. Maar ach om voor dat stukje in therapie te gaan? Ik moet nog steeds een keuze maken hoor.. Al 3 maanden geleden een gesprek gehad.. Ik was hoogzwanger lag veel in het ziekenhuis .. Moest bijkomen en herstellen van de keizersnede.. En ik zit gewoon met nog een probleem.. Mijn nicht doet de intake.. Kent het hele medische dossier van mijn zoon.. Ik stel dat zeker niet op prijs.. En er is blijkbaar al een indicatie door mijn nicht aangevraagd zonder mijn handtekening.. Het is vrije keus maar het word me tegelijkertijd opgedrongen.. En ik vraag me sterk oaf of hij dit nodig heeft.. Zijn Cito scores zijn slecht .. Maar hij heeft moeite met leren .. In groep 1 was hij niet testbaar met de citotoetsen ,. Kind was net 4 jaar.. Hele gesprekken gehad omdat mijn net 4 jarige niet goed scoorde op de citoe toets.. Dus vandaar denk ik geef hem liever betere en meer begeleiding met leren en vooral het lezen.. En test hem op dyslectis ( als ik het goed schrijf) want op de site staat heel veel kenmerken die mijn zoon ook heeft.. Het komt echt overheen.. Dus wil wel tegen TS zeggen : doen waar jij je zelf goed bij voelt.. Laat het jee niet opdringen.. En vraag desnoods extra gesprekken aan.. Het gaat om je kind.. Zei moet er beter van worden en absoluut niet slechter.. En het is echt moeilijk om de juiste hulp te vinden.. Voor elk wisse wasje heb je wel iemand anders nodig.. Ik heb maandag weer een gesprek.. Zoonlief heette nieuwe iq test afgelegd ben erg benieuwd .. Al hou ik me niet vast aan de uitslag.. Het is een moment opname..
kan ze niet naar het mkd? Dat is ook een dagbehandeling. En heel erg veel inbreng van jullie uit is dan niet nodig. Tenminste niet dat je er uren moet zitten op een dag. Onze oudste ( pdd-nos ) heeft daar een jaar gezeten. Daarna naar speciaal onderwijs. Het is gewoon overdag en dan savonds thuis. Jongste zit al met 2 jaar op een kdc. Is voor gehandicapte kindjes. Hij is daar enorm vooruit gegaan! Toen ie daar starte was is helemaal non-verbaal en dulde totaal geen aanraking van ons. Nu na 2 jaar kan ie wat praten en is behoorlijk op ons gericht. Hij gaat daar elke dag heen en savonds thuis. Net als op het mkd dus. Het scheelt al heel veel als je kind overdag ergens is. Gaat je dochter starten met medicatie Risperdal of dipiperon?
Een beetje off topic hoor maar ik verbaas me echt over jouw stukje en vraag me af of je wel weet wat er speelt. Een kindje wat alleen moeilijk leert en assertiever moet worden bieden ze niet 5 dagen per week therapie. Jouw nicht doet de intake en heeft een indicatie aangevraagd zonder toestemming en belangrijker nog, handtekening van jou en dat vind ik eigenlijk wel zorgelijk! Probeer zsm het heft weer in eigen hand te nemen en je zelf te verdiepen in de problematiek van jouw zoon want hier kunnen hele vervelende situaties uit voortkomen.
Mmm Apart hoor Monique... Succes ermee! Ik heb totaal niet het idee dat ze me iets opdringen het was ook "dit is ons advies en jullie kunnen kijken wat je ermee wilt doen" we kunnen ook gewoon zeggen dat we het niet doen en dan gaan we voor andere opties kijken... Inmiddels heb ik ook contact gehad met een school / opvang / 24 uurs opvang hier uit de buurt (het andere zit zo'n half uur rijden verderop en met files is ze per dag waarschijnlijk 2 uur aan het reizen... Zij geven aan het ook te kunnen bieden dus ik heb met de andere instantie gebeld dat ik wil dat ze gaat uitzoeken of dit ook een optie zou zijn omdat het iets practischer is qua reistijd enz. Verder weten we het gewoon nog niet.. Mijn man en ik moeten er ook nog morgen even goed over hebben want hij laat zich wel enorm beïnvloeden door anderen ik ben er vrij open in en sta er wel voor open. Maar dan vooral die dagbehandeling, opname alleen in uiterste nood!
Ik kan je zeggen dat onze zoon heel veel aan de dagbehandeling op het MKD heeft gehad, hier ging hij echt met sprongen vooruit, zowel in taal als ook in de omgang, je merkte bij hem dat er rust in zijn lijfje kwam. Mag ik vragen waarom je man het niet wil?
Mijn man is denk ik gehersenspoeld door de omgeving.. Hij krijgt het zelf ook niet geregeld op zijn werk (prima dan doe ik het meeste al willen ze dat liever niet maar ja het is iets toch?) en hij heeft in zijn hoofd dat de medicijnen alles wel oplossen..tja een kind kan je geen maanden aan de medicijnen laten dat lost niks op.. Maar ik gun hem even de tijd ga niet pushen maar heb het er nog wel met m over..en ik ga vragen wat hij dan voor optie in gedachten zou hebben. Ik denk ook dat hij "bang" is om haar uit vertrouwde omgeving te halen doordat ze naar een andere school moet, geen BSO meer heeft en opa en oma dan minder ziet. En voor een "stempel" Overigens praat ik er misschien makkelijk over maar ook ik heb het er enorm moeilijk mee en weet niet wat te doen.. Maar ik sta er iets meer open voor en heb ook vaker met haar problemen van doen!
Ze gaan helaas niet akkoord met behandeling als vader niet meekomt. Hier hetzelfde gehad, mijn man had net een nieuwe baan en kon gewoon niet vrij nemen. Daar Was absoluut geen begrip voor vanuit de instelling en daar hebben we ook ontzettend veel gezeur mee gehad.
Dat is echt niet overal zo. Natuurlijk moet je je best doen en er zo veel mogelijk bij zijn, maar soms gaat dat gewoon niet.
De ouder kind dagbehandeling heb ik ook voor een groot gedeelte alleen gedaan.. Hij kon maar een keer mee en bij de eindevaluatie daar hadden ze verder ook geen problemen mee.. Als we kunnen afspreken dat hij 1 X in de maand mee komt misschien dat het dan uiteindelijk ook kan..
Als je kind naar een MKD gaat dan maakt het niet uit of je als ouder zijnde tijd hebt of niet. Het is dan echt als behandeling voor je kind en natuurlijk moet je wel af en toe errheen voor gesprekken enzo maar voor de rest hoef je er niet veel tijd in te steken. Was het nou dat ze een MKD hadden voorgesteld? Of echt een opname/behandeling in een psychiatrisch kliniek?