Opname Ouderschapsverlof

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door FB1984, 4 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Heeft iemand een beetje verstand van Ouderschapsverlof??

Ik heb nu een jaar lang 1 dag in de week ouderschapsverlof opgenomen, betaald... (dit loopt 1 juli 2012 af)
    Dit is 13 x mijn wekelijkse arbeidsduur totaal.
    Hier heb ik maximaal recht op! Betaald.

Maar nu lees ik dus, dat je totaal recht heb op 26 x je wekelijkse arbeidsduur.

Dus ik heb recht op nogmaals een jaar lang 1 dag per week ouderschapsverlof, maar dan wel onbetaald.

Zou ik hierna, of nu al, ook nog een aanvraag kunnen doen
    voor de restterende uren waar ik recht op heb?? maar dan onbetaald.
    Dat ik hierna dus nog 1 jaar lang, 1 dag per week een dag ouderschapsverlof heb.

Of had ik de aanvraag in 1 keer moeten doen??? En heb ik nu pech??
    En is mijn werkgever verplicht om hierin mee te gaan, mocht het wel nog mogen.
    Wat het is wel wettelijk, die 26 x je wekelijkse uren.

Misschien niet helemaal duidelijk zo, maar hoop dat iemand mij kan helpen hiermee, voordat ik naar mijn werkgever stap....
    Want weet zeker dat hij er echt NIET blij mee is:(

2. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.751
    646
    113
    Gelderland
    Ik heb het ook in twee keer opgenomen... eerst tot 31 december 2011 en laatst een brief de deur uit gedaan om vanaf 1 januari 2012 het restant op te nemen, dit is gewoon accoord bevonden!

3. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Dat zou heel mooi zijn als dat bij mij ook kan.

Heb jij bij de 1e aanvraag aangegeven, dat je het restant een andere keer wilt opnemen??
    Of nooit over gesproken?

4. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    In overleg kan er veel, maar het kan zijn dat je niet voldoende vertrouwen hebt om dat te overleggen. Heb je een P&O afdeling/adviseur? Zij weten de regels een stuk beter, en je kan het ook altijd checken op de website van de FNV.

Zelf heb ik alles van te voren doorgegeven en ik ben tijdens mijn ouderschapsverlof weggegaan, dus heb niet opnieuw hoeven overleggen.

5. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Op mijn werk doen ze heel erg moeilijk!:(

Ik mocht in eerste instantie al niet minder gaan werken...
    Want ik wilde graag van 5 naar 3 dagen per week.
    Nu mag ik met pijn en moeite voor elkaar gekregen om 4 dagen van 9 uur te gaan werken. Zodat ik toch nog aan die 36 uur kom.
    En 1 dag per week ouderschapsverlof het eerst jaar. Dit is die 13x wekenlijkse uren. Dus werk nu 3 dgn p/w (ideaal!!)
    (krijg de helft doorbetaald)

Maar nu ben ik er dus achter dat ik recht heb op 26 x wekenlijkse uren. Waarvan 13x betaald, en daarna nog 13x onbetaald...

Maar ben bang dat ze echt moeilijk gaan doen!
    Gelukkig loop deze dag ouderschapsverlof nog tot 1 juli 2012.
    Maar wil nu al proberen om altijd 3 dagen te blijven werken,
    want zie er zó tegenop om 4 dagen te gaan werken!

Ik ga begin januari gewoon even een gesprekje aan met mijn leidinggevende..... Maar ben bang dat ze gaan zeggen dat ik het in 1 keer aan had moeten geven.
    Maar ik kan het nergens echt duidelijk terug vinden.
    Alleen dat je recht heb op die 26 x wekelijkse uren

6. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Je hoeft het niet meteen aan te geven, maar officieel moet je het 2 maanden vooraf je het wil laten ingaan aangeven.

Maar... je werkgever mag je verlof weigeren. Alleen als je de helft van je uren opneemt, dus bij 4 dagen, 2 dagen in de week dan mag hij NIET weigeren. Dit is wettelijk.
    Maar bij jouw mag hij dus nu weigeren of een andere oplossing verzinnen samen met jouw.
    Dit is zoals ik het begrepen heb altijd.
    EN nog een dingetje, als je betaald verlof krijgt, ben je verplicht hier een half jaar?(dacht ik) te blijven werken, anders moet je het terug betalen...
    Ik zou even informeren, want dan weet je het precies!

7. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Hoi!

Je hebt het recht om 26 x het aantal uren wat je werk in 1x op te nemen. In overleg met je werkgever mag je hiervan afwijken... maar dus alleen in overleg met je werkgever, ofwel: wil je het anders opnemen dan in 1x dan mag je werkgever dat wel weigeren helaas :(

Je mag je ouderschapsverlof in maximaal 6 delen opnemen en elke keer moet je 2 maanden voordat je een deel wilt opnemen dit aangeven bij je werkgever.

Het nadeel voor jou is nu dat je dus opnieuw in onderhandeling moet met je werkgever over de resterende uren die nog hebt.

Denk er wel om dat je de ouderschapsverlof die je nu hebt niet zomaar tussentijds laat stopzetten of gaat onderbreken. Wanneer je dat doet dan vervalt automatisch ook de resterende tijd die je nog had.

8. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    @ september08 & Yessie:

Bedankt voor jullie info!
    Ik ga begin van het jaar alvast een gesprekje aan met mijn werkgever, kijken wat de mogelijkheden zijn.
    Ik zet me goed in, en ze zijn heel tevreden met me.

De reden dat ik niet minder mag gaan werken is omdat wij maar met een kleine clubje zijn,en ze dus bang zijn dat meerdere collega's minder willen gaan werken. En als ze bij mij toestaan, moeten ze bij de rest ook....

Dus misschien heb ik geluk met de resterende uren van ouderschapsverlof waar ik misschien nog recht op heb!
    Dat ze het dan wel toestaan. Ik hoop het zo, want dan is mijn kleine man straks 2,5 jaar en dan hoef ik pas 4 dagen te gaan werken... Dus dat duurt nog wel even!! Tegen die tijd misschien al een 2e ? hihi

Ik weet dat ik na het betaald ouderschapsverlof nog 6 maanden in dienst moet blijven inderdaad. Of anders terug te betalen.
    Maar ben niet van plan om weg te gaan... Alleen als de 4 dagen echt niet redbaar zijn!

9. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.751
    646
    113
    Gelderland
    Volgens mij had ik toen iets geschreven als: 'in eerste instantie tot....' (ik hoopte namelijk een andere baan te vinden, maar helaas:p)

10. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik heb inderdaad nu ook 13 keer betaald en straks nog 13 keer onbetaald. In totaal voor mij 2 jaar dus een dag per week minder werken.

Werk je voor de Overheid? Ik dus wel en er is wat veranderd per 2011 in de regelgeving (weet niet of dat voor alle bedrijven geldt of alleen voor Overheid) waardoor je een kleiner % van je werk krijgt (bij betaald verlof) en het andere deel via de belastingdienst in de vorm van een teruggave. Daarmee is ook veranderd dat je nu 26 x betaald kan opnemen, maar dan dus een lager % dan 75% krijgt.

11. FB1984

FB1984 VIP lid

17 jul 2010
    7.586
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ik werk ook voor de overheid inderdaad!
    Ik ga het even navragen...

Kan in de car uwo alleen terug vinden 13 x betaald.

Deel Deze Pagina