met welke leeftijd wilde/kon jullie kleintje zitten?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door FloorMax, 5 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FloorMax

FloorMax Fanatiek lid

27 nov 2011
    1.098
    0
    0
    NULL
    maastricht
    heyhey,

hoe oud was jullie kleintje toen hij/zij een beetje kon en wilde zitten? Max is nu 4, bijna 5 maanden en hij kan al een beetje zitten als ik zijn handjes vast houd maar dat houdt hij niet lang vol...ik vroeg me af wanneer hij een beetje los zou gaan zitten, of echt eventjes in een stoeltje kan zitten. ik weet dat het bij elk kindje anders is maar ik hoop een leuk gemiddelde te zien :) lijkt me zo leuk als ik hem in een stoeltje bij me aan tafel kan zetten :D of dat hij een beetje langer bij me kan zitten. nu strekt hij zijn ruggetje vaak ineens na een paar minuutjes en wil weer liggen, is echt (natuurlijk!) nog te zwaar voor hem. vind het wel al leuk dat hij kan zitten als ik zijn handjes alleen vasthoudt! :D

graag jullie ervaringen! ;)

groetjes floor

2. adi

adi Niet meer actief

Je baby heeft helemaal gelijk. Forceren in de zithouding is gewoon niet goed, voor zijn heupen, zijn ruggetje en de ontwikkeling van zijn buikspieren.
    Even in de kinderstoel om te eten kan dan natuurlijk wel, maar voor de rest zou ik hem lekker neerleggen zodat hij leert hoe die kan gaan zitten. Het is eigenlijk net zoals lopen, het kind doet het zelf als die daar klaar voor is.

De meeste kindjes die vroeg en veel op de buik liggen gaan tussen 7 en 9 maanden zelf zitten en blijven dan heel stevig met een rechte rug los zitten.

3. babyproject

babyproject Niet meer actief

Ze was 8 maanden toen ze kon zitten.

En zelf gaan zitten duurde nog een maand ofzo? Of nog langer zelfs...

4. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Mijn dochter was 5,5 maand toen ze zelf bleef zitten zonder ondersteuning. Zoontje deed er iets langer over, rond de 7,5 maand. Hij is nu 8 maanden en trekt zich op in de box en kruipt, hier deed dochter veel langer over, rond de 10 maanden pas.

5. FloorMax

FloorMax Fanatiek lid

27 nov 2011
    1.098
    0
    0
    NULL
    maastricht
    @adi
    laat hem alleen ondersteund zitten :) stoel gaat nog niet, dat is nog te veel moeite voor hem, ik zie dat hem dat te zwaar is dus daar begin ik nog even niet aan. maar als hij op mijn schoot zit laat ik hem wel eens voorover leunen en dan blijft hij mooi zitten, moet alleen zijn handjes vast houden voor de rest lukt het hem al zelf.

ik hoop niet dat ik de indruk heb gegeven dat ik het forceer, ben gewoon nieuwsgierig...:)

6. adi

adi Niet meer actief

Ik bedoel met 'forceren' dat een kindje in een houding wordt gezet waar die lichaamelijk nog niet klaar voor is. Deze term gebruikte onze kinderfysio altijd.
    Ik snap dat jij het leuk vindt, maar je schrijft zelf dat hij liever wil liggen.

Je gaat hem nu ook niet aan zijn armen ondersteunen zodat ie gaat lopen door de kamer. Waarom ondersteun je hem dan dat ie gaat zitten? Zithouding is bijna meer belastend voor de heupen dan de loophouding.

Ik bedoel het niet verkeerd, maar ik lees zovaak dat het kindje vastgehouden moet worden bij het 'leren' zitten, omdat ie anders omvalt.
    Ik vraag me dan vaak af waarom? Tenzij de baby echt erg laat is met motorische ontwikkeling, heeft hij geen hulp nodig.
    Net zoals rollen, grijpen, lachen, kruipen, lopen enz is zitten iets wat ze gewoon vanzelf gaan doen. Als ze er klaar voor zijn. Ze hebben daar geen hulp bij nodig.

7. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Hier kan K. het sinds 6 maanden, en nu (8,5mnd) lukt het af en toe om zelf te zitten

8. Sonjaa

Sonjaa Bekend lid

13 nov 2010
    678
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met 5.5 maand kon onze dochter los zitten. Nu met 7 maanden heeft ze uitgevonden hoe ze zelf kan gaan zitten en kruipt.

9. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

onze dochter was tussen de 7-8 maanden
    onze zoon was 9 maanden

10. FloorMax

FloorMax Fanatiek lid

27 nov 2011
    1.098
    0
    0
    NULL
    maastricht
    @adi

nee ik begrijp je ook helemaal hoor :) leg hem ook meteen neer als hij het moeilijk vindt. maar soms op de schoot zitten vindt hij reuze interessant...dus dan neem ik hem wel eens bij me. maar ik laat het meestal niet tot het punt komen dat het hem te veel wordt.

maar ik zal zeker meenemen wat je me verteld. zal er extra op letten dat ik niks forceer/te vroeg doe.

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Hier kon mijn oudste met 6maand zelf blijven zitten voor een paar minuten, tegen de 8 maand ook langs genoeg voor het avondeten. Meer dan 20 minuten.
    Gaan zitten deed hij pas bij 13 maanden, omdat hij veel liever op zijn buik speelde. Dus geen nut voor hem.

Ik heb het ook niet extra gestimuleerd. die eerste paar minuten, was ook omdat hij op schoot mooi rechtop ging zitten.

12. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    De jongste hier zit al los en zelfstandig sinds hij 5,5 mnd is. Heeft geen ondersteuning, handje of hulp nodig. Als ie t zat is draait ie op zijn zij zodat ie weer op zijn buik of rug terug kan...Hij kan sinds 1,5 week ook staan in de box zelfstandig en doet dit heel de tijd :)

Mijn oudste weet ik niet goed meer, maar was geloof ik zelfstandig zitten met 6,5/7mnd... en hij liep met 10,5/11mnd ong los.

13. sjaantje85

sjaantje85 Fanatiek lid

4 sep 2008
    2.918
    0
    0
    Onze oudste dochter kom met 8 maand zitten kukelde soms nog weleens om....ben benieuwd wanneer de twin goed kan zitten!

14. MissX28

MissX28 Bekend lid

2 aug 2009
    735
    0
    0
    NULL
    Gelderland
    Helemaal mee eens!

15. Mir1984

Mir1984 Fanatiek lid

8 aug 2010
    1.299
    0
    0
    Filiaalmanager, drogisterij
    Asperen (Gelderland)
    Daimen was bijna 6 maanden toen hij los kon zitten.

16. Marlous28

Marlous28 Fanatiek lid

5 mei 2010
    2.645
    0
    36
    Twente
    Onze dochter kon met 8 maanden al zelf zitten maar nog niet heel lang. Nu sinds 2 weken (+/- 8,5 mnd) kan ze echt goed en lang zelf zitten.

17. mroos

mroos Niet meer actief

Met 7 maanden en met 8 maanden ging hij zelf zitten.

18. rebekka84

rebekka84 Fanatiek lid

27 jan 2011
    1.930
    184
    63
    Met 8 maanden ging m'n zoon uit zichzelf zitten.

19. Purk

Purk Niet meer actief

Met een maand of 8 zitten, met 10 a 11 maanden goed en langer stevig zitten

20. FloorMax

FloorMax Fanatiek lid

27 nov 2011
    1.098
    0
    0
    NULL
    maastricht
    gemiddeld 8 maanden als ik het zo lees dus :D thnx voor de antwoorden.

Deel Deze Pagina