Aangezien ik zo'n ongelooflijke hekel heb aan het schoonmaken van dat rottige gasstel:x, ben ik aan het overwegen om over te stappen naar een keramische kookplaat. Nu wordt er gezegd dat dat dus heeeeeeel anders kookt. Zijn er hier dames die deze overstap ook al eens gemaakt hebben en hoe bevalt/beviel dat?
Ik was er zo aan gewend. Waar je rekening mee moet houden, is dat hij langzaam afkoelt. Als je gas terugdraait, daalt de temperatuur onmiddellijk. Bij een keramische plaat dus niet. Wel kun je gebruik maken van deze restwarmte. Dan zet ik de plaat al eerder uit en de warmte blijft: zo bespaar je energie. Als je klaar bent met koken, dan kan de pan dan ook niet op de plaat blijven staan, want die is nog heet. Overigens vind ik een keramische plaat niet heel erg makkelijk schoonmaken. Als er iets aanbakt, dan kun je dat niet met een schuursponsje eraf schuren. Je ziet ook erg snel vlekken en strepen.
Wij hebben eerst op gas gekookt (gas op glas) vreselijk veel werk, maar wel mooi. Ik ben gek op wokken en er zat een wokbrander bij, dat vond ik echt ideaal. Toen verhuisd naar een woning met inductie. Dat kookt heel anders, maar ideaal in onderhoud. Doekje erover even poetsen, klaar. Ik mis daar wel het wokken bij. Nu woon in sinds twee maanden elders en nu hebben we een keramische plaat. Wat een hel om schoon te maken. Ik moet echt flink boenen en elke dag wel even met speciaal schoonmaakspul van HG erover heen. Brandt snel in en de plaat reageert traag. Dus als iets overkookt, moet je echt de pan van de plaat afhalen, enkel lager zetten heeft geen zin. Ook duurt het lang voordat hij heet is. Voor mij gaat dit hem nooit worden. Dus volgende keer inductieplaat met een aparte wokbrander erbij
Ik heb altijd op gas gekookt en toen wij hier 5 jaar geleden gingen wonen, ging ik over op een keramische kookplaat. Als wij ooit de keuken gaan vervangen, komt er acuut weer een gaskookplaat in. Ik kook nu 5 jaar op de plaat en vind het nog steeds niet fijn... Moet hier ook regelmatig met HG aan de gang en het langzame afkoelen is niet fijn...
wij zijn door de verhuizing verplicht overgestapt,maar als het aan mij zou liggen dan hadden we nog steeds gas de plaat is een hel met schoonmaken en alles wordt heter(alleen langzamer) dus brandt sneller aan als je niet oppast
Mijn schoonouders hebben een keramische kookplaat. Ik vind dat helemaal niet fijn, omdat het zo traag reageert. Zelf hebben we inductie (konden geen gas kiezen, dat hebben ze hier niet), dat is super. Reageert net zo snel als gas. Je bent wel vaak veroordeeld tot iets duurdere pannen, maar goed, die hoef je ook niet ieder jaar te kopen. Schoonmaken van een inductieplaat is een eitje. Wij gebruiken de HG iedere-dag cleaner voor keramische en inductieplaten.
Ik ben ook van gas naar inductie gegaan. Toen wij hier kwamen wonen zat er een keramische kookplaat in de keuken maar die was oud en deed het niet meer geweldig. Toen de keukenman hier kwam kijken om de keuken op te knappen en de elektrische apparaten te vervangen,raadde hij ons inductie aan. Ik wilde eigenlijk liever gewoon gas maar het was niet bekent waar de gasaansluiting zat/zit. Toen heb ik me maar over laten halen om inductie te nemen en ik moet zeggen dat bevalt prima!
Pfoeh, qua schoonmaken zou ik er dus ook niet op vooruit gaan als ik keramisch zou gaan koken... En zoals ik het nu zie, is het koken dus ook echt lastig... Hmmmmmm, nog maar hèèl goed over nadenken dan... Inductie lijkt me geweldig, maar dan zitten we sowieso met een aparte groep die dan gemaakt moet worden.. Is dat met keramisch eigenlijk ook zo? Dat deze een aparte groep nodig heeft?
Keramisch = vreselijk! Het enige voordeel van keramisch is het schoonhouden, dat is inderdaad zo gebeurd. De rest is echt niet fijn. Het is traag, als het eenmaal opgewarmd is duurt het erg lang voor het is afgekoeld, hier 3 weken verbrand vlees gegeten voordat ik de juiste timing te pakken had : ) Nee, ik heb nu weer ouderwetse vlammen onder mijn pannen en ik vind het geweldig! Ik zou er dus nooit meer voor kiezen.
Naar keramisch zou ik zo niet doen. En volgens mij heb je voor keramisch toch ook echt een extra groep nodig, het blijft uiteindelijk ook elektrisch. Wij zijn 2 jaar terug overgegaan van gas naar inductie (omdat we in het huidige huis geeneens een gasaansluiting hebben) Was in het begin erg wennen, gemis van de wokbrander enzo, maar ondertussen zijn we het er over eens dat we nooit meer anders willen. De manier van koken hoef je niet te veranderen, terwijl je dat bij keramisch wel moet doen, omdat de platen niet snel reageren. De plaat is supermakkelijk schoon te houden, geen gedoe met roosters die je schoon moet maken. Gewoon elke avond na het koken even een lapje erover heen en weer klaar. Wij hebben bewust voor inductie gekozen omdat we voor de kinderen keramisch te gevaarlijk vonden, dat blijft toch wat langer heet en best gevaarlijk. Ohja en wat iemand anders al schreef je hebt er wel andere pannen voor nodig (tenminste zeer waarschijnlijk wel) maar dat hoeft niet super duur te zijn, ze hebben bij IKEA al hele goede pannen, weet ik uit ervaring
Keramisch is echt een ramp!! Heb 3 jaar zo een keramische plaat gehad, maar was er na die 3 jaar nog niet compleet aan gewend en vond het schoonmaken echt een ramp, aangezien er iedere x wel iets over kookte bleef ik schrobben en poetsen!! Ook hebben wij inductie gehad, dit was stukken fijner, maar ik verlangde nog altijd terug naar vuur onder mijn pannen.. Met de verhuizing moest er een nieuwe keuken komen en was het voor mij heel snel duidelijk dat er toch echt weer een gasfornuis kwam! Nu hebben we weer heerlijk bruin vlees (niet aangebakken) heerlijke wokgerechten en geen overgekookte troep meer Ik zou zeggen, denk er even heeeeel goed over na!
ik had eerst gas toen keramisch. nu heb ik tijdelijk weer gas en ik vind gas zoveel fijner. veel beter te regelen enzo. met dat keramisch zat ik altijd te kutte. in onze nieuwe keuken krijg ik inductie want man heeft een hekel aan gasstel schoonmaken. ik ben er niet heel dolgelukkig mee want ik kook meestal maar ja. enige voordeel aan keramisch vind ik dat het zo schoon is. maar thats all
Ik zou ook niet voor keramisch gaan, maar voor inductie Je merkt praktisch geen verschil met gas qua reactiesnelheid van het 'pitje'. Ik kook nu 6 jaar op inductie en het bevalt onwijs goed! Denk niet dat ik ooit nog terug naar gas ga. Je moet overigens ook voor inductie een aparte groep hebben en inductie heeft ook een aparte aansluiting (weet niet meer precies hoe dat heet, zou je even moeten googlen).
ik zou niet voor keramisch gaan ik heb dat nu en word er stapel mesjogge van... zo gauw ik wat extra centjes heb koop ik weer een inductiekookplaat ideaal en werkt zelfde als gas. keramische plaat blijft heet als je hem uitzet en een inductie plaat koelt meteen af dus daar kan je ook daadwerkelijk je warmte mee temperen en dat kan bij een keramische kookplaat ook niet. Qua verbruik is een inductie plaat ook goedkopen dan een keramische plaat goedkoopste blijft gas dan inductie en daarna ergens een keer keramisch.'
Wij hadden in ons vorige huis geen gasaansluiting dus moesten wel keramisch koken. Ik vond het echt 10x niks, het is een hele omslag als je gas gewent bent. Gas kookt veel sneller en als je het vuur uit zet, is het ook gewoon gelijk koud. Voor mij geen keramisch koken meer, ben blij dat we nu gewoon een gas aansluiting hebben . Ook elektrisch vind ik niets, dat heeft mijn moeder en ook zij kan er maar niet aan wennen.